Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
L 180 Bilag 1
Offentligt
Høringsnotat om
Forslag til lov om ændring af lov om friskoler og private grundskoler m.v. og lov om efterskoler
og frie fagskoler (Tilskud til inklusion, specialundervisning og anden specialpædagogisk bi-
stand på frie skoler og enkeltfagsprøve på frie fagskoler m.v.)
1. Indledning
Et udkast til lovforslaget har i perioden 19. december 2014 til 26. januar 2015 været sendt i høring hos
35 myndigheder og organisationer. Udkastet blev også offentliggjort på Høringsportalen.
Der er pr. 26. januar 2015 fra de hørte myndigheder og organisationer modtaget 14 høringssvar, hvoraf
8 indeholder bemærkninger til udkastet.
I notatet er alene medtaget de væsentligste punkter fra høringssvarene. En oversigt med angivelse af,
hvem der har afgivet høringssvar, er vedlagt.
En række høringsparter har afgivet bemærkninger, som ligger uden for lovforslagets rammer. Det dre-
jersig primært om forslag om følgende:
Danske Handicaporganisationer (DH) om bortvisning af elever på frie grundskoler.
KL om ophævelse af frie grundskolers ret til at afvise elever.
Frie Skolers Lærerforening om ønske om øremærkning af penge, som afsættes til specialunder-
visning på de årlige finanslove, og ønske om, at der ved fastsættelsen af taxametrene skabes en
tilnærmelsesvis parallel til forholdene i folkeskolen.
Bemærkningerne er ikke behandlet i høringsnotatet.
Afsnit 2 indeholder en kort sammenfatning. I afsnit 3 beskrives de væsentligste generelle bemærkninger
til lovforslaget, som fremgår af de indkomne høringssvar, med kommentarer fra Undervisningsministe-
riet. I afsnit 4 beskrives enkeltelementer i lovforslaget opdelt i emner med kommentarer fra Under-
visningsministeriet.
2. Sammenfatning om ændringer i lovforslaget i forhold til høringsudkastet
De modtagne høringssvar har givet anledning til følgende ændringer i lovforslaget i forhold til det ud-
kast, der har været i høring:
§ 11, stk. 1, nr. 1, litra b og c,
i friskoleloven (lovforslagets § 1, nr. 4): Det blev præciseret i be-
mærkningerne, hvordan skolerne skal forholder sig til de nye begreber, herunder ”personlig as-
sistance”, som erstatter ”pædagogisk medhjælp”, da det ikke længere i tilskudsmæssig henseen-
de relevant at sondre mellem pædagogisk medhjælp og lærertimer.
I forhold til de foreslåede ændringer af friskoleloven (lovforslagets § 1) er der i øvrigt alene fo-
retaget ændringer af sproglig og lovteknisk karakter.
§ 1, stk. 4,
i lov om efterskoler og frie fagskoler (lovforslagets § 2, nr. 1): Lovtekst og bemærk-
ninger er justeret. Endvidere er ordet ”profil” i de afsnit, der omhandler efterskoler og frie fag-
skoler med et samlet særligt undervisningstilbud, blevet erstattet med ordet ”karakteristika” for
at undgå eventuelle misforståelse i forhold til skolernes særlige kendetegn. Desuden er det præ-
ciseret i bemærkningerne, at allerede godkendte skoler ikke skal søge om ny godkendelse, samt