Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 174
Offentligt
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
5. maj 2015
2015-2531
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 29. april 2015 stillet mig følgende spørgsmål
vedrørende L 174 – Forslag til lov om ændring af lov om godskørsel og lov om
buskørsel (Ansatte chauffører, ophævelse af chaufførudlånsordningen, afløn-
ning af chaufførvikarer, udvidet anvendelse af overenskomstnævnet, ændring
af domstolsprøvelse i visse sager), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Villum Christensen (LA).
Spørgsmål 3:
Er ministeren enig i, at vognmænds adgang til international godskørsel er un-
derlagt fælles regler i henhold til en EU-forordning, at forordningen er udtøm-
mende for international transport inden for EU, og at det ville være i strid med
traktatens bestemmelser om den frie udveksling af tjenesteydelser, hvis der
blev stillet krav til international transport i Danmark udført af vognmænd fra
andre medlemsstater om overholdelse af dansk overenskomst?
Svar:
Jeg kan oplyse, at godstransportvirksomheders adgang til international gods-
kørsel inden for EU er reguleret i forordning nr. 1072/2009. Aflønning af
chauffører er ikke en del af forordningen.
Som jeg tidligere har oplyst i min besvarelse af spørgsmål nr. 533, vil et krav
om, at en udenlandsk transportvirksomhed skal følge de bestemmelser om løn-
og arbejdsvilkår for chauffører, der findes i de gældende danske kollektive
overenskomster, have paralleller til den nyligt indførte ordning i Tyskland om,
at udenlandske vognmandsvirksomheder skal leve op til den tyske mindsteløn,
når der køres i Tyskland.
Det vil dog være væsentligt mere omfattende at lade godskørselslovens § 6, stk.
3, gælde for udenlandske transportsvirksomheder, da kravet om at følge de
kollektive overenskomster på området – udover at indebære et højere lønni-
veau end den tyske mindsteløn – også vil omfatte en række yderligere bestem-
mer om f.eks. overarbejde, feriepenge og pension.
Kommissionen har som bekendt indledt en pilotsag
over for Tyskland om den
tyske ordning om mindsteløn.
Med en kommende afklaring af den tyske ord-
nings overensstemmelse med EU-retten vil der være et bedre grundlag for at
svare på, om det vil være lovligt at indføre en ordning om, at også udenlandske