Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 175
Offentligt
1525594_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
4. maj 2015
2015-2097
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 17. april 2015 stillet mig følgende spørgsmål
vedrørende L 175 – Forslag til lov om anlæg af en ny Storstrømsbro og nedriv-
ning af den eksisterende Storstrømsbro, som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Karsten Nonbo (V).
Spørgsmål nr. 2:
Ministeren bedes kommentere artiklen ”Tankestrøm slår bro over Storstrøm-
men” på side 19 i Sjællandske den 14. marts 2015 om bevarelse af den gamle
Storstrømsbro, herunder hvad der evt. kan spares ved at lade den gamle bro
blive stående.
Svar:
Jeg er opmærksom på, at der, som det er anført i artiklen ”Tankestrøm slår bro
over Storstrømmen”, er lokale initiativer, der argumenterer for at lade den
gamle Storstrømsbro blive stående.
Der er dog også lokale ønsker, der peger i modsatte retning. F.eks. kan det læ-
ses i artiklen ”Tre partier siger nej til at bevare Storstrømsbroen”, bragt i Sjæl-
landske d. 14. april 2015, at borgmesteren i Vordingborg Kommune ikke bakker
op om, at den gamle bro bevares.
I den politiske aftale fra 21. marts 2013 har forligspartierne besluttet, at den
gamle bro, som er i en dårlig stand, skal rives ned, efter den nye bro er bygget.
Jeg har dog bedt Vejdirektoratet om at vurdere, om det vil være muligt at om-
bygge den, så den kan blive stående i en længere årrække samt at give en
skønsmæssig vurdering af de tekniske, økonomiske og sikkerhedsmæssige kon-
sekvenser ved permanent bevarelse af den gamle Storstrømsbro.
Vejdirektoratet har oplyst følgende:
”Forudsætninger
Det forudsættes, at den ny Storstrømsbro er åben med 2 jernbanespor, 2 køre-
spor og en cykel- og gangsti. Den gamle Storstrømsbro skal i givet fald alene
kunne benyttes til rekreative formål med primært gang- og cykeltrafik. Der
skønnes dog at være behov for lejlighedsvis tungere trafik (fx levering af varer
L 175 - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om kommentar til artiklen Tankestrøm slår bro over Storstrømmen fra Sjællandske d. 14/3-15, til transportministeren
1525594_0002.png
og materialer, renovation, snerydning, redning m.m.). Der er ikke taget stilling
til hvilke andre anvendelsesmuligheder, der kunne være aktuelle.
Broens vejkasse med vejbane og fortov vurderes ikke at kunne levetidsforlæn-
ges i forbindelse med bevarelse af Storstrømsbroen uden meget store udgifter
til følge. Ved "levetidsforlængelse" forstås opretholdelse af den primære sikker-
hed, dvs. bærevnen, samt den sekundære sikkerhed, dvs. sikkerhed for billister
og gående. Der er ikke udført større renoveringer af denne del af bygværket
siden åbningen i 1937.
Broens stålkonstruktioner har været løbende vedligeholdt frem til beslutningen
om at gå videre med nedrivning, hvorimod vejkassen og cykelsti er i meget dår-
lig forfatning. Vejkasse og cykelsti vedligeholdes pt. mindst mulig i forhold til at
bevare den frem til åbningen af den nye bro. En egentlig udskiftning af selve
vejkassen vil derfor ikke være rentabel. Det er derfor forudsat, at vejbane og
fortov nedrives og kun banedelen bevares og retableres. Spor, ballast, beton
m.m. fjernes fra banedelen og der pålægges en kunststofbelægning, således at
arealet kan anvendes som sti m.m. til rekreativ færdsel. Det er således muligt at
etablere en sti med en bredde på ca. 4 meter.
Tekniske og økonomiske konsekvenser
De økonomiske konsekvenser ved en permanent bevarelse af den gamle Stor-
strømsbro udgøres fortrinsvis af:
1) Etableringsomkostninger i størrelsesordenen 75-115 mio. kr. (inklusiv
50 % korrektionstillæg ), som omfatter:
Nedbrydning og bortskaffelse af vejbane og fortov og etablering
af nyt rækværk på vestsiden af banetrug.
Fjernelse af spor, ballast, beskyttelsesbeton, eksisterende fugt-
isolering samt etablering af kunststofbelægning.
Side 2/4
2) Årlige drifts- og vedligeholdelsesudgifter i størrelsesordenen 9-13 mio.
kr. (direkte omkostninger):
Blandt andet maling m.m.
