Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 175 Bilag 2
Offentligt
1513248_0001.png
TRM Anitta Hilda Vandman Bugenhagen
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
Bjarne Arildsen <[email protected]>
18. januar 2015 16:16
Mail TRM
TRM Anitta Hilda Vandman Bugenhagen
høringssvar til lovforslag om anlæg af ny Storstrømsbro
Til Trafikministeriet
Følgende er et høringssvar fra Cyklistforbundet, Guldborgsund, om forslag til lov om anlæg af ny
Storstrømsbro.
I Cyklistforbundet, Guldborgsund, er vi glade for, at lovforsalget omfatter en cykelsti på en ny
Storstrømsbro. Det vil fremme den lokale cykeltrafik og ikke mindst cykelturismen, som i disse år er i stor
vækst på begge sider af Storstrømmen.
Ligeledes er vi også glade for, at lovforslaget omfatter tilslutning af cykelstier på begge sider af den nye
bro.
Vi vil dog pege på, at der på begge sider af den nye bro bør skiltes, så det bliver muligt for cyklister at
komme videre på de eksisterende cykelstier og –ruter i området.
Med venlig hilsen
Bjarne Arildsen, formand
Cyklistforbundet, Guldborgsund,
Bondemoselinien 2, Hesnæs
4850 Stubbekøbing
54 86 00 05
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1513248_0002.png
20. januar 2015
JASV
DI-2014-08532
Transportministeriet
Att: Anitta Hilda Vandman Bugenhagen
Frederiksholms Kanal 27F
1220 København K
DI-høringssvar til anlægslov for den ny Storstrømsbro
Dansk Industri skal hermed bidrage til høringen af udkastet til anlægslov for den ny
Storstrømsbro samt nedrivningen af den gamle bro.
Der er tale om et stort og vigtigt projekt – ikke mindst i lyset af den kommende faste for-
bindelse over Femern Bælt. Storstrømsbroen er derfor en helt afgørende brik – ikke bare
i dansk infrastruktur, men i særdeleshed også i europæisk infrastruktur i nord-syd-korri-
doren mellem Skandinavien og Central- og Sydeuropa.
DI noterer sig, at VVM-undersøgelsen for den ny Storstrømsbro og nedrivningen af den
gamle bro ikke har fundet, at projektet giver anledning til miljømæssige bekymringer.
DI er enig i de beskrevne, positive erhvervsmæssige konsekvenser ved den ny bro. En
forbedret infrastruktur er en væsentlig forudsætning for, at erhvervslivet kan skabe
vækst og arbejdspladser.
DI bakker derfor helhjertet op om projektet og om udkastet til anlægslov.
Vi har følgende mindre bemærkninger til lovforslaget:
Det fremgår, at den ny Storstrømsbro skal stå færdig senest i 2021, hvor den faste for-
bindelse over Femern Bælt åbner. Storstrømsbroen har dog også andre, vigtige funktio-
ner, herunder især jernbaneforbindelsen mellem Lolland-Falster og Sjælland. Der vil så-
ledes også være markant positive effekter af en tidligere åbning end 2021. DI vil derfor
opfordre til, at anlægget af den ny Storstrømsbro gennemføres så hurtigt som muligt.
DI vil desuden opfordre til, at generne i anlægsfasen minimeres mest muligt for såvel lo-
kale beboere som for trafikanter.
Vi står gerne til rådighed, hvis der måtte være spørgsmål til ovenstående.
Med venlig hilsen
Jakob Svane
Afdeling for Infrastruktur
*SAG*
*SAGDI-2014-08711*
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1513248_0003.png
TRM Anitta Hilda Vandman Bugenhagen
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
Vedhæftede filer:
Thomas Rask Eriksen <[email protected]>
28. januar 2015 13:32
Mail TRM
TRM Anitta Hilda Vandman Bugenhagen; Ulrik Millandt Larsen ([email protected]); Jeanette
R. Zinck Østergaard ([email protected])
Bemærkninger fra Energinet.dk vedr. høring over udkast til forslag til lov om anlæg
af en ny Storstrømsbro og nedrivning af den eksisterende Storstrømsbro
Høringsbrev Storstrømsbro.pdf; Høringsliste over høringsparter med mailadresser i
forbindelse med høring over anlægsloven for Storstrømsbroen.pdf; Udkast til
forslag til lov om anlæg af ny Storstrømsbro og nedrivning af den eksisterende
Storstrømsbro Høringsversion.pdf
Til Transportministeriet att. Fuldmægtig Anitta Hilda Vandman Bugenhagen
Kopi til Vejdirektoratet att. Ulrik Millandt Larsen og Jeanette R. Zinck Østergaard
Tak for nedennævnte udkast til forslag til lov om anlæg af en ny Storstrømsbro og nedrivning af den eksisterende
Storstrømsbro. Vi beklager den sene tilbagemelding.
Lovforslagets §1
I forhold til Storstrømsprojektet, som vi er i god konstruktiv dialog med Vejdirektoratet om, kan vi hos Energinet.dk
med tilfredshed konstatere, at lovforslaget nu indeholder bemærkninger, som vi i samarbejde med Vejdirektoratet er
kommet frem til. Blandt andet er det nu i lovens §1 oplyst,
at
Transportministeren bemyndiges til at gennemføre relaterede projekter, herunder efter aftale med ledningsejerne,
