Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2014-15 (1. samling)
L 177 Bilag 6
Offentligt
Til lovforslag nr.
L 177
Folketinget 2014-15
Betænkning afgivet af Klima-, Energi- og Bygningsudvalget den 00. maj 2015
3. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om varmeforsyning og byggeloven
(Kommuners adgang til varetagelse af varmeforsyningsvirksomhed samt bygningsopvarmning baseret på vedvarende energi
m.v.)
[af klima-, energi- og bygningsministeren (Rasmus Helveg Petersen)]
1. Ændringsforslag
Klima-, energi- og bygningsministeren har stillet 9 æn-
dringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 25. marts 2015 og var til 1.
behandling den 10. april 2015. Lovforslaget blev efter 1. be-
handling henvist til behandling i Klima-, Energi- og Byg-
ningsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og klima-, energi- og bygningsministeren
sendte den 6. februar 2015 dette udkast til udvalget, jf. KEB
alm. del – bilag 169. Den 25. marts 2015 sendte klima-,
energi- og bygningsministeren de indkomne høringssvar og
et notat herom til udvalget.
3. Udtalelse fra klima-, energi- og bygningsministeren
Klima-, energi- og bygningsministeren har oplyst følgen-
de over for udvalget:
»Præcisering af kommuners adgang til energispareakti-
viteter og markedsføringsaktiviteter
I bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 1, der vedrører
§ 2 f i lov om varmeforsyning om kommuners adgang til til-
knyttede aktiviteter, er anført følgende: »Desuden er der ef-
ter den foreslåede bestemmelse i § 2 f, stk. 1, mulighed for
at en kommune udøver virksomhed, der er accessoriske til
varmeaktiviteten. Herved kan der eksempelvis henvises til
aktiviteter, der fremmer tilslutningspligt, og som kan betrag-
tes som en energispareaktivitet i henhold til § 28 b eller §
29, stk. 1, nr. 1, i varmeforsyningsloven. En kommune vil
således med hjemmel i § 2 f, stk. 1, kunne tilbyde energiråd-
givning. Et andet eksempel er markedsføringsaktiviteter, der
kan fremme tilslutning til varmeforsyningen. Energitilsynet
tillader under visse forudsætninger, at udgifter til sådanne
aktiviteter kan indregnes i varmepriserne. Kommunale var-
meforsyningsvirksomheder bør have samme muligheder for
at markedsføre sig som ikkekommunale varmeforsynings-
virksomheder.«
Tilknyttede aktiviteter skal udøves på kommercielle vil-
kår, og bemærkningerne kan derfor rejse spørgsmål om mu-
ligheden for at anvende varmemidler til energispareaktivite-
ter og andre aktiviteter til at fremme tilslutning. Jeg skal
derfor præcisere, at den foreslåede bestemmelse i § 2 f i lov
om varmeforsyning regulerer kommuners adgang til at udø-
ve tilknyttede aktiviteter og de vilkår, der gælder for kom-
muners udøvelse heraf. Det udelukker ikke, at omkostninger
til visse tilknyttede aktiviteter, som f.eks. energispareaktivi-
teter, som udtrykkeligt er nævnt i § 20 i lov om varmeforsy-
ning, kan være indregningsberettigede. Også udgifter til
markedsføringsaktiviteter, der fremmer tilslutning, vil kunne
betragtes som nødvendige omkostninger, der må indregnes i
varmeprisen. Det vil skulle vurderes konkret for hver aktivi-
tet, om aktiviteten kan anses som en del af hovedvirksomhe-
den eller som en tilknyttet aktivitet, og hvorvidt aktiviteten
er indregningsberettiget. Det er Energistyrelsen, der
fremover vil kunne udtale sig vejledende om fortolkning og
anvendelse af reglerne om kommuners adgang til varetagel-
se af varmeforsyningsvirksomhed. Energitilsynet er myndig-
DokumentId
Journalnummer