Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 175
Offentligt
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
4. maj 2015
2015-2097
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 17. april 2015 stillet mig følgende spørgsmål
vedrørende L 175 – Forslag til lov om anlæg af en ny Storstrømsbro og nedriv-
ning af den eksisterende Storstrømsbro, som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Karsten Nonbo (V).
Spørgsmål nr. 2:
Ministeren bedes kommentere artiklen ”Tankestrøm slår bro over Storstrøm-
men” på side 19 i Sjællandske den 14. marts 2015 om bevarelse af den gamle
Storstrømsbro, herunder hvad der evt. kan spares ved at lade den gamle bro
blive stående.
Svar:
Jeg er opmærksom på, at der, som det er anført i artiklen ”Tankestrøm slår bro
over Storstrømmen”, er lokale initiativer, der argumenterer for at lade den
gamle Storstrømsbro blive stående.
Der er dog også lokale ønsker, der peger i modsatte retning. F.eks. kan det læ-
ses i artiklen ”Tre partier siger nej til at bevare Storstrømsbroen”, bragt i Sjæl-
landske d. 14. april 2015, at borgmesteren i Vordingborg Kommune ikke bakker
op om, at den gamle bro bevares.
I den politiske aftale fra 21. marts 2013 har forligspartierne besluttet, at den
gamle bro, som er i en dårlig stand, skal rives ned, efter den nye bro er bygget.
Jeg har dog bedt Vejdirektoratet om at vurdere, om det vil være muligt at om-
bygge den, så den kan blive stående i en længere årrække samt at give en
skønsmæssig vurdering af de tekniske, økonomiske og sikkerhedsmæssige kon-
sekvenser ved permanent bevarelse af den gamle Storstrømsbro.
Vejdirektoratet har oplyst følgende:
”Forudsætninger
Det forudsættes, at den ny Storstrømsbro er åben med 2 jernbanespor, 2 køre-
spor og en cykel- og gangsti. Den gamle Storstrømsbro skal i givet fald alene
kunne benyttes til rekreative formål med primært gang- og cykeltrafik. Der
skønnes dog at være behov for lejlighedsvis tungere trafik (fx levering af varer