omlægning af søkabler mellem Falster og Masnedø/Sjælland, nødvendig omlægning af kabler på Sjælland, Masnedø
og Falster,…
Omkostninger til omlægning af 132 kV højspændingsanlæg
Vi kan desuden med tilfredshed konstatere, at der i lovens bemærkninger på side 33 er oplyst følgende:
Energinet.dk har oplyst, at Vejdirektoratets projekt med etablering af en ny Storstrømsbro og fjernelsen
af den eksisterende bro medfører, at den selvstændige offentlige virksomhed, Energinet.Dk, skal
bekoste omlægningen af 3 ud af 5 eksisterende 132 kV kabler i Storstrømmen. Omlægningen vurderes
at koste omkring 100 mio. kr.
Hjemmel for Vejdirektoratet til at kunne dække evt. omkostninger til kompensation for tabt produktion hos
vindmølleparken Rødsand 2 m.fl.
Anlægsloven skal indeholde hjemmel for Vejdirektoratet til at kunne dække evt. omkostninger til kompensation for tabt
produktion hos vindmølleparken Rødsand 2 m.fl. Det kan komme på tale, hvis vi efter ønske fra Vejdirektoratet fjerner
2 af Storstrømskablerne, før vi får etableret et nyt.
En sådan forpligtelse/hjemmel bør være mere eksplicit nævnt – ikke nødvendigvis i selve lovteksten, men i
bemærkningerne.
Vi foreslår følgende tekst til lovforslagets bemærkninger evt. under ”1. Indledning”:
Den fysiske omlægning af søkabler og kabler på Sjælland, Masnedø og Falster gennemføres af de
pågældende ledningsejere med mindre anden aftale er indgået herom. Såfremt transportministeren
måtte pålægge Energinet.dk helt eller delvist at fjerne eksisterende kabler, inden nye kabler kan
etableres, godtgør Transportministeriet Energinet.dk de eventuelle omkostninger, som Energinet.dk
måtte få som følge heraf – eksempelvis som følge af nedregulering af havvindmølleparker.
Det er til orientering pr. mail d. 25. januar 2015 fra Vejdirektoratet oplyst os, at Vejdirektoratet er indstillet på at
afholde kompensation for eventuelt tab hos Vindmølleejerne, såfremt at Vejdirektoratet anmoder om, at kabel 2 og 3
fjernes inden kabel 8 er idriftsat.
Transportministeren fastsætter ikke regler for forurening og gener m.v. i forbindelse med omlægning af
søkablerne
Energinet.dks projekt med omlægning af 132 kV kabler i Storstrømmen kan kun ske efter forudgående godkendelse
fra klima-, energi- og bygningsministeren. Godkendelsen kan betinges af vilkår, herunder krav til placering, indretning
og bortskaffelse af anlæg samt tekniske, miljø- og sikkerhedsmæssige forhold i forbindelse med etablering og drift.
Dette medfører, at der som minimum i bemærkningerne til nærværende lovforslag bør redegøres for, at
Transportministeren ikke fastsætter regler for forurening og gener m.v. i forbindelse med omlægning af søkablerne.
Kontakt gerne undertegnede ved spørgsmål.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1513248_0004.png
Med venlig hilsen
Thomas Rask Eriksen
Landinspektør
Plan og Miljø – Team 3. partshenvendelser
Tlf. nr. 7022 0275
Direkte tlf. nr. 7622 4565
E-mail
[email protected]
Energinet.dk
Tonne Kjærsvej 65
7000 Fredericia
Tlf. 70 10 22 44
www.energinet.dk
Fra:
TRM Anitta Hilda Vandman Bugenhagen [mailto:[email protected]]
Sendt:
22. december 2014 16:46
Til:
'[email protected]'; '[email protected]'; '[email protected]'; '[email protected]';
'[email protected]'; '[email protected]'; '[email protected]'; Kommunernes Landsforening; Danmarks Naturfredningsforening;
'[email protected]'; Dansk Erhverv; DI – Transport; Dansk Transport og Logistik; '[email protected]'; Movia;
'[email protected]'; Rådet for Sikker Trafik; Dansk Cyklist Forbund; Dansk Byggeri; '[email protected]'; Dansk
Vejforening; '[email protected]'; '[email protected]'; '[email protected]'; '[email protected]'; Dansk Jernbaneforbund;
'[email protected]'; Banedanmark; '[email protected]'; '[email protected]'; '[email protected]';
'[email protected]'; '[email protected]'; '[email protected]'
Emne:
Høring over udkast til forslag til lov om anlæg af en ny Storstrømsbro og nedrivning af den eksisterende
Storstrømsbro
Hermed sendes udkast til forslag til lov om anlæg af en ny Storstrømsbro og nedrivning af den eksisterende
Storstrømsbro i høring.
Høringen kan ligeledes findes på høringsportalen på følgende link:
http://www.hoeringsportalen.dk/Hearing/Details/44357
Sidste frist for indgivelse af høringssvar er fredag den 23. januar 2015.
Med venlig hilsen
Anitta Hilda Vandman Bugenhagen
Fuldmægtig
Transportministeriet
Ministry og Transport
Bro- og Metrokontoret
Frederiksholms Kanal 27 F
DK-1220 København K
Telefon +45 41 71 27 77
[email protected]
www.trm.dk
Denne mail er blevet scannet for virus af TDC Mailfilter.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1513248_0005.png
Transportministeriet  
Frederiksholms  Kanal  27  
1220    København  K.  
 
