Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
L 179 Bilag 6
Offentligt
1532375_0001.png
Til lovforslag nr.
L 179
Folketinget 2014-15
Betænkning afgivet af Sundheds- og Forebyggelsesudvalget den 19. maj 2015
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af sundhedsloven og lov om socialtilsyn
(Øget kvalitet i alkoholbehandlingen)
[af ministeren for sundhed og forebyggelse (Nick Hækkerup)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 12 ændringsforslag til lovforslaget. Venstres
medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 1. Mi-
nisteren for sundhed og forebyggelse har stillet ændringsfor-
slag nr. 2-12.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 26. marts 2015 og var til 1.
behandling den 28. april 2015. Lovforslaget blev efter 1. be-
handling henvist til behandling i Sundheds- og Forebyggel-
sesudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og ministeren sendte den 5. februar 2015 det-
te udkast til udvalget, jf. SUU alm. del – bilag 204. Den 26.
marts 2015 sendte ministeren for sundhed og forebyggelse
de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 3 spørgsmål til ministeren for sund-
hed og forebyggelse til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
3. Indstillinger
Udvalget
indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stil-
lede ændringsforslag.
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokku-
rin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænknin-
gens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udval-
get og havde dermed ikke adgang til at komme med indstil-
linger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et
mindretal
(V), tiltrådt af et
flertal
(det øvrige udvalg):
1)
I det under
nr. 1
foreslåede
§ 141, stk. 5,
indsættes som
2. pkt.:
»Socialtilsynet skal ved godkendelse og driftsorienteret
tilsyn benytte sig af den aktuelt bedste faglige viden om me-
toder og indsatser.«
[Sundhedsstyrelsens vejledninger og retningslinjer skal be-
nyttes som redskaber i godkendelsen og det driftsorienterede
tilsyn]
Af
ministeren for sundhed og forebyggelse,
tiltrådt af
udval-
get:
2)
I det under
nr. 1
foreslåede
§ 141, stk. 6,
indsættes som
2. pkt.:
»For behandlingssteder, som en kommunalbestyrelse ik-
ke selv har etableret, gælder endvidere, at behandlingsstedet
skal have en aftale med minimum én kommune for at kunne
indgå i kommunalbestyrelsens tilbud om alkoholbehand-
ling.«
[Der sikres overensstemmelse mellem stk. 3 og 6 i § 141 i
sundhedsloven]
Til § 2
3)
Indledningen affattes således:
AX017620
L 179 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 6: Betænkning afgivet den 19. maj 2015
1532375_0002.png
2
»I lov nr. 608 af 12. juni 2013 om socialtilsyn, som ænd-
ret ved § 2 i lov nr. 649 af 18. maj 2015, foretages følgende
ændringer:«
[Konsekvens af lovforslag nr. L 132, som blev vedtaget af
Folketinget den 12. maj 2015]
4)
Nr. 3
og
4
udgår.
[Konsekvens af lovforslag nr. L 132, som blev vedtaget af
Folketinget den 12. maj 2015]
5)
Nr. 6
affattes således:
»6.
I
§ 4, stk. 1, 1. pkt.,
udgår »sociale«.«
[Præcisering]
6)
Nr. 9
affattes således:
»9.
I
§ 5, stk. 2,
ændres »tilbuddet« til: »tilbud, som er
nævnt i § 4, stk. 1, nr. 1-3,«.«
[Lovteknisk ændring]
7)
Nr. 11
affattes således:
»11.
I
§ 5, stk. 3,
der bliver stk. 4, ændres »tilbud, som« til:
»tilbud, som er nævnt i § 4, stk. 1, nr. 1-3, og som«.«
[Lovteknisk ændring og sproglig korrektion]
8)
Nr. 12
udgår, og i stedet indsættes:
»12.
I
§ 6, stk. 1,
ændres »sociale tilbud« til: »tilbud, som er
nævnt i § 4, stk. 1«.
01.
I
§ 7, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »sociale tilbud« til: »tilbud,
som er nævnt i § 4, stk. 1,«.
02.
I
§ 7, stk. 2, nr. 2,
ændres »§ 12, stk. 3,« til: »§ 12, stk.
4,«.«
[Lovteknisk ændring]
9)
Nr. 13
affattes således:
»13.
I
§ 7, stk. 2, nr. 3,
ændres »om tilbuddet« til: »om til-
bud, som er nævnt i § 4, stk. 1, nr. 1-3,«, og »område, og«
ændres til: »område,«.«
[Lovteknisk ændring]
10)
Efter nr. 14 indsættes som nyt nummer:
»03.
I
§ 10
indsættes efter »tilbud,«: »som er nævnt i § 4,
stk. 1, nr. 1-3,«.«
[Lovteknisk ændring]
11)
Nr. 16
affattes således:
»16.
I
§ 12, stk. 2, nr. 2,
ændres »tilbuddet« til: »tilbud, som
er nævnt i § 4, stk. 1, nr. 1-3«, og »område, og« ændres til:
»område,«.«
[Lovteknisk ændring]
12)
Efter nr. 18 indsættes som nye numre:
»04.
I
§ 12, stk. 3,
der bliver stk. 4, ændres »§ 4, stk. 1, nr. 2
og 3,« til: »§ 4, stk. 1, nr. 2-4,«.
05.
I
§ 12, stk. 4,
der bliver stk. 5, ændres »stk. 1-3« til: »stk.
1-4«.«
[Konsekvens af lovforslagets § 2, nr. 7 og 18]
Til nr. 1
Af bemærkningerne til lovforslaget fremgår det, at ret-
ningslinjer og vejledninger udarbejdet af Sundhedsstyrelsen
vil blive benyttet af socialtilsynene som redskaber til god-
kendelse af og driftsorienteret tilsyn med alkoholbehand-
lingsstederne. Det er således i lovforslaget forudsat, at ret-
ningslinjer og vejledninger benyttes af socialtilsynene.
Det præciseres med den foreslåede bestemmelse, at so-
cialtilsynene ved godkendelse og driftsorienteret tilsyn skal
benytte sig af den aktuelt bedste faglige viden om metoder
og indsatser for behandling af alkoholafhængighed. For al-
koholområdet vil den faglige evidens bl.a. være at finde i
Sundhedsstyrelsens retningslinjer og vejledninger for kvali-
tet i alkoholbehandlingen.
Sundhedsstyrelsen har i 2008 udgivet rådgivningsmate-
rialet »Kvalitet i alkoholbehandlingen«, hvis hovedformål er
at sammenfatte og stille den faglige viden/evidens til rådig-
hed for kommunerne og alkoholbehandlingsstederne. Der-
udover har Sundhedsstyrelsen i 2015 udgivet »National kli-
nisk retningslinje for behandling af alkoholafhængighed«,
hvis formål er at højne og ensarte kvaliteten af den speciali-
serede alkoholbehandling i Danmark.
Det forudsættes, at socialtilsynene i forbindelse med til-
syn med det faglige indhold på alkoholbehandlingsstederne i
deres vurdering og dialog med behandlingsstederne bl.a.
tager udgangspunkt i ovenstående materiale fra Sundheds-
styrelsen.
Til nr. 2
Ændringsforslaget er en konsekvens af, at det fremgår af
sundhedslovens § 141, stk. 3, at kommunalbestyrelsen kan
tilvejebringe tilbud om alkoholbehandling i henhold til stk.
1 ved at etablere behandlingstilbud på egne institutioner el-
ler ved indgåelse af aftaler herom med andre kommunalbe-
styrelser, regionsråd, jf. stk. 4, eller private institutioner.
Med ændringsforslaget sikres overensstemmelse mellem
ovennævnte stk. 3 og det foreslåede stk. 6, idet behandlings-
steder, som en kommunalbestyrelse ikke selv har etableret, i
henhold til både stk. 3 og 6 skal have en aftale med en kom-
mune for at kunne indgå i kommunalbestyrelsens tilbud om
alkoholbehandling.
Borgerne vil således fortsat frit kunne vælge, hvilket am-
bulant behandlingssted de vil behandles på, men det vil med
lovens ikrafttræden være et krav, at behandlingsstedet er
godkendt af socialtilsynet og fremgår af Tilbudsportalen.
