Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 17 Bilag 4
Offentligt
Til lovforslag nr.
L 17
Folketinget 2014-15
Betænkning afgivet af Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget den 20. november 2014
Betænkning
over
Forslag til lov om ophævelse af lov om næringsbrev til visse
fødevarevirksomheder og om ændring af lov om restaurationsvirksomhed og
alkoholbevilling m.v.
(Afskaffelse af næringsbrevsordningen)
[af erhvervs- og vækstministeren (Henrik Sass Larsen)]
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 8. oktober 2014 og var til
1. behandling den 23. oktober 2014. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Erhvervs-, Vækst- og
Eksportudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og erhvervs- og vækstministeren sendte den
10. juli 2014 dette udkast til udvalget, jf. (2013-14) ERU
alm. del – bilag 313. Den 8. oktober 2014 sendte erhvervs-
og vækstministeren de indkomne høringssvar og et notat
herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget
har stillet 8 spørgsmål til erhvervs- og vækstmi-
nisteren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
4 af udvalgets spørgsmål og erhvervs- og vækstministe-
ren svar herpå er optrykt som bilag 2 til betænkningen.
2. Indstillinger og politiske bemærkninger
Udvalget
indstiller lovforslaget til
vedtagelse uændret.
Venstres medlemmer af udvalget bemærker, at Venstre
støtter lovforslaget om en afskaffelse af næringsbrevsord-
ningen, da det har vist sig, at ordningen er overflødig, fordi
de respektive myndigheder i stedet benytter kontrol- og
sanktionshjemler i egen lovgivning. Venstre finder det glæ-
deligt, at en afskaffelse af ordningen vil lette virksomheder-
nes administrative og økonomiske byrder.
Venstre forholder sig dog lidt undrende over for det fak-
tum, at ordningen kun er blevet anvendt i begrænset om-
fang, da fødevaremyndighederne har været forpligtede til at
anvende ordningen, uanset om anden lovgivning har kunnet
anvendes. For Venstre er det vigtigt, at alle de muligheder,
Folketinget udsteder for kontrol med fødevaresikkerheden,
bruges og overholdes. Derfor undrer det Venstre, at der
trods reglerne for kontrol af fødevarevirksomheder stadig
kan forekomme situationer, hvor virksomheder trods utalli-
ge bøder, advarsler og politianmeldelser kan fortsætte deres
virksomhed. Venstre mener, at der fremadrettet skal slås
hårdt ned på fødevarevirksomheder, som gentagne gange
overtræder fødevarelovgivningen. Derfor er Venstre også
stærkt optaget af, at der fortsat kan ske udveksling af myn-
digheders og virksomheders erfaringer og viden på fødeva-
reområdet. Da det fremgår af evalueringen af næringsbrevs-
ordningen, at SKAT og politiet har brugt ordningen til at
indhente brugbare oplysninger til deres arbejde, har Venstre
derfor under udvalgsarbejdet spurgt ind til, om afskaffelsen
af næringsbrevsordningen medfører en forringelse af
SKATʼs og politiets arbejde med fødevarevirksomhederne.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-
givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og
havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger
eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
AX016573