Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2014-15 (1. samling)
L 170 Bilag 1
Offentligt
1512665_0001.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1512665_0002.png
Bemærkninger
Det fremgår af servicelovens § 10, at rådgivningen skal gives som et åbent og
anonymt tilbud. Det præciseres i lovforslagets bemærkninger, at det opsøgende
arbejde også giver mulighed for at tilbyde fuld anonymitet.
Når en person er over 18 år, kan kommunalbestyrelsen ikke med hjemmel i ser-
viceloven handle uden borgerens samtykke. Det indebærer, at ved opsøgende og
kontaktskabende arbejde skal borgerens udtrykkelige nej i en konkret situation
altid respekteres. Det præciseres i lovforslaget bemærkninger.
Kommunalbestyrelsen har mulighed for at træffe afgørelse om efterværn efter
servicelovens kapitel 12, såfremt den unge opfylder betingelserne herfor. Det
betyder, at der kan være et overlap i målgruppen for lovforslaget og målgrup-
pen for efterværn. Sammenhængen mellem efterværnsbestemmelserne og lov-
forslaget præciseres i bemærkningerne.
Det fremgår af lovforslagets bemærkninger, at kommunalbestyrelsen ved tilret-
telæggelse af støtten bør vurdere, om borgerens netværk kan understøtte ind-
satsen. Inddragelse af pårørende forudsætter borgerens samtykke. Forudsæt-
ningen om borgerens samtykke præciseres i lovforslagets bemærkninger.
Individuel støtte efter serviceloven til pårørende til radikaliserede borgere må
bero på en konkret individuel vurdering af den pårørende.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1512665_0003.png
Bemærkninger
Det fremgår af servicelovens § 10, at rådgivningen skal gives som et åbent og
anonymt tilbud. Det præciseres i lovforslagets bemærkninger, at det opsøgende
arbejde også giver mulighed for at tilbyde fuld anonymitet.
Når en person er over 18 år, kan kommunalbestyrelsen ikke med hjemmel i ser-
viceloven handle uden borgerens samtykke. Det indebærer, at ved opsøgende og
kontaktskabende arbejde skal borgerens udtrykkelige nej i en konkret situation
altid respekteres. Det præciseres i lovforslagets bemærkninger.
Isolation som risikofaktor er et væsentligt element i forebyggelsen af radikalise-
ring samt arbejdet med at støtte personer til at forlade ekstremistiske miljøer.
Risikoen for isolation som fokusområde indarbejdes i lovforslagets bemærknin-
ger.
Bemærkninger
Det fremgår ikke af lovforslagets bemærkninger hvilke, og i hvilket omfang,
centrale aktører inddrages i den målrettede rådgivning. Det forudsættes i lov-
forslaget, at kommunerne ud fra en konkret individuel vurdering inddrager de
aktører, som kan bidrage konstruktivt i rådgivningsindsatsen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1512665_0004.png
Bemærkninger
Det fremgår af lovforslagets bemærkninger, at kommunerne bør sikre procedu-
rer for henvendelser om bekymringstegn. Lovforslagets udmøntning er omfattet
af Socialstyrelsens generelle erfaringsopsamling af den kommunale indsats til
forebyggelse af radikalisering og ekstremisme.