Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 174
Offentligt
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
21. maj 2015
2015-2531
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 21. maj 2015 stillet mig følgende spørgsmål 25
til L 174 Forslag til lov om ændring af lov om godskørsel og lov om buskørsel.
(Ansatte chauffører, ophævelse af chaufførudlånsordningen, aflønning af
chaufførvikarer, udvidet anvendelse af overenskomstnævnet, ændring af dom-
stolsprøvelse i visse sager), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål 25:
”Vil ministeren oplyse det nærmere indhold af den såkaldte lempelige vikar-
ordning, som ifølge ministerens betænkningsbidrag skal forhandles med trans-
portbranchen? Herunder bedes oplyst, om den såkaldt lempelige ordning inde-
bærer, at vognmændene ikke påføres ekstra omkostninger eller administrative
byrder?”
Svar:
Det er for tidligt at lægge sig fast på det præcise indhold af de lempeligere vil-
kår for chaufførvikarordningen. Dette skyldes dels, at mine embedsmænd er i
gang med at drøfte de EU-retlige aspekter i ordningen med Justitsministeriet
og dels, at jeg lægger vægt på, at modellen bliver udarbejdet i samarbejde med
branchen, som er indkaldt til møde den 28. maj 2015.
Det, som jeg kan sige på nuværende tidspunkt, er, at vi er i gang med at under-
søge, om vi kan sænke kapitalkravet til chaufførvikarvirksomheder, således at
de alene skal dokumentere at have kontante midler eller andre værdier på i alt
enten 200.000 kr. eller 150.000 kr. inklusiv det kapitalkrav, som allerede stil-
les for at opnå en tilladelse til henholdsvis gods- og buskørsel. Men jeg vil som
sagt drøfte mulige løsninger med branchen, før jeg lægger mig fast på den præ-
cise løsning.
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke