Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 175 Bilag 2
Offentligt
NOTAT
Dato
J. nr.
2015-1241
Høringsnotat for Udkast til forslag til lov om anlæg af en ny Stor-
strømsbro og nedrivning af den eksisterende
Et udkast til lovforslaget har i perioden fra den 22. december 2014 til den 23.
januar 2015 været sendt i offentlig høring.
VVM-redegørelsen for Storstrømsbroen har sideløbende været i høring, hvor-
for en del af høringssvarene forholder sig til begge høringer. Der er derfor i
nedenstående høringsnotat henvist til VVM-redegørelsens høringsnotat, hvor
dette er relevant.
Følgende har afgivet høringssvar: Cyklistforbundet Guldborgsund, DI, Ener-
ginet.dk, Femern Belt Development (FBD), Guldborgsund Kommune, Havari-
kommissionen, Ib Jan Michael Reenberg, Lolland Kommune, Movia, Region
Sjælland og Vordingborg Kommune.
Nedenfor er de væsentligste emner i høringssvarene gennemgået og behand-
let.
Broens åbningstidspunkt
DI anfører, at Storstrømsbroen også har en vigtig funktion for jernbanefor-
bindelsen mellem Lolland-Falster og Sjælland, hvorfor det vil få markant posi-
tive effekter, selvom broen åbner før Femern Bælt forbindelsen i 2021. FBD og
Lolland Kommune anfører ligeledes, at der vil være mange gevinster lokalt ved
en åbning af broen før 2021.
Transportministeriet bemærker hertil, at man er opmærksomme på gevin-
sterne ved en tidligere åbning. Der arbejdes dog på nuværende tidspunkt på
en åbning i 2021.
Hertil skal det endvidere bemærkes, at den tyske forbundstransportminister
i januar 2015 har oplyst, at udbygningen af de tyske jernbanelandanlæg i
tilknytning til Femern Bælt-forbindelsen først forventes at være færdig i
2024. Det forventes i den forbindelse, at elektrificeringen af de tyske jernba-
nelandanlæg ikke er færdig ved den forventede åbning af den faste forbindel-
se over Femern Bælt i slutningen af 2021. Tidsplanen for udbygningen af de
danske jernbanelandanlæg vil på den baggrund blive revurderet. Det kan