Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 17 Bilag 4
Offentligt
1424007_0001.png
Til lovforslag nr.
L 17
Folketinget 2014-15
Betænkning afgivet af Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget den 20. november 2014
Betænkning
over
Forslag til lov om ophævelse af lov om næringsbrev til visse
fødevarevirksomheder og om ændring af lov om restaurationsvirksomhed og
alkoholbevilling m.v.
(Afskaffelse af næringsbrevsordningen)
[af erhvervs- og vækstministeren (Henrik Sass Larsen)]
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 8. oktober 2014 og var til
1. behandling den 23. oktober 2014. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Erhvervs-, Vækst- og
Eksportudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og erhvervs- og vækstministeren sendte den
10. juli 2014 dette udkast til udvalget, jf. (2013-14) ERU
alm. del – bilag 313. Den 8. oktober 2014 sendte erhvervs-
og vækstministeren de indkomne høringssvar og et notat
herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget
har stillet 8 spørgsmål til erhvervs- og vækstmi-
nisteren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
4 af udvalgets spørgsmål og erhvervs- og vækstministe-
ren svar herpå er optrykt som bilag 2 til betænkningen.
2. Indstillinger og politiske bemærkninger
Udvalget
indstiller lovforslaget til
vedtagelse uændret.
Venstres medlemmer af udvalget bemærker, at Venstre
støtter lovforslaget om en afskaffelse af næringsbrevsord-
ningen, da det har vist sig, at ordningen er overflødig, fordi
de respektive myndigheder i stedet benytter kontrol- og
sanktionshjemler i egen lovgivning. Venstre finder det glæ-
deligt, at en afskaffelse af ordningen vil lette virksomheder-
nes administrative og økonomiske byrder.
Venstre forholder sig dog lidt undrende over for det fak-
tum, at ordningen kun er blevet anvendt i begrænset om-
fang, da fødevaremyndighederne har været forpligtede til at
anvende ordningen, uanset om anden lovgivning har kunnet
anvendes. For Venstre er det vigtigt, at alle de muligheder,
Folketinget udsteder for kontrol med fødevaresikkerheden,
bruges og overholdes. Derfor undrer det Venstre, at der
trods reglerne for kontrol af fødevarevirksomheder stadig
kan forekomme situationer, hvor virksomheder trods utalli-
ge bøder, advarsler og politianmeldelser kan fortsætte deres
virksomhed. Venstre mener, at der fremadrettet skal slås
hårdt ned på fødevarevirksomheder, som gentagne gange
overtræder fødevarelovgivningen. Derfor er Venstre også
stærkt optaget af, at der fortsat kan ske udveksling af myn-
digheders og virksomheders erfaringer og viden på fødeva-
reområdet. Da det fremgår af evalueringen af næringsbrevs-
ordningen, at SKAT og politiet har brugt ordningen til at
indhente brugbare oplysninger til deres arbejde, har Venstre
derfor under udvalgsarbejdet spurgt ind til, om afskaffelsen
af næringsbrevsordningen medfører en forringelse af
SKATʼs og politiets arbejde med fødevarevirksomhederne.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-
givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og
havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger
eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
AX016573
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1424007_0002.png
2
Trine Bramsen (S) Julie Skovsby (S) Anne Sina (S) Mette Reissmann (S) Karin Gaardsted (S)
fmd.
Thomas Jensen (S)
Ole Sohn (S) Ida Auken (RV) Nadeem Farooq (RV) Jeppe Mikkelsen (RV) Steen Gade (SF) Lisbeth Bech Poulsen (SF)
Frank Aaen (EL) Stine Brix (EL) Uffe Elbæk (UFG) Kim Andersen (V) Michael Aastrup Jensen (V)
Anne-Mette Winther Christiansen (V)
nfmd.
Preben Bang Henriksen (V) Torsten Schack Pedersen (V)
Jakob Engel-Schmidt (V) Hans Christian Schmidt (V) Hans Christian Thoning (V) Hans Kristian Skibby (DF)
Dennis Flydtkjær (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Kim Christiansen (DF) Joachim B. Olsen (LA) Brian Mikkelsen (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
47
47
22
17
12
12
9
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
8
1
1
1
1
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1424007_0003.png
3
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 17
Bilagsnr.
1
2
3
Titel
Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervs- og vækstministeren
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
1. udkast til betænkning
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 17
Spm.nr.
