Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 174
Offentligt
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
8. maj 2015
2015-2531
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 7. maj 2015 stillet mig følgende spørgsmål ved-
rørende L 174 – Forslag til lov om ændring af lov om godskørsel og lov om bus-
kørsel (Ansatte chauffører, ophævelse af udlånsordningen, aflønning af chauf-
førvikarer, udvidet anvendelse af overenskomstnævnet, ændring af domstols-
prøvelse i visse sager), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 9:
Ministeren bedes bidrage med et udkast til ændringsforslag til lovforslaget – L
174 – der indebærer, at man bevarer fleksibiliteten for især de små vognmænd
ved udlånsordningen, men samtidig sikrer, at udlånsordningen ikke kan mis-
bruges til at anvende særlig billig arbejdskraft, der kan være udtryk for social
dumping.
Svar:
Jeg ville rigtig gerne kunne komme med et forslag til en ændring af udlånsord-
ningen, der indebærer, at man bevarer fleksibiliteten for især de små vogn-
mænd ved udlånsordningen, og samtidig sikrer, at udlånsordningen ikke kan
misbruges til at anvende særlig billig arbejdskraft, der kan være udtryk for so-
cial dumping.
Problemet er, at vi simpelthen ikke har kunnet finde en model for udlånsord-
ningen, der både er i overensstemmelse med de EU-retlige regler, og som sam-
tidig lever op til lovforslagets formål om at mindske social dumping. Derfor er
en sådan regulering desværre ikke en del af lovforslaget.
Grunden til, at udlånsordningen foreslås ophævet, er som tidligere nævnt at
sikre overensstemmelse med EU-retten, og bestemt ikke et ønske om at reduce-
re fleksibiliteten for de danske vognmænd.
Jeg vil i den forbindelse ikke anbefale, at man i stedet for at ophæve udlåns-
ordningen ændrer denne, således at også udenlandske vognmandsvirksomhe-
der får lov til at udlåne chauffører til danske vognmænd. Dette vil godt nok
sikre ligestilling mellem danske og udenlandske vognmænd i overensstemmel-
se med EU-retten, men det vil samtidig medføre, at Trafikstyrelsen ikke vil
have mulighed for at føre tilsyn med, om den udenlandske chauffør, som udlå-
nes til den danske vognmand, får overenskomstmæssig løn. Dermed vil denne
løsning være langt fra lovforslagets formål om at mindske social dumping.
Den fleksibilitet, som vognmændene har brug for, mener jeg i stedet kan vare-
tages ved, at vognmanden lejer en chauffør hos en chaufførvikarvirksomhed,
der er godkendt af Trafikstyrelsen. Jeg har derfor bedt mine embedsmænd om
sammen med vognmandsbranchen at overveje, hvordan chaufførvikarordnin-
gen kan blive så lidt byrdefuld for vognmanden som muligt samtidig med, at vi
sikrer, at der er reel mulighed for at føre tilsyn med at chauffører, der kører i
henhold til en dansk tilladelse har ordentlige løn- og arbejdsvilkår. Det første
møde med branchen om dette emne vil finde sted den 28. maj 2015.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke