Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
L 181 Bilag 1
Offentligt
Undervisningsministeriet
Marts 2015
Høringsnotat
til
Forslag til lov om ændring af lov om folkeskolen (Indførelse af fælles prøve i fysik/kemi, bio-
logi og geografi, ændring af bedømmelsesordning ved folkeskolens skriftlige prøver m.v.)
1. Indledning
Lovforslaget blev den 15. februar 2015 sendt i høring hos 50 organisationer m.v. og efterfølgende of-
fentliggjort på Høringsportalen.
Af de 50 hørte organisationer m.v. har 18 afgivet høringssvar inden fristens udløb den 3. marts 2015 kl.
12.00.
Derudover har Undervisningsministeriet i forbindelse med høringen modtaget høringssvar fra Dansk
Erhverv og Danmarks Fysik- og Kemilærerforening.
Der vedlægges en oversigt over, hvilke af de hørte myndigheder og organisationer m.v. der har afgivet
høringssvar.
Afsnit 2 indeholder resumé af de væsentligste bemærkninger til lovforslaget, som fremgår af de ind-
komne høringssvar, med kommentarer fra Undervisningsministeriet. Afsnittet er opdelt i overens-
stemmelse med strukturen i de almindelige bemærkninger i lovforslaget.
2. De væsentligste bemærkninger til lovforslaget
2.0. Generelle bemærkninger
KL, Børne- og Kulturchefforeningen, Skole og Forældre og Danske Skoleelever m.fl. er generelt positi-
ve over for forslaget om en fælles prøve i fysik/kemi, biologi og geografi.
Derimod udtrykkes der fra flere høringsparter, herunder bl.a. Danmarks Lærerforening, Skole og For-
ældre, Danske Skoleelever, Frie Skolers Lærerforening og Danske Gymnasier skepsis over for forslaget
om, at de skriftlige prøver fremover kun skal bedømmes af en statsligt udpeget censor og dermed ikke
længere også af elevens faglærer.
2.1. Fælles prøve i fagene fysik/kemi, biologi og geografi
KL finder, at den nye fælles prøve i de tre naturfag fysik/kemi, biologi og geografi vil understøtte ele-
vernes motivation for og interesse i fagene, så flere ønsker at gennemføre en naturvidenskabelig ud-
dannelse.
Børne- og Kulturchefforeningen finder, at den foreslåede ændring understøtter intentionerne i folke-
skolereformen og arbejdet med de forenklede Fælles Mål.
1