1
Titel
Spm. om, på hvilken måde fødevaresikkerheden vil blive varetaget
fremover set i forhold til gældende lovgivning, til erhvervs- og vækst-
ministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvilke muligheder man fremover har for at kontrollere og
gribe ind over for fødevarevirksomheder inden for de konkrete lovgiv-
ningsområder, herunder navnlig hvilke muligheder de enkelte love gi-
ver for fratagelse af retten til at drive fødevarevirksomhed, når man ik-
ke længere kan anvende næringsbrevsordningen, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om SKATʼs kontrolindsats, til erhvervs- og vækstministeren, og
ministerens svar herpå
Spm., om ministeren vil redegøre for, om lovforslaget har betydning
for Næringsbasen og i givet fald på hvilken måde, herunder bedes spe-
cifikt oplyst, om der fortsat skal ske registrering i Næringsbasen efter
samme regler som i dag, til erhvervs- og vækstministeren, og ministe-
rens svar herpå
Spm., om ministeren vil redegøre nærmere for årsagen til, at nærings-
brevsordningen kun har været anvendt i et vist omfang, til erhvervs-
og vækstministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren vil redegøre for, om regeringen agter at forhøje
de såkaldte »colabøder« ved overtrædelse af punktafgiftslovene og
pantbekendtgørelsen, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om, hvordan ministeren vil sikre et tværgående samarbejde på
tværs af de forskellige ressortområder ved afskaffelsen af nærings-
brevsordningen, så der fortsat kan ske en udveksling af oplysninger
om virksomhederne på tværs af myndighederne, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvor meget virksomhederne har betalt for meget i gebyr for
næringsprøven og det årlige gebyr til registeret i Erhvervsstyrelsen, til
erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå
2
3
4
5
6
7
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1424007_0004.png
4
Bilag 2
4 af udvalgets spørgsmål til erhvervs- og vækstministeren og dennes svar herpå
Spørgsmål 2, 3, 5 og 8 er optrykt efter ønske fra Venstre.
Spørgsmål 2:
Ministeren bedes redegøre for, hvilke muligheder man fremover har for at kontrollere og gribe ind over
for fødevarevirksomheder inden for de konkrete lovgivningsområder, herunder navnlig hvilke muligheder
de enkelte love giver for fratagelse af retten til at drive fødevarevirksomhed, når man ikke længere kan
anvende næringsbrevsordningen.
Svar:
De enkelte myndigheders egen lovgivning gælder fortsat, når næringsbrevsordningen ophæves. Det vil
sige, at fødevarevirksomheder stadig skal overholde reglerne på fødevareområdet, skatte- og afgiftsområ-
det, arbejdsmiljøområdet og alkoholområdet, og at der vil fortsat ske kontrol og sanktionering efter disse
regler.
Myndighederne har gode sanktionsmuligheder i deres egen lovgivning, herunder også sanktioner, der
kan forhindre en fødevarevirksomhed i at fortsætte sin aktivitet.
For så vidt angår spørgsmålet, om hvorvidt ressortmyndighederne har frakendelsesbestemmelser i egen
lovgivning, kan jeg for det første oplyse, at for restaurationer med alkoholbevilling gælder det, at restau-
rationerne kan få frakendt bevillingen (dvs. retten til at servere alkohol) ved domstolene. Bevillingen kan
endvidere i visse tilfælde fratages administrativt af bevillingsmyndigheden eller kommunalbestyrelsen.
Derudover har de enkelte ressortmyndigheder oplyst følgende i forbindelse med udarbejdelse af lovfor-
slaget og evalueringen af næringsbrevsordningen, som jeg kan henholde mig til:
Fødevaremyndighederne: Fødevareloven giver dels mulighed for at fratage autorisation henholdsvis re-
gistrering, dels hjemmel til at nedlægge et helt eller delvist forbud mod drift eller mod bestemte fødevare-
aktiviteter. Både fratagelse af autorisation/registrering og driftsforbud kan ske administrativt, hvilket in-
debærer, at sanktionsmulighederne får umiddelbar virkning.
