Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 174
Offentligt
1529526_0001.png
Talepapir til brug for besvarelse af
samrådsspørgsmål A og B
Samrådsspørgsmål A og B – TRU alm.
del, stillet til transportministeren den
30. april 2015:
Samrådsspørgsmål A:
Er ministeren enig i, at en afskaffelse af
den såkaldte udlånsordning vil mindske
fleksibiliteten for danske vognmænd, og
at chaufførvikarordningen – som
fremhæves som et alternativ – er både
mindre fleksibel, dyrere og
administrativt tungere, ikke mindst for
de mindre virksomheder?
Samrådsspørgsmål B:
L 174 - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 12/5-15, til transportministeren
1529526_0002.png
Side 2/14
Ministeren bedes redegøre for
mulighederne for at opretholde
udlånsordningen – eller en variant
heraf, der vil sikre danske
vognmandsvirksomheder den fornødne
fleksibilitet – samtidig med at hensynet
til EU-reglerne på området varetages i
fornødent omfang.
Spørgsmålene er stillet efter ønske fra
Hans Christian Schmidt (V).
Svar:
(Indledning)
Tak for de to spørgsmål. Jeg er glad for
at få lejlighed til at gøre rede for de
stillede spørgsmål. De er en del af
lovforslaget L 174.
L 174 - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 12/5-15, til transportministeren
1529526_0003.png
Side 3/14
Og det er vigtigt, at vi får det lovforslag i
hus. Det er vigtigt, fordi målet med
forslaget er, at chauffører, der kører i
henhold til en dansk
vognmandstilladelse skal have
ordentlige løn- og arbejdsvilkår.
Da de to stillede spørgsmål hænger tæt
sammen, tillader jeg mig at besvare dem
samlet.
Inden jeg går i gang med besvarelsen, vil
jeg gerne slå fast, at udlånsordningen er
en dansk særregel, som ikke udspringer
af EU-regler.
Jeg vil også gerne slå fast, at jeg har stor
forståelse for, at udlånsordningen har
været en ordning, som har medført
fleksibilitet for erhvervet, og at
L 174 - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 12/5-15, til transportministeren
1529526_0004.png
Side 4/14
fleksibilitet er afgørende – både for
større og mindre virksomheder.
Grunden til, at udlånsordningen foreslås
ophævet er ganske enkel. Det er for at
sikre overensstemmelse med EU-regler.
Og her skal vi huske på, at der også er
andre muligheder for at sikre
fleksibilitet. Det kommer jeg tilbage til.
(Ophævelse af udlånsordning)
Det, spørgsmålene drejer sig om, er den
del af L 174, hvor det foreslås at ophæve
muligheden for at bruge lånte chauffører
fra en anden dansk tilladelsesindehaver
– det vi kalder
chaufførudlånsordningen.
Forslaget medfører, at der fremover kun
vil være to i stedet for tre
L 174 - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 12/5-15, til transportministeren
1529526_0005.png
Side 5/14
løsningsmuligheder, hvis en vognmand
står og mangler en chauffør pga.
sygdom, ferie el.lign.
Den ene mulighed er at bruge en anden
chauffør fra ens egen virksomhed. Det
vil jo stadig fremover være en mulighed
for især større virksomheder.
Den anden mulighed er at bruge en
chaufførvikar fra en
chaufførvikarvirksomhed, som er
godkendt af Trafikstyrelsen. Dem er der
en del af. Der er 82 danske og 14
udenlandske godkendte
chaufførvikarvirksomheder p.t.
Det vil derimod ikke længere være
muligt at bruge en chauffør, der er ansat
hos en anden dansk vognmand med
dansk tilladelse mod betaling af de
L 174 - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 12/5-15, til transportministeren
1529526_0006.png
Side 6/14
direkte forbundne omkostninger med
udlånet.
Udlånsordningen er en dansk særregel.
Den blev opfundet for at sikre større
fleksibilitet for erhvervet. Det skete dog
før, at reglerne om
chaufførvikarvirksomheder blev indført.
I forbindelse med ændringerne af
godskørselsloven er mine embedsmænd
og Justitsministeriet blevet
opmærksomme på, at udlånsordningen
ikke er i overensstemmelse med EU-
reglerne.
Uoverensstemmelsen opstår fordi,
udlånsordningen kun gælder for danske
vognmænd. Der kan derfor være tale om
diskrimination af udenlandske
L 174 - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 12/5-15, til transportministeren
1529526_0007.png
Side 7/14
vognmænd, som ikke har samme
muligheder.
Man kan derfor godt sige, at vi i en
årrække har forskelsbehandlet til fordel
for danske vognmænd. Det kan vi ikke
holde til, når der foreligger en juridisk
vurdering, der siger, at dette er i strid
med EU-retten.
Jeg er ikke bekendt med, at andre
jurister er kommet til den modsatte
konklusion, men jeg ser meget gerne på
det, hvis der foreligger sådanne juridiske
vurderinger.
(At tillade udenlandske vognmandsvirksomheder
at udlåne chauffører – ikke en løsning)
Så kunne man spørge, om vi ikke bare
kunne tillade, at udenlandske
L 174 - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 12/5-15, til transportministeren
1529526_0008.png
Side 8/14
vognmandsvirksomheder også fik lov til
at udlåne chauffører til danske
vognmænd? Så har vi jo skabt
ligestilling?