For behandlingssteder, som en kommunalbestyrelse ikke
selv har etableret, vil det, som det er tilfældet i dag, endvide-
re fortsat være et krav, at behandlingsstedet har en aftale
med minimum én kommune for, at borgerne frit kan vælge
at blive behandlet på behandlingsstedet. Den eneste ændring
af reglerne for frit valg vil således være, at alle behandlings-
L 179 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 6: Betænkning afgivet den 19. maj 2015
1532375_0003.png
3
steder, der yder behandling for offentlige midler, skal god-
kendes af socialtilsynet.
På baggrund af høringen af lovforslaget valgte ministeriet
at lægge vægt på, at socialtilsynets godkendelse vil sikre
kvaliteten på alkoholbehandlingsstedet, hvorfor det i det
fremsatte lovforslag blev præciseret, at der ikke længere var
behov for, at behandlingsstedet havde en aftale med mini-
mum én kommune, for at behandlingsstedet kunne indgå i
den kommunale forsyning. Det er stadig ministeriets vurde-
ring, at socialtilsynets godkendelse vil sikre kvaliteten på al-
koholbehandlingsstederne.
Baggrunden for ændringsforslaget er – ud over at skabe
overensstemmelse mellem sundhedslovens § 141, stk. 3 og 6
– at KL efter fremsættelsen af lovforslaget har peget på et
behov for fortsat økonomisk styring af området. KL påpeger
således, at kravet om, at behandlingsstedet skal have en afta-
le med minimum én kommune, er nødvendigt at opretholde,
for at kommunerne kan budgettere og lave en samlet plan
for indsatsen. KL anfører endvidere, at kommunerne gen-
nem indgåelse af aftaler har mulighed for at påvirke bl.a.
taksten, så det sikres, at taksten ikke fastsættes urimelig højt.
Derudover kan et fravær af aftaler medføre et incitament for
tilbuddene til at fastholde borgeren unødigt længe i behand-
ling. Det forventes således, at en beslutning om at fravige
kravet om en aftale vil udløse et større DUT-krav fra kom-
munerne, idet kommunerne ikke længere vil have mulighed
for at sikre, at økonomien på området ikke løber løbsk.
Borgerne vil med vedtagelse af dette ændringsforslag
fortsat frit kunne vælge ambulant alkoholbehandling, også
på tværs af kommunegrænser.
Til nr. 3
Ændringsforslaget til indledningen er en konsekvens af,
at Folketinget den 12. maj 2015 har vedtaget lovforslag nr.
L 132 (Tilbud om anonym, ambulant behandling af stofmis-
brugere m.v.), jf. lov nr. 649 af 18. maj 2015.
Til nr. 4
Ændringsforslaget er en konsekvens af Folketingets ved-
tagelse af lovforslag nr. L 132 (Tilbud om anonym, ambu-
lant behandling af stofmisbrugere m.v.). Da der foreslås ens-
lydende ændringer af de samme bestemmelser – § 2, stk. 2,
og § 2, stk. 3, i lov om socialtilsyn – både i § 2, nr. 1 og 2, i
L 132 og i lovforslagets § 2, nr. 3 og 4, er lovforslagets § 2,
nr. 3 og 4, således overflødige som følge af Folketingets
vedtagelse af L 132 og foreslås derfor at udgå.
Til nr. 5
Ændringsforslaget indeholder ingen indholdsmæssig æn-
dring. Da der står »sociale« to steder i socialtilsynslovens §
4, stk. 1 – både i den indledende tekst og i stk. 1, nr. 3, litra
d, præciseres det med ændringsforslaget, at det er ordet »so-
ciale« i den indledende tekst i lovens § 4, stk. 1, der skal ud-
gå.
Til nr. 6
Ændringsforslaget indeholder ingen indholdsmæssig æn-
dring. Der er alene tale om en lovteknisk ændring, da den
ændring, der foreslås i lovforslagets § 2, nr. 9, af socialtil-
synslovens § 5, stk. 2, § 7, stk. 2, nr. 3, og § 12, stk. 2, nr. 2,
ikke er ensartede ændringer. Affattelsen af § 2, nr. 9, fore-
slås derfor ændret, således at alene ændringen af lovens § 5,
stk. 2, bibeholdes i ændringsforslaget. Ændringerne af hen-
holdsvis lovens § 7, stk. 2, nr. 3, og § 12, stk. 2, nr. 2, ind-
sættes derfor som ændringsforslag til henholdsvis lovforsla-
gets § 2, nr. 13, hvor lovens § 7, stk. 2, nr. 3, ændres, og lov-
forslagets § 2, nr. 16, hvor lovens § 12, stk. 2, nr. 2, ændres.
Til nr. 7
Den foreslåede ændring af socialtilsynslovens § 5, stk. 3,
i lovforslagets § 2, nr. 11, indebærer, at der med den foreslå-
ede ændring af § 5, stk. 3, der bliver stk. 4, mangler et »og«
mellem to på hinanden følgende sætninger, der begge be-
gynder med »som« uden et »og« imellem. Det foreslås der-
for med ændringsforslaget, at der i § 5, stk. 3, indsættes et
»og« efter »§ 4, stk. 1, nr. 1-3,«. Der er alene tale om en
sproglig korrektion. Herudover indebærer den ændrede af-
fattelse af lovforslagets § 2, nr. 11, at den foreslåede æn-
dring af § 10 i socialtilsynsloven får sit eget nummer, da den
ændring, der foreslås ændret ved lovforslagets § 2, nr. 11, af
både lovens § 5, stk. 3, og § 10 ikke er ensartet.
Til nr. 8
Den ændring, der foreslås ændret i lovforslagets § 2, nr.
12, af henholdsvis lovens § 6, stk. 1, og § 7, stk. 1, 1. pkt., er
ikke ensartet, da ændringen indebærer, at der vil komme til
at mangle et komma i lovens § 7, stk. 1, 1. pkt., efter »§ 4,
stk. 1«. Lovforslagets § 2, nr. 12, foreslås derfor opdelt på
flere numre, og lovforslagets § 2, nr. 12, forslås at udgå som
følge heraf.
Ændringsforslaget til § 6, stk. 1, i det foreslåede nye § 2,
nr. 12, indeholder ingen indholdsmæssig ændring, men er
alene en følge af, at § 2, nr. 12, deles op i flere numre.
Ændringsforslaget til § 7, stk. 1, 1. pkt., indeholder ingen
indholdsmæssige ændringer. Med ændringsforslaget indsæt-
tes alene et komma i den foreslåede ændring af socialtil-
synslovens § 7, stk. 1, 1. pkt., efter »§ 4, stk. 1«, så antallet
af kommaer bliver korrekt.
Ændringsforslaget til § 7, stk. 2, nr. 2, er alene en teknisk
konsekvensændring som følge af lovforslagets § 2, nr. 18,
hvor der indsættes et nyt stykke efter stk. 2 i § 12 i socialtil-
synsloven, således at stk. 3 og 4 herefter bliver stk. 4 og 5.
Som konsekvens heraf foreslås det at ændre henvisningen til
§ 12, stk. 3, i lovens § 7, stk. 2, nr. 2, til § 12, stk. 4.
Til nr. 9
Ændringsforslaget indeholder ingen indholdsmæssige
ændringer. Ændringsforslaget er en konsekvens af lovforsla-
gets § 2, nr. 9, hvor den ændring, der foreslås i socialtilsyns-
lovens § 5, stk. 2, § 7, stk. 2, nr. 3, og § 12, stk. 2, nr. 2, ikke
er ensartet. Med den foreslåede ændrede affattelse af lovfor-
slagets § 2, nr. 13, indsættes den ændring af § 7, stk. 2, nr. 3,
i socialtilsynsloven, der er udskilt fra lovforslagets § 2, nr. 9.
Da ordet »tilbuddet« står to steder i socialtilsynslovens § 7,
stk. 2, nr. 3, præciseres det med ændringsforslaget alene, at
det er ordene »om tilbuddet« i lovens § 7, stk. 2, nr. 3, der
L 179 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 6: Betænkning afgivet den 19. maj 2015
1532375_0004.png
4
foreslås ændret. Herudover indeholder ændringsforslaget in-
gen ændringer.
Til nr. 10
Ændringsforslaget er alene en konsekvens af den foreslå-
ede ændrede affattelse af lovforslagets § 2, nr. 11. Den æn-
dring, der foreslås ændret i lovforslagets § 2, nr. 11, er ikke
ensartet, og ændringen af § 10 foreslås derfor udskilt i et
selvstændigt nummer. Ændringsforslaget indeholder ingen
indholdsmæssige ændringer.
