Kommunaludvalget 2014-15 (1. samling)
L 171 Bilag 7
Offentligt
1533178_0001.png
Til lovforslag nr.
L 171
Folketinget 2014-15
Betænkning afgivet af Kommunaludvalget den 21. maj 2015
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om kommunal udligning og generelle tilskud
til kommuner
(Tilpasninger i udligningssystemet som følge af omlægning af refusionssystemet på beskæftigelsesområdet)
[af økonomi- og indenrigsministeren (Morten Østergaard)]
1. Ændringsforslag
Økonomi- og indenrigsministeren har stillet 1 ændrings-
forslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 25. marts 2015 og var til 1.
behandling den 14. april 2015. Lovforslaget blev efter 1. be-
handling henvist til behandling i Kommunaludvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og økonomi- og indenrigsministeren sendte
den 6. februar 2015 dette udkast til udvalget, jf. KOU alm.
del – bilag 33. Den 24. marts 2015 sendte økonomi- og in-
denrigsministeren de indkomne høringssvar og et notat her-
om til udvalget.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af EL og
LA) indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med det stillede
ændringsforslag.
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget stemmer
for lovforslaget, men vil gerne understrege, at det for SF er
meget vigtigt, at i første omgang Finansieringsudvalget og
siden regeringen får fundet frem til nogle ændringer af ud-
ligningssystemet, der fra den 1. januar 2018 kan sikre, at det
nye refusionssystem på beskæftigelsesområdet ikke kommer
til at undergrave den kommunale økonomi – ikke mindst i
yderområderne.
Det Konservative Folkepartis medlem af udvalget har
været imod den model for udligningsordningen, som rege-
ringen har lagt frem. Det Konservative Folkeparti er ikke
enig i, at man skal bruge udligningsordningen til at kompen-
sere på den måde, der er tiltænkt, og det har Det Konservati-
ve Folkeparti forsøgt at få regeringen til at ændre opfattelse
af. Det er imidlertid ikke lykkedes.
Det Konservative Folkeparti kan samtidig konstatere, at
Venstre og Dansk Folkeparti fra den borgerlige lejr ikke
støtter Det Konservative Folkepartis veto mod den ordning,
der lå på bordet fra regeringens side. På den baggrund har
Det Konservative Folkeparti måttet vælge mellem at stå
uden for indflydelse eller at gå med og få indflydelse på den
aftale om en ny udligningsordning, der skal laves i 2018.
KF er fortsat meget skeptisk og meget kritisk over for ud-
ligningsordningen og dens måde at virke på. Det giver f.eks.
ingen mening, at Esbjerg Kommune er den kommune af alle
i hele landet, der kommer til at betale mest, nemlig 28 mio.
kr., hvilket er mere, end Gentofte Kommune skal betale.
KF er endt med at gå med i aftalen for at få indflydelse
og for at lade de borgerlige stemmer arbejde. KF håber at få
en ordentlig udligningsordning i 2018. KF vil bruge sine
konservative kræfter og stemmer på at få opfyldt dette.
Et
mindretal
i udvalget (EL og LA) indstiller lovforslaget
til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for
det stillede ændringsforslag.
Enhedslistens medlemmer af udvalget kan støtte det af
ministeren fremsatte ændringsforslag, men stemmer imod
lovforslaget. Lovforslaget hænger sammen med og er en
forudsætning for L 183 (Forslag til lov om kommunernes fi-
nansiering af visse offentlige ydelser udbetalt af kommuner-
ne, Udbetaling Danmark og arbejdsløshedskasserne), som
Enhedslisten også stemmer imod. L 183 betyder en drastisk
nedskæring af statens refusion til en lang række overførsels-
indkomster, som ender med en refusion, der er lavere end
den nuværende laveste sats. Denne model straffer de kom-
muner, som har forholdsvis mange borgere på de pågælden-
AX017653
L 171 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 7: Betænkning afgivet d. 21/5-15
1533178_0002.png
2
de overførselsindkomster, og hvor arbejdsmarkedet ikke vil
tage imod mennesker med nedsat arbejdsevne. Sammen-
holdt med det økonomiske pres, kommunerne i forvejen er
udsat for, vil det føre til, at de pågældende kommuner stram-
mer kursen endnu mere over for disse udsatte grupper, såle-
des at de får tildelt den ydelse, der er billigst for kommunen
eller, slet ingen. Enhedslisten deler bekymringerne i LO og
FTF’s fælles høringssvar, hvor de to hovedorganisationer
forventer, at omlægningen af refusionssatserne vil skabe et
stærkt økonomisk incitament for kommunerne til at presse
borgere helt ud af offentlig forsørgelse. Efter Enhedslistens
opfattelse er det en tilsigtet virkning, da omlægningen af re-
fusionssystemet er en længe planlagt del af den tidligere og
den nuværende regerings økonomiske politik, som går ud på
at skabe råderum for skattelettelser, som især kommer de
højtlønnede og de rige til gode, og som øger arbejdsudbud-
det uden at øge efterspørgslen efter arbejdskraft, hvilket blot
fører til lavere lønniveau.
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokku-
rin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænknin-
gens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udval-
get og havde dermed ikke adgang til at komme med indstil-
linger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
økonomi- og indenrigsministeren,
tiltrådt af
udvalget:
Til § 3
1)
I
stk. 4, 1. pkt.,
ændres »jf. § 1« til: »jf. stk.1«.
[Korrektion af henvisning]
Bemærkninger
Til nr. 1
I lovforslagets § 3 foreslås etableret en midlertidig kom-
pensationsordning i 2016 og 2017.
Der skal i det foreslåede § 3, stk. 4, henvises til stk. 1 i
lighed med henvisningen, der er i stk. 2.
Simon Kollerup (S) Annette Lind (S) Jan Johansen (S) Thomas Jensen (S) Anne Sina (S) Torben Hansen (S)
Rasmus Prehn (S) Liv Holm Andersen (RV) Helle Løvgreen Mølvig (RV)
fmd.
Helge Vagn Jacobsen (RV)
Pernille Vigsø Bagge (SF) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Lars Dohn (EL) Rosa Lund (EL) Finn Sørensen (EL)
Erling Bonnesen (V) Michael Aastrup Jensen (V) Martin Geertsen (V) Jacob Jensen (V) Jan E. Jørgensen (V)
Sophie Løhde (V) Finn Thranum (V) Hans Christian Thoning (V) Morten Marinus (DF) Mikkel Dencker (DF)
Dennis Flydtkjær (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Ole Birk Olesen (LA) Mike Legarth (KF)
nfmd.
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
47
47
22
17
12
12
9
Det Konservative Folkeparti (KF)
Alternativet (ALT)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
8
1
1
1
1
1
L 171 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 7: Betænkning afgivet d. 21/5-15
1533178_0003.png
3
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 171
Bilagsnr.
1
2
3
4
5
6
Titel
Høringsnotat og høringssvar, fra økonomi- og indenrigsministeren
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Ændringsforslag fra økonomi- og indenrigsministeren
1. udkast til betænkning
2. udkast til betænkning