Det vil jeg ikke anbefale.
Det vil jeg ikke anbefale, fordi
Trafikstyrelsen ikke vil have nogen som
helst mulighed for at føre tilsyn med, om
den udenlandske chauffør, som udlånes
til den danske vognmand, får en
overenskomstmæssig løn.
Det er jo netop derfor, vi i lovforslaget i
øvrigt strammer op på muligheden for at
føre tilsyn med de udenlandske
chaufførvikarbureauer. Hvis vi så
samtidig gav lov til, at man blot kunne
låne en chauffør fra en udenlandsk
virksomhed, så var vi lige vidt.
L 174 - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 12/5-15, til transportministeren
1529526_0009.png
Side 9/14
Trafikstyrelsen vil jo ikke få kendskab til,
hvilke udenlandske vognmændsvirksom-
heder, der udlåner chauffører til danske
vognmænd.
F.eks. vil en dansk vognmand med
datterselskaber i andre EU-lande kunne
låne chauffører på tværs af koncernen
uden, at Trafikstyrelsen vil have
mulighed for at føre tilsyn med
aflønningerne.
Altså ligger vi meget langt fra det, der er
det overordnede formål med loven. Det
overordnede formål med loven er jo at
sikre, at chauffører, der udfører kørsel i
henhold til en dansk tilladelse, skal have
ordentlige løn- og arbejdsvilkår.
(At lempe den nuværende chaufførvikarordning -
en alternativ løsning)
L 174 - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 12/5-15, til transportministeren
1529526_0010.png
Side 10/14
Som jeg har nævnt tidligere, er en
alternativ løsning, at vognmanden
bruger mulighederne for leje af
chaufførvikarer.
Den fleksibilitet, som en vognmand har
brug for, kan varetages ved at leje en
chauffør hos en
chaufførvikarvirksomhed.
Dvs. at vognmanden skal ringe til en
chaufførvikarvirksomhed i stedet for til
en kollega. Jeg har svært ved at se, at det
skulle være mindre fleksibelt for
vognmanden eller mere administrativt
tungt for den sags skyld.
Det kan dog godt blive en smule dyrere
for vognmanden, idet en
vikarvirksomhed muligvis også skal have
en vis fortjeneste. Men det kan jo også
L 174 - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 12/5-15, til transportministeren
1529526_0011.png
Side 11/14
være, at den virksomhed man nu lejer en
chaufførvikar hos var den virksomhed,
man tidligere lånte en chauffør af, og så
er formålet næppe at tjene penge på
egentlig vikarvirksomhed.
Det er jo så fuldstændig rigtigt, at man
så selv skal registreres som
vikarvirksomhed, hvis man ønsker
fortsat at kunne låne chauffører ud til
kollegaer – nu blot som udleje i stedet
for udlån.
Som det er nu, så skal man for at blive
godkendt som chaufførvikarvirksomhed
– udover at have en vognmandstilladelse
- også kunne dokumentere, at
virksomheden har en egenkapital på
200.000 kr. Det beløb er ud over den
L 174 - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 12/5-15, til transportministeren
1529526_0012.png
Side 12/14
egenkapital, som kræves for
virksomhedens vognmandstilladelser.
Det, der er vigtigt for mig, er, at vi har en
reel mulighed for at føre tilsyn med det,
der foregår på de danske veje. Det skal
så foregå så smidigt og nemt som
overhovedet muligt for branchen.
Jeg har derfor bedt mine embedsmænd
om sammen med branchen at overveje,
hvordan vi kan sikre, at ordningen er så
lidt byrdefuld som muligt – herunder
om kravet til egenkapital for
chaufførvikarvirksomheder kan
nedsættes.
(Opsummering)
Jeg kan derfor opsummere som følger:
L 174 - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 12/5-15, til transportministeren
1529526_0013.png
Side 13/14
Jeg er enig i, at ophævelse af
udlånsordningen til en vis grad – men
også kun til en vis grad - vil mindske
fleksibiliteten for danske vognmænd.
Det er nødvendigt for sikre, at Danmark
ikke overtræder EU-regler.
Jeg er enig i, at chaufførvikarordningen
måske kan blive dyrere for vognmanden.
Denne udfordring vil jeg dog tage hånd
om ved at undersøge mulighederne for
at lette reglerne for at blive godkendt
som chaufførvikarvirksomhed. Det kan
medføre øget konkurrence og dermed
lavere priser på
vikarvirksomhedsområdet.
(Afslutning)
Jeg vil derfor gerne afslutte med endnu
engang at gøre mit budskab klart:
L 174 - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 12/5-15, til transportministeren
1529526_0014.png
Side 14/14
Vi skal holde fokus på, at vi får
lovforslaget i hus.
Det er vigtigt, fordi formålet med
forslaget er at sikre, at chauffører, der
kører i henhold til en dansk tilladelse
skal have ordentlige løn- og
arbejdsvilkår.
Og det skal selvsagt ske uden at påføre
erhvervet uforholdsmæssige store
byrder, men derimod at sikre den
nødvendige fleksibilitet for det danske
transporterhverv.
Tak.