Sendt  via  mail  til;  [email protected]
22. januar 2015
Råhavegård
Maribovej 9
4960 Holeby
Tlf.: +45 5467 6140
Fax: +45 5467 6149
[email protected]
www.femern.info
Høringssvar  for  ”Lov  om  anlæg  af  ny  Storstrømsbro  og  nedrivning  af  den  eksisterende  Stor-­‐
strømsbro”
 
På  vegne  af  Fonden  Femern  Belt  Development  (FBD)  fremsender  vi  hermed  høringssvar  for  
”Lov  om  anlæg  af  ny  Storstrømsbro  og  nedrivning  af  den  eksisterende  Storstrømsbro”.  
 
Vi  har  i  Femern  Belt  Development  haft  mulighed  for  at  følge  arbejdet  vedrørende  projekterin-­‐
gen  af  den  faste  forbindelse  under  Femern  Bælt  gennem  de  sidste  5  år,  og  herunder  også  
arbejdet  aktivt  for  at  få  etableret  en  ny  dobbeltsporet  jernbane-­‐  og  togforbindelse  over  Stor-­‐
strømmen.  På  den  baggrund  glæder  det  os,  at  arbejdet  med  realiseringen  af  en  ny  bro  over  
Storstrømmen  er  kommet  så  langt,  at  der  nu  sendes  et  oplæg  til  anlægslov  i  høring.  
 
Fonden  Femern  Belt  Development  (FBD)  arbejder  for  og  med  udvikling  af  de  beskæftigelses-­‐  
og  erhvervsudviklingsmæssige  muligheder,  der  opstår  som  følge  af    etableringen  af  såvel  Stor-­‐
strømsbroen,  som  jernbanen  fra  Ringsted  til  Rødbyhavn  og  selve  Femern  Bælt  projektet  på  
Sydlollands  kyst.    Vores  høringssvar  skal  derfor  ses  i  lyset  af  ønsket  om  at  skabe  de  mest  opti-­‐
male  betingelser  for  udvikling  i  Region  Sjælland.  Dette  gælder  både  hvad  angår  de  fremtidige  
trafikale  forhold  for  såvel  lokalbefolkningen  og  det  lokale  erhvervsliv,  den  internationale  trafik,  
men  i  særdeleshed  ift.  at  skabe  grundlaget  for  vækst  og  udvikling  i  såvel  beskæftigelse  som  
erhvervslivet  langs  Femern  korridoren  mellem  København  og  Hamburg.  
 
Indledende  bemærkninger  
Fra  Femern  Belt  Developments  side  skal  vi  indledningsvis  udtrykke  tilfredshed  med  og  glæde  
over  den  grundighed  og  omhyggelighed,  hvorunder  hele  VVM-­‐processen  har  været  gennem-­‐
ført,  og  vi  har  noteret  os,  at  det  samme  gælder  fsv.  angår  lovgrundlaget  for  anlægsloven  ved-­‐
rørende  en  ny  Storstrømsbro  og  nedrivning  af  den  eksisterende  Storstrømsbro.  
 
Mht.  anlægsloven  og  de  tilhørende  bemærkninger  til  loven,  har  vi  følgende  kommentarer:    
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1513248_0006.png
 
Arbejdsmarkedsforhold  
Vi  vil  benytte  lejligheden  til  at  nævne,  at  vi  i  FBD  anser  det  for  overordentligt  vigtigt,  at  der  sikres  danske  virksomhe-­‐
der  en  ligeværdig  mulighed  for  at  konkurrere  med  udenlandske  virksomheder.  Dette  sker  efter  vores  opfattelse  bedst  
ved,  at  man  fastholder  de  generelle  arbejdsmarkedsforhold  og  øvrige  vilkår  på  det  danske  arbejdsmarked  i  de  kon-­‐
trakter,  der  indgås  med  hovedentreprenørerne.  Og  vi  lægger  vægt  på  bygherrens  udsagn  om,  at  man  vil  gennemføre  
skærpet  kontrol  for  at  sikre,  at  alle  aftaler  efterleves.
 