Til nr. 11
Med den foreslåede ændrede affattelse af lovforslagets §
2, nr. 16, indsættes den ændring af socialtilsynslovens § 12,
stk. 2, nr. 2, der er udskilt fra lovforslagets § 2, nr. 9, som
følge af at den ændring, der foreslås ændret med lovforsla-
gets § 2, nr. 9, ikke er ensartet. Med den foreslåede ændring
af § 12, stk. 2, nr. 2, i socialtilsynsloven i lovforslagets § 2,
nr. 9, vil den foreslåede ændring indebære, at der kommer et
komma for meget i § 12, stk. 2, nr. 2, før », jf. §§ 9-9 b«.
Med ændringsforslaget til § 12, stk. 2, nr. 2, bliver komma-
teringen korrekt i § 12, stk. 2, nr. 2, i socialtilsynsloven.
Herudover indeholder ændringsforslaget ingen ændringer.
Til nr. 12
Med ændringsforslaget til § 12, stk. 3, der bliver stk. 4, er
der alene tale om en teknisk konsekvensændring som følge
af lovforslagets § 2, nr. 7, hvor der i lovens § 4, stk. 1, ind-
sættes et nyt nr. 4. Som konsekvens heraf foreslås det at
ændre § 4, stk. 1, nr. 2 og 3, i § 12, stk. 3, der bliver stk. 4,
til § 4, stk. 1, nr. 2-4.
Med ændringsforslaget til § 12, stk. 4, der bliver stk. 5, er
der tale om en teknisk konsekvensændring som følge af lov-
forslagets § 2, nr. 18, hvor der indsættes et nyt stykke efter
stk. 2 i § 12 i socialtilsynsloven, således at stk. 3 og 4 heref-
ter bliver stk. 4 og 5. Som konsekvens heraf foreslås det at
ændre henvisningen til stk. 1-3 i § 12, stk. 4, der bliver stk.
5, til stk. 1-4.
Annette Lind (S) Flemming Møller Mortensen (S) Julie Skovsby (S) Karen J. Klint (S)
fmd.
Anne Sina (S)
Rasmus Horn Langhoff (S) Orla Hav (S) Helle Løvgreen Mølvig (RV) Marlene Borst Hansen (RV) Liv Holm Andersen (RV)
Özlem Sara Cekic (SF) Jonas Dahl (SF) Eigil Andersen (SF) Stine Brix (EL) Per Clausen (EL) Hans Andersen (V)
nfmd.
Martin Geertsen (V) Jane Heitmann (V) Sophie Løhde (V) Hans Christian Schmidt (V) Eyvind Vesselbo (V)
Finn Thranum (V) Liselott Blixt (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Karina Adsbøl (DF) Susanne Eilersen (DF)
Simon Emil Ammitzbøll (LA) Thyra Frank (LA) Daniel Rugholm (KF)
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
47
47
22
17
12
12
9
Det Konservative Folkeparti (KF)
Alternativet (ALT)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
8
1
1
1
1
1
L 179 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 6: Betænkning afgivet den 19. maj 2015
1532375_0005.png
5
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 179
Bilagsnr. Titel
1
Høringssvar og høringsnotat, fra ministeren for sundhed og forebyg-
gelse
2
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
3
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
4
Ændringsforslag fra ministeren for sundhed og forebyggelse
5
Udkast til betænkning
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 179
Spm.nr.
1
Titel
Spm., om ministeren er enig med Venstre i, at Sundhedsstyrelsens vej-
ledninger og retningslinjer skal benyttes som redskaber i godkendel-
sen og det driftsorienterede tilsyn, til ministeren for sundhed og fore-
byggelse, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorfor ministeren mener at Sundhedsstyrelsens vejlednin-
ger og retningslinjer kun »kan« benyttes som redskaber i godkendel-
sen og det driftsorienterede tilsyn, frem for at de »skal« benyttes, til
ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå
Spm. om teknisk bistand til udarbejdelse af et ændringsforslag, der
sikrer, at Sundhedsstyrelsens vejledninger og retningslinjer skal benyt-
tes som redskaber i godkendelsen og det driftsorienterede tilsyn, til
ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå
2
3