Kommunaludvalget 2014-15 (1. samling)
L 171 Bilag 7
Offentligt
Til lovforslag nr.
L 171
Folketinget 2014-15
Betænkning afgivet af Kommunaludvalget den 21. maj 2015
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om kommunal udligning og generelle tilskud
til kommuner
(Tilpasninger i udligningssystemet som følge af omlægning af refusionssystemet på beskæftigelsesområdet)
[af økonomi- og indenrigsministeren (Morten Østergaard)]
1. Ændringsforslag
Økonomi- og indenrigsministeren har stillet 1 ændrings-
forslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 25. marts 2015 og var til 1.
behandling den 14. april 2015. Lovforslaget blev efter 1. be-
handling henvist til behandling i Kommunaludvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og økonomi- og indenrigsministeren sendte
den 6. februar 2015 dette udkast til udvalget, jf. KOU alm.
del – bilag 33. Den 24. marts 2015 sendte økonomi- og in-
denrigsministeren de indkomne høringssvar og et notat her-
om til udvalget.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af EL og
LA) indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med det stillede
ændringsforslag.
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget stemmer
for lovforslaget, men vil gerne understrege, at det for SF er
meget vigtigt, at i første omgang Finansieringsudvalget og
siden regeringen får fundet frem til nogle ændringer af ud-
ligningssystemet, der fra den 1. januar 2018 kan sikre, at det
nye refusionssystem på beskæftigelsesområdet ikke kommer
til at undergrave den kommunale økonomi – ikke mindst i
yderområderne.
Det Konservative Folkepartis medlem af udvalget har
været imod den model for udligningsordningen, som rege-
ringen har lagt frem. Det Konservative Folkeparti er ikke
enig i, at man skal bruge udligningsordningen til at kompen-
sere på den måde, der er tiltænkt, og det har Det Konservati-
ve Folkeparti forsøgt at få regeringen til at ændre opfattelse
af. Det er imidlertid ikke lykkedes.
Det Konservative Folkeparti kan samtidig konstatere, at
Venstre og Dansk Folkeparti fra den borgerlige lejr ikke
støtter Det Konservative Folkepartis veto mod den ordning,
der lå på bordet fra regeringens side. På den baggrund har
Det Konservative Folkeparti måttet vælge mellem at stå
uden for indflydelse eller at gå med og få indflydelse på den
aftale om en ny udligningsordning, der skal laves i 2018.
KF er fortsat meget skeptisk og meget kritisk over for ud-
ligningsordningen og dens måde at virke på. Det giver f.eks.
ingen mening, at Esbjerg Kommune er den kommune af alle
i hele landet, der kommer til at betale mest, nemlig 28 mio.
kr., hvilket er mere, end Gentofte Kommune skal betale.
KF er endt med at gå med i aftalen for at få indflydelse
og for at lade de borgerlige stemmer arbejde. KF håber at få
en ordentlig udligningsordning i 2018. KF vil bruge sine
konservative kræfter og stemmer på at få opfyldt dette.
Et
mindretal
i udvalget (EL og LA) indstiller lovforslaget
til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for
det stillede ændringsforslag.
Enhedslistens medlemmer af udvalget kan støtte det af
ministeren fremsatte ændringsforslag, men stemmer imod
lovforslaget. Lovforslaget hænger sammen med og er en
forudsætning for L 183 (Forslag til lov om kommunernes fi-
nansiering af visse offentlige ydelser udbetalt af kommuner-
ne, Udbetaling Danmark og arbejdsløshedskasserne), som
Enhedslisten også stemmer imod. L 183 betyder en drastisk
nedskæring af statens refusion til en lang række overførsels-
indkomster, som ender med en refusion, der er lavere end
den nuværende laveste sats. Denne model straffer de kom-
muner, som har forholdsvis mange borgere på de pågælden-
AX017653