Ydermere  er  det  væsentligt,  at  der  i  hele  anlægsprojektets  løbetid  skabes  mulighed  for  opkvalificering  af  især  unge  og  
ufaglærte  ledige  gennem  krav  om  etablering  af  praktikpladser  i  forbindelse  med  den/de  store  anlægskontrakter.  Pro-­‐
jektet  skal  efter  vores  opfattelse  aktivt  bidrage  til  den  helt  nødvendige  opkvalificering  af  den  lokale  og  regionale  ar-­‐
bejdskraft,  og  således  også  medvirke  til  en  mere  langsigtet  udvikling  af  lokale  og  regionale  arbejdspladser.  
Vi  finder  det  ligeledes  afgørende,  at  byggeriet  gennemføres  med  størst  mulig  hensyntagen  til  sikkerhed  og  sundhed  på  
arbejdspladsen,  hvilket  fordrer  ordentlige  boligforhold  og  fritidsaktiviteter  i  tilknytning  til  de  indkvarteringsmulighe-­‐
der,  der  stilles  til  rådighed  af  entreprenørerne.  
 
Storstrømsbroen  –  et  trafikknudepunkt  for  lokaltrafikken  mellem  Falster  og  Sydsjælland  
Etablering  af  en  ny  Storstrømsbro  er  en  vigtig  brik  i  den  samlede  trafikale  forbindelse  mellem  Skandinavien  og  resten  
af  Europa.  Aksen  mellem  København-­‐Hamborg  bliver  styrket  gennem  etablering  af  både  den  nye  dobbeltsporede,  
elektrificerede  jernbane  og  den  ny  Femern-­‐forbindelse.  I  forhold  til  togtrafikken  er  den  nye  Storstrømsbro  helt  afgø-­‐
rende  for,  at  der  i  fremtiden  dels  ikke  vil  opstå  unødige  flaskehalse  for  jernbanetrafikken,  og  der  dels  vil  åbnes  op  for  
hurtigere  togforbindelser  mod  København.  Dermed  kan  man  forvente  en  øget  bosætning  og  etablering  af  virksomhe-­‐
der,  forudsat  den  nuværende  trafikbetjening  af  stationerne  som  minimum  opretholdes.  
 
Ombygning  af  Madsnedsundbroen  
Vi  vil  fra  FBD’s  side  anbefale,  at  man  indregner  det  tilvalg  i  anlægsoverslaget,  at  ombygge  Madsnedsundbroen,  så  
vejprofilet  gøres  bredere,  og  så  hastigheden  for  den  lokale  trafik  på  hele  strækningen  over  Storstrømsbroen,  over  
Madsnedø  og  Madsnedsundbroen  kan  sættes  op  til  80  km/t.  Det  vil  også  give  mulighed  for  at  etablere  en  kombineret  
cykel-­‐  og  gangsti  i  lighed  med  tværprofilet  på  Storstrømsbroen,  og  dermed  højne  sikkerheden  for  de  bløde  trafikanter.  
Alt  i  alt  er  det  vores  opfattelse,  at  disse  tiltag  vil  medvirke  til  at  gøre  trafikafviklingen  for  lokaltrafikken  endnu  mere  
effektiv  i  fremtiden.  
 
 
 
 
 
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1513248_0007.png
 
En  skråstagsbro  åbner  mulighed  for  større  bredde  af  gennemsejlingen  
Fra  FBD’s  side  vil  vi  anbefale,  at  den  nye  Storstrømsbro  udformes  som  en  skråstagsbro,  da  det  visuelt  vil  harmonere  
bedst  med  pylonerne  på  Farø-­‐broen,  og  sidst  men  ikke  mindst,  at  en  skråstagsbro  åbner  op  for  muligheden  for  at  
etablere  en  større  bredde  af  gennemsejlingen  under  Storstrømsbroen.  
 
Midlertidige  arealer  og  produktionsfaciliteter    
I  forbindelse  med  anlæg  af  arealer  til  bygning  af  Storstrømsbroen,  foreslår  vi  fra  FBD’s  side,  at  man  i  detailprojekterin-­‐
gen  sammen  med  de  to  kommuner  undersøger,  hvorvidt  der  kan  etableres  blivende  anlæg  i  området  (især  havnene  
på  Orehoved  og  Madsnedø/Vordingborg  havn),  som  efter  færdiggørelsen  af  Storstrømsbroen  kan  anvendes  til  nye  
erhvervsudviklingsmuligheder  i  tilknytning  til  både  E47  og  de  øvrige  erhvervsområder  og  transportcentre,  som  de  to  
kommuner  arbejder  på  at  udvikle.  
Fra  Femern  Belt  Developments  side  foreslår  vi  derfor  gennemført  et  feasibilitystudie  sammen  med  Vejdirektoratet,  de  
to  kommuner,  Business  LF,  Danmarks  Rederiforening,  Danske  Havne  m.fl  vedrørende  muligheden  for  at  anvende  hele  
eller  dele  af  de  anlægs-­‐  og  produktionsfaciliteter  der  etableres  i  lokalområdet,  til  andre  erhvervsmæssige  formål,  efter  
endt  opførelse  af  såvel  den  ny  Storstrømsbro,  som  nedtagningen  af  den  eksisterende  Storstrømsbro.    
 