På grund af broens aktuelle tilstand samt det faktum, at den siden det blev be-
sluttet at broen skulle rives ned, har gennemgået en såkaldt ”kontrolleret ned-
brydning”, er nærværende vurdering af økonomiske konsekvenser ved bevarel-
se af den gamle Storstrømsbro behæftet med stor usikkerhed.
Udover disse omkostninger skal tillægges omkostninger til projektering, tilsyn,
administration samt centrale omkostninger. Det vurderes, at dette udgør 15-20
mio. kr.
L 175 - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om kommentar til artiklen Tankestrøm slår bro over Storstrømmen fra Sjællandske d. 14/3-15, til transportministeren
1525594_0003.png
En permanent bevarelse er i denne sammenhæng vurderet til 80-90 år.
Side 3/4
Med ovenstående forudsætninger og en åbning af den nye bro i 2021 samt af-
holdelse af udgifter til ombygning af den gamle bro i samme år, er der foretaget
en simpel samfundsøkonomisk vurdering og sammenligning.
At rive broen ned i 2021 giver en nettonutidsværdi i 2015 på ca. -415
mio. kr.
At ombygge broen i 2021 samt anvende ca. 12 mio. i årlig drift i en lang
årrække år derefter giver en nettonutidsværdi i 2015 på ca. -543 mio.
kr.
Når man skal sammenligne udgifterne til at rive den gamle bro ned med udgif-
terne til en bevarelse af den gamle bro er det således nødvendigt at se på de
samfundsøkonomiske gevinster og omkostninger fordelt over alle årene, dvs.
medregne de fremtidige drifts- og vedligeholdelsesudgifter. Dette sker ved at
opgøre værdien i faste priser samt tilbagediskontere denne. I praksis betyder
tilbagediskonteringen, at fremtidige omkostninger vægtes mindre end nutidige
omkostninger. Nettonutidsværdien repræsenterer med andre ord den nutidige
(dagens) værdi af de fremtidige omkostninger, dvs. de fremtidige omkostninger
opgjort i dagens priser. Når nettonutidsværdien er negativ er der samlet set tale
om et tab for samfundet.
Samlet set er det således væsentligt dyrere at bevare den gamle bro end at rive
den ned.
Ejerforhold
Den gamle Storstrømsbro er i dag i delt mellem Banedanmark og Vejdirektora-
tet. Et delt ejerskab vil ligeledes komme til at gælde for den ny Storstrømsbro.
Ved bevarelse af den gamle Storstrømsbro, skal der tages stilling til fremtidigt
ejer- og driftsforhold samt finansiering.
Sejladssikkerhed
Vejdirektoratet har haft en indledende kontakt til Søfartsstyrelsen vedrørende
eventuelle sejladssikkerhedsmæssige konsekvenser ved at have to broer ståen-
de så tæt. For at kunne belyse dette, vil der skulle gennemføres simuleringer af
skibstrafikken med de 2 broer.
Alt andet lige vil det øge risikoen for påsejlinger at have to broer stående så tæt
på hinanden.
Beredskab og redning
Vejdirektoratet anfører, at der med en reduktion af broens bredde til godt 4
meter, skal gennemføres yderligere granskning af behovet for adgangsforhold
L 175 - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om kommentar til artiklen Tankestrøm slår bro over Storstrømmen fra Sjællandske d. 14/3-15, til transportministeren
1525594_0004.png
for beredskab og redning. Der har ikke været dialog med beredskabet om en
sådan løsning.
Bevaringsværdighed
Vejdirektoratet gør opmærksom på, at Kulturstyrelsen i brev af 10. september
2012, i forbindelse med projektets fase 1 høring, har understreget broens beva-
ringsværdier, men ikke ønsker at rejse en sag om bygningsfredning.
Supplerende VVM
Vejdirektoratet påpeger, at den gennemførte VVM for projektet omfatter ned-
rivning af den gamle Storstrømsbro umiddelbart efter åbning af Ny Stor-
strømsbro. Ved en beslutning om permanent bevarelse af den gamle bro, vur-
deres det nødvendigt at udarbejde en supplerende VVM-redegørelse.
Såfremt der kommer forslag om andre anvendelser end færdsel med lette trafi-
kanter, skal det vurderes i det konkrete tilfælde og i dialog med beredskabs-
myndighederne m.m.”
På baggrund af Vejdirektoratets beregninger kan det konkluderes, at det på
længere sigt vil være væsentligt dyrere at bevare den eksisterende bro, end det
vil være at rive den ned. Jeg mener ikke, at det er en statslig opgave at bidrage
til, at den gamle bro kan bevares, og vil – i overensstemmelse med det fremsat-
te lovforslag og forligskredsens beslutning – anbefale, at den gamle bro rives
ned.
Side 4/4
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke