Kommunaludvalget 2014-15 (1. samling)
L 171 Bilag 6
Offentligt
Til lovforslag nr.
L 171
Folketinget 2014-15
Betænkning afgivet af Kommunaludvalget den 00. maj 2015
2. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om kommunal udligning og generelle tilskud
til kommuner
(Tilpasninger i udligningssystemet som følge af omlægning af refusionssystemet på beskæftigelsesområdet)
[af økonomi- og indenrigsministeren (Morten Østergaard)]
1. Ændringsforslag
Økonomi- og indenrigsministeren har stillet 1 ændrings-
forslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 25. marts 2015 og var til 1.
behandling den 14. april 2015. Lovforslaget blev efter 1. be-
handling henvist til behandling i Kommunaludvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <2> møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og økonomi- og indenrigsministeren sendte
den 6. februar 2015 dette udkast til udvalget, jf. KOU alm.
del – bilag 33. Den 24. marts 2015 sendte økonomi- og in-
denrigsministeren de indkomne høringssvar og et notat her-
om til udvalget.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
[... ]
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget stemmer
for lovforslaget, men vil gerne understrege, at det for SF er
meget vigtigt, at i første omgang finansieringsudvalget og
siden regeringen får fundet frem til nogle ændringer af ud-
ligningssystemet, der fra den 1. januar 2018 kan sikre, at det
nye refusionssystem på beskæftigelsesområdet ikke kommer
til at undergrave den kommunale økonomi – ikke mindst i
yderområderne.
Enhedslistens medlemmer af udvalget kan støtte det af
ministeren fremsatte ændringsforslag, men stemmer imod
lovforslaget. Forslaget hænger sammen med og er en forud-
sætning for L 183 (Lov om kommunernes finansiering af
visse offentlige ydelser udbetalt af kommunerne, Udbetaling
Danmark og arbejdsløshedskasserne), som Enhedslisten og-
så stemmer imod. L 183 betyder en drastisk nedskæring af
statens refusion til en lang række overførselsindkomster,
som ender på en refusion der er lavere end den nuværende
laveste sats. Denne model straffer de kommuner, som har
forholdsvis mange borgere på de pågældende overførsels-
indkomster, og hvor arbejdsmarkedet ikke vil tage imod
mennesker med nedsat arbejdsevne. Sammenholdt med det
økonomisk pres kommunerne i forvejen er udsat for, vil det
føre til, at de pågældende kommuner strammer kursen end-
nu mere over for disse udsatte grupper, således at de modta-
ger den ydelse, der er billigst for kommunen eller slet ingen.
Enhedslisten deler bekymringerne i LO og FTF’s fælles hø-
ringssvar, hvor de to hovedorganisationer forventer, at om-
lægningen af refusionssatserne vil skabe et stærkt økono-
misk incitament for kommunerne til at presse borgere helt
ud af offentlig forsørgelse. Efter Enhedslistens opfattelse er
det en tilsigtet virkning, da omlægningen af refusionssyste-
met er en længe planlagt del af den tidligere og den nuvæ-
rende regerings økonomiske politik, som går ud på at skabe
råderum for skattelettelser, som især kommer de højtlønnede
og de rige til gode, og som øger arbejdsudbuddet uden at
øge efterspørgslen efter arbejdskraft, hvilket blot fører til la-
vere lønniveau.
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokku-
rin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænknin-
DokumentId
Journalnummer