Fremrykning  af  anlægsarbejder  og  arkæologiske  undersøgelser  
I  lighed  med  de  fremrykkede  anlægsarbejder  på  Sydlollands  kyst,  anbefales  det  at  undersøge,  om  der  kan  fremrykkes  
anlægsarbejder  og  arkæologiske  undersøgelser  tidligt  i  2015,  således  at  det  i  videst  mulige  omfang  sikres,  at  især  de  
arkæologiske  undersøgelser  ikke  får  en  opsættende  virkning  på  hele  projektets  gennemførelse  (jf.  bemærkningernes  
afsnit  5.1,  5.  afsnit).  
For  så  vidt  angår  de  mindre  anlægsopgaver  i  opstartsfasen  anbefales  det,  at  der  sammen  med  Business  LF  og  Femern  
Belt  Development    og  de  to  kommuner  gennemføres  informationsmøder  med  de  lokale  bygge-­‐  og  anlægsvirksomhe-­‐
der,  med  henblik  på  at  få  dem  inddraget  i  de  tidlige  anlægsarbejder  i  opstartsfasen.  
 
Tidsplanen  for  anlægsarbejderne  
Af  bemærkningerne  til  anlægsloven  fremgår  det,  at  2021  er  det  seneste  åbningstidspunkt  for  den  nye  Storstrømsbro,  
således  at  den  er  klar  samtidig  med  Femern  Bælt  forbindelsens  åbning.    
Af  hensyn  til  trafikbetjeningen  af  lokaltrafikken  og  især  togtrafikken  til  og  fra  Lolland-­‐Falster,  vil  vi  anbefale,  at  man  i  
kontraktforhandlingerne  med  entreprenørerne  tilstræber  en  åbning  af  Storstrømsbroen  så  tidligt  som  muligt,  således  
at  Storstrømsbroen  er  klar  nogenlunde  samtidig  med  anlægsarbejderne  med  etableringen  af  den  nye  dobbeltsporede,  
elektrificerede  jernbane  på  Sjælland  og  Lolland-­‐Falster  står  færdig.  Det  vil  gavne  både  turismen,  det  lokale  erhvervsliv,  
pendlingen  og  bosætningen  i  den  sydlige  del  af  Region  Sjælland.  
 
 
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1513248_0008.png
 
Informationscenter  for  turister  og  tekniske  besøgende  
Vi  noterer  os,  at  der  i  anlægsloven  ikke  er  nævnt  noget  om  etablering  af  et  velkomstcenter  og  tilhørende  informati-­‐
onsaktiviteter  om  hele  etableringen  af  en  ny  Storstrømsbro  og  nedrivning  af  den  eksisterende  bro.    
Vi  vil  anbefale,  at  der  etableres  informationsaktiviteter  i  samarbejde  med  lokale  interessenter  indenfor  turismeområ-­‐
det,  og  vil  i  den  forbindelse  pege  på  Velkomstcenteret  på  Farø  som  en  mulig  lokation  for  en  udstilling  om  projektet  i  
byggefasen.  Derudover  vil  vi  foreslå,  at  der  ved  informationscenteret  for  Femern  forbindelsen  ved  Rødbyhavn  indar-­‐
bejdes  en  udstilling  om  hele  projektet  om  den  nye  Storstrømsbro  og  nedrivningen  af  den  eksisterende  bro.  
 
-­‐  o  –  0  –  o  -­‐  
 
Med  disse  bemærkninger  ser  vi  frem  til  den  videre  proces  mht.  anlægslovens  behandling  og  vedtagelse  i  Folketinget  i  
første  halvdel  af  2015.  
 
 
Med  venlig  hilsen  
 
 
Svend  Erik  Hovmand  
 
 
 
