Kommunaludvalget 2014-15 (1. samling)
L 171 Bilag 1
Offentligt
1511875_0001.png
Enhed
KOMØK
Sagsbehandler
BS
Koordineret med
Høringsnotat til forslag til lov om ændring af lov om kom-
munal udligning og generelle tilskud til kommuner (Til-
pasninger i udligningssystemet som følge af omlægning
af refusionssystemet på beskæftigelsesområdet)
1. Hørte myndigheder og organisationer
Sagsnr.
2014-18620
Doknr.
Et udkast til lovforslag blev den 6. februar 2015 sendt i høring hos KL. Udkast til lov-
forslag blev endvidere samme dag offentliggjort på høringsportalen.dk.
Økonomi- og Indenrigsministeriet har modtaget svar fra KL samt svar fra otte borgme-
stre i samarbejdet Bedre Balance (borgmestre fra Esbjerg, Herning, Hjørring, Holste-
bro, Odsherred, Vordingborg og Aarhus Kommuner).
Nedenfor er gengivet de væsentligste punkter i de modtagne høringssvar.
2. Høringssvarene
2.1. KL
KL angiver i høringssvaret, at KL tidligere har udtrykt støtte til omlægningen af refusi-
onerne på beskæftigelsesområdet under den forudsætning, at der tages hånd om
utilsigtede byrdefordelingsvirkninger. KL noterer sig i den forbindelse, at fordelings-
virkningerne med lovforslaget bl.a. imødegås gennem et løft af det generelle udlig-
ningsniveau for kommunerne og oprettelse af en midlertidig kompensationsordning.
KL finder det endvidere fornuftigt, at reformens fordelingsvirkninger i 2016 og 2017
genberegnes, når regnskabet for 2015 kendes i 2016.
Den midlertidige kompensationsordning er efter KL’s opfattelse speciel sammenlignet
med tidligere ordninger, idet den rummer et loft for tab og gevinster opgjort som kro-
nebeløb, hvor grænserne for tilskud og bidrag i overgangsordninger almindeligvis
fastsættes alene som en procent af kommunernes beskatningsgrundlag. KL ønsker
dog ikke at tage stilling til udformningen af den midlertidige kompensationsordning, da
forholdet har betydning for den konkrete fordeling mellem kommunerne. Tilsvarende
gælder for det generelle løft af udligningsniveauet.
Med hensyn til særtilskudspuljen finder KL det hensigtsmæssigt, at der med lovforslag
i 2016 og 2017 afsættes ekstra midler til fordeling til særligt vanskeligt stillede kom-
muner. KL finder, at der erfaringsmæssigt vil være kommuner, der på den korte bane
har svært ved at håndtere tab på op til 0,2 pct. af beskatningsgrundlaget.
Dato
19-03-2015
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1511875_0002.png
Økonomi- og Indenrigsministeriets bemærkninger:
Lovforslaget indebærer, at der gennemføres initale tilpasninger i udligningssystemet
som følge af omlægningen af refusionssystemet på beskæftigelsesområdet, som om-
handler overordnede stilleskruer i udligningssystemet, hvor udligningsniveauet i
landsudligningen øges, mens grænserne for henholdsvis overudligningsordningen og
ordningen for kommuner med højt strukturelt underskud tilpasses med virkning fra 1.
januar 2016. Der vil endvidere blive igangsat et arbejde i Finansieringsudvalget under
Økonomi- og Indenrigsministeriet med henblik på en permanent tilpasning af det
kommunale tilskuds- og udligningssystem, som vil kunne træde i kraft pr. 1. januar
2018.
Den foreslåede overgangsordning, som indebærer en begrænsning af de byrdeforde-
lingsmæssige konsekvenser både relativt i forhold til den enkelte kommunens beskat-
ningsgrundlag og absolut set med en beløbsmæssig tabs- og gevinstgrænse på 10
mio. kr. i 2016 og 20 mio. kr. i 2017, har til formål at sikre, at refusionsomlægningen
ikke giver utilsigtede byrdefordelingsmæssige virkninger i den mellemliggende perio-
de, hvor kommunerne også har en opgave med at omstille beskæftigelsesindsatsen.
Udformningen af overgangsordningen skal således ses i dette lys.
Det bemærkes endeligt, at midler fra det absolutte gevinst- og tabsloft i overgangs-
ordningen anvendes til en forhøjelse af tilskuddet efter lovens § 16 og reserveres til
særtilskud til særligt vanskeligt stillede kommuner, hvor refusionsomlægningen kan
indebære en belastning på disse kommuners økonomiske situation.
2.2. Otte borgmestre i samarbejdet Bedre Balance
De otte borgmestre i samarbejdet Bedre Balance udtrykker tilfredshed med, at refusi-
onsomlægningen på beskæftigelsesområdet i overgangsfasen ledsages af justeringer
i udligningssystemet, der sigter på at udjævne de ikke tilsigtede byrdefordelingsmæs-
sige forskydninger mellem kommunerne. Borgmestrene gør samtidig opmærksom på,
at den endelige tilpasning af udligningssystemet fra 2018 efter deres opfattelse ikke
bare automatisk må videreføre elementerne fra den initiale tilpasning af udligningssy-
stemet eller på anden vis ”reparere” systemet med små justeringer.
Efter de otte borgmestres opfattelse bør det nuværende udligningssystem erstattes
med et nyt og enstrenget system, som giver alle kommuner mere ens finansieringsvil-
kår. Efter de otte borgmestres opfattelse er det vigtigt, at Finansieringsudvalget ikke
blot skal tage hensyn til de byrdefordelingsmæssige forskydninger som følge af refu-
sionsomlægningen, men at kommunernes forskellige økonomiske udgangspunkter
også skal indgå.
Økonomi- og Indenrigsministeriets bemærkninger:
Det fremgår af kommissoriet for Finansieringsudvalgets arbejde med tilpasning af det
kommunale tilskuds- og udligningssystemet som følge af refusionsomlægningen, at
formålet med arbejdet i udvalget er at kunne gennemføre justeringer i udligningssy-
stemet med virkning fra 2018 med henblik på at imødegå de mere langsigtede utilsig-
tede byrdefordelingsmæssige forskydninger som følge af refusionsomlægningen.
Det fremgår endvidere af kommissoriet, som fremhævet af Bedre Balance, at udvalget
i sine analyser skal inddrage udviklingen og virkningen for forskellige kommunegrup-
per, herunder fordelt efter økonomisk udgangspunkt og efter kommunetype, dvs. ho-
vedstadskommuner, bykommuner, land- og yderkommuner mv.
Hensigten med udvalgets forslag skal være, at de nævnte utilsigtede byrdeforde-
lingsmæssige forskydninger minimeres.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1511875_0003.png
Det indgår på den baggrund ikke i kommissoriet, at Finansieringsudvalget skal gen-
nemføre analyser med henblik på en generel reform af udligningssystemet.
Regeringen er enig i, at det kommunale tilskuds- og udligningssystem i videst mulig
udstrækning skal afspejle forskellene i kommunernes økonomiske grundvilkår. Der er
således inden for de seneste år gennemført analyser og justeringer af systemet.
Fremadrettet vil det også være relevant løbende at drøfte og gennemføre analyser af
systemet.
3