Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 174
Offentligt
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
4. maj 2015
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 20. april 2015 stillet mig følgende spørgsmål
vedrørende L 174 – Forslag til lov om ændring af lov om godskørsel og lov om
buskørsel (Ansatte chauffører, ophævelse af chaufførudlånsordningen, afløn-
ning af chaufførvikarer, udvidet anvendelse af overenskomstnævnet, ændring
af domstolsprøvelse i visse sager), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 1:
Ministeren bedes kommentere henvendelse af 15. april 2015 fra DI Transport
og Arbejdsgiverforeningen for Transport og Logistik (ALT), til transportmini-
steren, jf. L 174 - bilag 3.
Svar:
DI Transport og ATL opfordrer til, at lovforslagets del om ophævelse af chauf-
førudlånsordningen udgår.
Jeg har forståelse for, at chaufførudlånsordningen har været en ordning, som
har medført en fleksibilitet for vognmandsvirksomhederne. Forslaget om op-
hævelsen af udlånsordningen sker imidlertid for at bringe godskørselsloven og
buskørselsloven i overensstemmelse med EU-retten.
Det er på nuværende tidspunkt muligt for vognmandsvirksomheder at anvende
chauffører, der er ansat hos en anden tilladelsesindehaver, idet der kun må
ydes betaling for de med udlånet direkte forbundne omkostninger. Tilladelses-
indehaveren, der udlåner en chauffør, skal være godkendt efter godskørselslo-
ven henholdsvis buskørselsloven, dvs. en dansk etableret vognmandsvirksom-
hed.
Baggrunden herfor er, at det hermed sikres, at chaufføren aflønnes i henhold til
gældende kollektive overenskomster, idet den vognmandsvirksomhed, der ud-
låner chaufføren, skal følge godskørselslovens § 6, stk. 3, henholdsvis buskør-
selslovens § 18, stk. 2, om overenskomstmæssig aflønning af chauffører.
Da chaufførudlånsordningen kun gælder for danske vognmandsvirksomheder,
er der tale om diskrimination af udenlandske vognmandsvirksomheder. Ud-
lånsordningen foreslås ophævet med henblik på at sikre overensstemmelse