 
Stig  Rømer  Winther  
Direktør,  Femern  Belt  Development  
Formand  for  bestyrelsen  i  Femern  Belt  Development  
Formand  for  Femern  Bælt  Forum  
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1513248_0009.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1513248_0010.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1513248_0011.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1513248_0012.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1513248_0013.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1513248_0014.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1513248_0015.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1513248_0016.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1513248_0017.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1513248_0018.png
TRM Anitta Hilda Vandman Bugenhagen
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Bo Haaning <[email protected]>
6. januar 2015 16:19
TRM Anitta Hilda Vandman Bugenhagen
SV: Høring over udkast til forslag til lov om anlæg af en ny Storstrømsbro og
nedrivning af den eksisterende Storstrømsbro
Til Transportministeriet.
Efter gennemgang af det fremsendte høringsmateriale (Høring over udkast til forslag til lov om anlæg af en ny
Storstrømsbro og nedrivning af den eksisterende Storstrømsbro), vurder Havarikommissionen at disse ikke
indeholder bestemmelser, der påvirker Havarikommissionens undersøgelsesarbejde.
Havarikommissionen har derfor ingen bemærkninger.
Med venlig hilsen
Bo Haaning
Chef for Jernbaneenheden /
Souschef for Havarikommissionen
Havarikommissionen
Langebjergvænget 21
4000 Roskilde
Tlf.: +45 25 29 73 32
[email protected]
www.havarikommissionen.dk
Fra:
TRM Anitta Hilda Vandman Bugenhagen
[mailto:[email protected]]
Sendt:
22. december 2014 16:47
Til:
=?windows-1252?Q?'post@; '[email protected]' ; '[email protected]' ; '[email protected]'
; =?windows-1252?Q?'nst@; '[email protected]' ; =?windows-1252?Q?'mst@; Kommunernes Landsforening ; Danmarks
Naturfredningsforening; '[email protected]' ; Dansk Erhverv ; DI – Transport ; Dansk Transport og Logistik;
'[email protected]' ; Movia; '[email protected]' ; Rådet for Sikker Trafik ; Dansk Cyklist Forbund; Dansk Byggeri;
'[email protected]'; Dansk Vejforening; '[email protected]'; '[email protected]'; '[email protected]';
'[email protected]'; Dansk Jernbaneforbund; '[email protected]'; Banedanmark; Post HCLJ Havarikommissionen;
'[email protected]'; '[email protected]'; '[email protected]'; '[email protected]'; '[email protected]'
Emne:
Høring over udkast til forslag til lov om anlæg af en ny Storstrømsbro og nedrivning af den eksisterende
Storstrømsbro
Hermed sendes udkast til forslag til lov om anlæg af en ny Storstrømsbro og nedrivning af den eksisterende
Storstrømsbro i høring.
Høringen kan ligeledes findes på høringsportalen på følgende link:
http://www.hoeringsportalen.dk/Hearing/Details/44357
Sidste frist for indgivelse af høringssvar er fredag den 23. januar 2015.
Med venlig hilsen
Anitta Hilda Vandman Bugenhagen
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1513248_0019.png
Fuldmægtig
Transportministeriet
Ministry og Transport
Bro- og Metrokontoret
Frederiksholms Kanal 27 F
DK-1220 København K
Telefon +45 41 71 27 77
[email protected]
www.trm.dk
Denne mail er blevet scannet for virus af TDC Mailfilter.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1513248_0020.png
TRM Anitta Hilda Vandman Bugenhagen
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
[email protected]
25. november 2014 03:43
Mail TRM
Ny Storstrømsbro
Kære Herr Transportminister Magnus Heunicke.
I forbindelse med frigivelse af de to forslag til ny bro over Storstrømmen; så giv mig lov til at lufte et
stort ønske,som mange beboer i Orehoved deler; nemlig at det må blive den flotte skråstagsbro med
den flotte polyton på 100 meter i midterbroen,hvor sejlrenden under broen skal være. Denne smukke
bro må da kunne bringe lykke til området; industri,turisme,sejlere m.m. Om det så bliver Dem,som får
æren og fornøjelsen at åbne broen,det må fremtiden vise, - men beslutningen om hvilken bro det
bliver,hviler nok i høj grad på Deres skuldre,så alene her vil De kunne høste stor ros - Kære Herr
Transportminister Magnus Heunicke; skal vi ikke vælge den smukkeste bro? Det håber vi mange i
Orehoved, - stor tak til Dem.
Med venlige hilsener Ib Jan Michael Reenberg,Orehoved
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1513248_0021.png
Transportministeriets departement
Att.: Anitta Hilda Vandman Bugenhagen
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
[email protected]
2. februar 2015
Brevid: 3582553
Sagsnr.: 320236
Lolland Kommune
Teknik- og Miljømyndighed
Postadresse
Lolland Kommunes høringssvar til "Lov om anlæg af ny Storstrømsbro og
nedrivning af den eksisterende Storstrømsbro"
Transportministeriet udsendte den 22. december 2014 forslag til lov om anlæg af
nye Storstrømsbro og nedrivning af den eksisterende Storstrømsbro. Lolland
Kommune har efterfølgende behandlet lovforslaget administrativt.
Lolland Kommune finder det glædeligt at processen med etablering af en ny
Storstrømsbro er nået så langt og ser frem til at broen kan tages i brug.
Forslag til anlægslov for etablering af en ny Storstrømsbro og nedtagning af den
eksisterende Storstrømsbro giver ikke anledning til nogen bemærkninger fra
Lolland Kommune.
Vi vil dog gerne tilslutte os Femern Belt Developments bemærkninger i deres
høringssvar dateret den 22. januar 2015 vedrørende tidsplanen for anlægs-
arbejderne. Det er også Lolland Kommunes vurdering, at der bør tilstræbes en
åbning af den nye Storstrømsbro så tidligt som muligt for at fremme erhvervslivet
og pendlingen i den sydlige del af Region Sjælland.
Jernbanegade 7
4930 Maribo
Tlf.: 54 67 67 67
Fax: 54 67 67 68
[email protected]
www.lolland.dk
Kontaktperson
Lars Kroer
Teknisk Sekretariat
Tlf.: 54676413
[email protected]
Med venlig hilsen
Lars Kroer
projektleder
Side 1/1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1513248_0022.png
Transportministeriet
[email protected]
Kopi til [email protected]
Sagsnummer
ThecaSag-107801
Movit-3002401
Sagsbehandler JEG
Direkte +45 36 13 16 78
Fax -
[email protected]
CVR nr: 29 89 65 69
EAN nr: 5798000016798
21. januar 2015
Movias høringssvar til forslag til anlægslov om Storstrømsbroen
Movia har modtaget Transportministeriets høringsbrev af 22. december 2014 (j.nr. 2013-
1831), hvor ministeriet beder om eventuelle bemærkninger til ministeriets udkast til forslag til
anlægslov om Storstrømsbroen. Movia har i den anledning følgende bemærkninger:
Lovforslaget omtaler ikke mulighederne for busbetjening af Storstrømsbroen og de nye vej-
anlæg i tilknytning til broen. Movias buslinjer 734 (Nykøbing F. – Nørre Alslev – Orehoved
Havn) og 760 (Vordingborg – Guldborg – Sakskøbing – Maribo) forudsættes fortsat at kunne
benytte Storstrømsvej – Orehoved Langgade og Gåbensevej både i anlægsfasen og når
broen er færdig for at betjene kunderne i dette område samt arbejdspladser i Orehoved by
og Orehoved havn.
I lovforslagets afsnit 2.7. om vej- og jernbaneudstyr anføres, at v
ejanlægget udstyres med
vejtavler, autoværn, kantpæle, nødtelefoner, trafikregistreringsudstyr og vinter-
varslingsudstyr. Movia skal foreslå, at busstoppesteder tilføjes i lovforslaget som en
del af vejanlæggets udstyr.
Konkret ønskes stoppesteder i hver retning på Masnedø samt
stoppesteder i/ved krydset Storstrømsvej/Gåbensevej/Orehoved Langgade.
I forbindelse med den midlertidige trafikafvikling i byggefasen er det Movias ønske, at bus-
drift fortsat er mulig på den nuværende Storstrømsbro, og at de perioder, hvor Storstrøms-
broen lukkes helt for trafik pga. anlægsarbejder, så vidt muligt placeres i sommerferien eller i
andre sammenhængende skoleferier.
Vi ser i øvrigt frem til det videre samarbejde omkring vejforhold, der berører den offentlige
bustrafik i forbindelse med anlægsarbejdet.
Venlig hilsen
Dorthe Nøhr Pedersen
Trafikselskabet Movia
Strategi og Anlæg, Trafik og
Plan
Gammel Køge Landevej 3
DK-2500 Valby
Telefon 36 13 14 00
Fax 36 13 20 97
[email protected]
www.moviatrafik.dk
1/1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1513248_0023.png
Transportministeriet
Høring om udkast til forslag til lov om anlæg af ny Storstrøms-
bro og nedrivning af den eksisterende Storstrømsbro
Region Sjælland har modtaget ovennævnte i høring fra Transportmini-
steriet.
Region Sjælland har afgivet høringssvar til Vejdirektoratet om den til-
hørende VVM-redegørelse.
Region Sjælland har ikke yderligere bemærkninger udover dem, der
fremgår af dette høringssvar:
”Den valgte broløsning er tidligere fastlagt gennem en politisk aftale
”En ny Storstrømsbro, Holstebromotorvejen mv.” fra 21. marts 2013.
Med denne blev valgt en ny kombineret vej- og dobbeltsporet jernba-
nebro med cykel- og gangsti og med hastigheder på op til 200 km/t
for tog og 80 km/t for biler. Med aftalen reserveres finansiering via
Infrastrukturfonden.
Storstrømsbroen har været et prioriteret infrastrukturprojekt for regi-
onen og kommunerne. Det indgår blandt andet i det fælles trafikudspil
”Sjælland baner vejen frem”. Forbindelsen er ikke mindst vigtigt i for-
hold til at udnytte den kommende faste Femern Bælt forbindelse. Det
er derfor i særlig grad positivt, at baneforbindelsen bliver dobbeltspo-
ret og med hastigheder på op til 200 km/t. Derved bliver Storstrøms-
broen ikke en flaskehals på den kommende baneforbindelse til Ham-
borg. Samtidig binder den valgte løsning den sydlige del af regionen
godt sammen uanset transportmiddel.
Vi konstaterer derfor med glæde, at der ikke synes at være væsentlige
negative miljøpåvirkninger ved den valgte løsning, og at økonomien
synes at være på niveau med det forventede.
VVM-redegørelsen præsenterer to mulige designs for forbindelsen,
nemlig en skråstagsbro og en bjælkebro. Region Sjælland tager ikke
stilling i dette valg. Eventuelle lokale synspunkter bør veje tungt i dette
valg”.
Venlig hilsen
Dato: 6. januar 2015
Regional Udvikling
Alléen 15
4180 Sorø
Tlf.: 70 15 50 00
Dir.tlf. 57 66
regionaludvikling
@regionsjaelland.dk
[email protected]
www.regionsjaelland.dk
Per Bennetsen
Koncerndirektør
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1513248_0024.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1513248_0025.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1513248_0026.png
Vordingborg Kommune
15. januar 2015
Sagsnr.: 13/17208
Dokumentnr.: 155313/14
Bilag med tekniske og administrative bemærkninger og forslag til VVM redegørelse
for Storstrømsbroen
Vordingborg Kommune har følgende bemærkninger og forslag til VVM redegørelse for
Storstrømsbroen:
Det er vigtigt at jordforureing på arealer som overdrages til Vordingborg Kommune er
fjernet inden overdragelsen. Særligt gøres opmærksom på forurening på banedæmningen
til den gamle bro.
Vejanlægget mellem Masnedsunds- og Storstrømsbroen, ses gerne lagt hos
Vejdirektoratet, så de fungere som myndighed. Det anses for en fordel at Vejdirektoratet
er myndighed på en samlet strækning imellem og på broerne
Vej til Masnedø føres i en viadukt. Det forventes at vejprofilet som minimum overholder
vejreglerne både i forhold til bredde og højde. Da det er den eneste forbindelse til
Masnedø, ser vi gerne at profilet indrettes, så der både er plads til biler, cykler og gående.
Den gamle dæmning til toget, er tænkt som en attraktion og den eneste adgang er
igennem den nye viadukt.
Det er meget vigtigt at planlægningen omkring lukningen af togtrafikken planlægges, da
pladsen på Vordingborg Banegård er lille, og det skaber udfordringer med alle de busser
det vil kræve. Samtidigt med at der kommer til at være en del anlægssager i området
omkring banegårdspladsen
Der skal etableres dobbelt busstoppested inkl. læskur, af typen Dalouiso, på Masnedø til
bussen imellem Vordingborg og Maribo. Der skal sikres fornuftige adgang til dem.
Adgang til gammel dæmning skal indrettes så der er adgang for cykler, gående og ikke
mindst handicappet.
Det skal sikres at det er muligt at gå rundt om Masnedø
Det ses med tilfredshed, at Vejdirektoratet er opmærksom på beskyttede arter og deres
levesteder. Der planlægges lavet erstatningsnatur i forholdet 1:2. Vordingborg kommune
ønsker at blive inddraget i placering og udformning af disse erstatningsnaturområder.
Det anbefales at vejdirektoratet tidligt identificerer og ansøger om tilladelser og
godkendelser, som er nødvendig for projektets udførelse og hvor Vordingborg Kommune
har afgørelseskompetencen.
Med hensyn til Vordingborg Kommunes Vesthavns fremtidige udvikling: kan vi foreslå at
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
jernbaneanlægget forberedes for en eventuel fremtidig godstransport.
Midlertidigt areal for interimsveje på havnens område skal være af minimal størrelse.
Planlægningen herom ønskes i god tid, da det er arealer som er udlejet.
Adgang til havnen må ikke blokeres under anlægsfasen.
Kabel 8 krydser sejlrenden til Vordingborg Havn. Sejlrenden uddybes til 9,4 meter dybde.
Der skal sikres at det nye søkabel kommer til at ligge dybt nok, så sejlrenden kan uddybes
og vedligeholdes til 9,4 meter.
Der skal bekræftes at kabel 6 ikke bliver aktuelt.
Placering af regnvandsbassin ved dæmningen på Masnedø på havnearealet er ikke
ønskeligt, da arealet bruges som havneareal og er lejet ud. Der foreslås en
regnvandsbassin placeret længere mod syd (syd fra Brovejen) på matrikel 1aa.
Havneadministrationen vil fremhæve Vordingborg Havns muligheder i forbindelse med
logistik, aflæsning, entreprenørområde for opførelsen af den nye Storstrømsbro samt i
nedrivningen af den gamle bro. Som det er nu, er Vordingborg Havn overhovedet ikke
nævnt i VVM – redegørelsen og der bør nævnes de mange anvendelsesmuligheder som
Vordingborg Havn har i forhold til brobyggeriet/ nedrivning.
Endvidere vil havneadministrationen fra Vordingborg Havn gerne i dialog med VD og
entreprenøren om muligheder for et samarbejde for deponi / jordtip områder på
Vordingborg Havn.
2