SKAT: En virksomhed skal som udgangspunkt være registreret i henhold til de skatte- og afgiftslove,
som virksomhedens aktivitet påkræver. Hvis en virksomhed ønsker at blive registreret for en pligt, fx
moms eller A-skat, kan SKAT, under visse betingelser, pålægge virksomheden at stille en sikkerhed mod
den ønskede registrering. Stilles den pålagte sikkerhed ikke, kan SKAT nægte virksomheden at blive regi-
streret som ønsket. Tilsvarende har SKAT, under visse betingelser, mulighed for at pålægge en allerede
registreret virksomhed at stille sikkerhed mod fortsat registrering. Hvis en sådan sikkerhed ikke stilles,
kan SKAT inddrage virksomhedens registrering. Inddragelsen kan omfatte én af flere pligter, som virk-
somheden er registreret for, eller samtlige pligter, som virksomheden er registreret for. Dette afhænger af
den konkrete virksomheds forhold. SKATʼs mulighed for at nægte og inddrage en virksomheds registre-
ring, er reguleret i Opkrævningsloven, og er en del af SKATs restanceforebyggende arbejde
Arbejdstilsynet: Arbejdstilsynet har ikke mulighed for at frakende retten til at drive virksomhed. Ar-
bejdstilsynet har dog mulighed for at afgive reaktioner i forbindelse med arbejdsmiljøovertrædelser. Ar-
bejdstilsynet har hjemmel til at give påbud med frist, strakspåbud og forbud, således at virksomheden skal
foretage de nødvendige ændringer i arbejdet, inden det pågældende arbejde kan fortsættes.
Overordnet kan jeg desuden oplyse, at der endvidere gælder den generelle rettighedsfrakendelsesbe-
stemmelse i straffelovens § 79. Efter denne bestemmelse kan den, som udøver virksomhed, som kræver
en særlig offentlig autorisation eller godkendelse, ved dom for strafbart forhold frakendes retten til fortsat
at udøve den pågældende virksomhed eller til at udøve den under visse former, såfremt det udviste for-
hold begrunder en nærliggende fare for misbrug af stillingen. Der kan også ske frakendelse af retten til at
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1424007_0005.png
5
udøve anden virksomhed end den pågældende, når særlige omstændigheder taler for det, og der kan efter
samme regel ske frakendelse af retten til at deltage i ledelsen af en erhvervsvirksomhed her i landet eller i
udlandet uden at hæfte personligt og ubegrænset for virksomhedens forpligtelser. Frakendelsen sker på tid
fra et til fem år, regnet fra endelig dom, eller indtil videre.
Myndighederne har således i deres egen lovgivning sanktionsmuligheder, der gør det muligt at forhin-
dre en fødevarevirksomhed i at fortsætte sin aktivitet. Endvidere er der mulighed for at bruge den generel-
le rettighedsfrakendelsesbestemmelse i straffelovens § 79.
Det kan afslutningsvist bemærkes, at myndighederne ikke i forbindelse med evalueringen af ordningen
og høringen af lovforslaget har efterspurgt nye sanktionsbestemmelser.
Spørgsmål 3:
Henset til, at det fremgår af evalueringen af næringsbrevsordningen, at ordningen har bidraget til en me-
re effektiv planlægning for SKATʼs kontrolindsats, og at politiet finder, at ordningen har været enkel og
effektiv, bedes ministeren oplyse, hvilke nye værktøjer m.v. SKAT og politi får, således at ophævelse af
næringsbrevsordningen ikke kommer til at medføre en forringelse af SKATʼs og politiets muligheder for
at kontrollere og gribe ind over for fødevarevirksomheder.
Svar:
Evalueringen af næringsbrevsordningen viser, at ordningen kun i et vist omfang bliver brugt af myndig-
hederne, og at myndighederne primært benytter kontrol- og sanktionshjemler i egen lovgivning. Nærings-
brevsordningen er endvidere kun i begrænset omfang blevet brugt til planlægning af risikobaseret kontrol.
Idet myndighederne primært benytter kontrol- og sanktionsmuligheder i egen lovgivning, vurderes det,
at en afskaffelse af ordningen ikke vil svække fødevaresikkerheden eller myndighedernes mulighed for
indgriben over for fødevarevirksomheder.
Samtidig betyder en afskaffelse af næringsbrevsordningen, at der sker en lettelse af de administrative og
økonomiske byrder for fødevarevirksomhederne.
Jeg mener således ikke, at der på nuværende tidspunkt er behov for at indføre en ny ordning eller nye
kontrol- og sanktionsbestemmelser som erstatning for næringsbrevsordningen. Regeringen vurderer dog
løbende behovet for ny regulering hos de enkelte myndigheder.
Det bemærkes, at de relevante myndigheder i forbindelse med evalueringen af næringsbrevsordningen
og høringen af lovforslaget ikke har efterspurgt nye kontrol- og sanktionsbestemmelser.
Spørgsmål 5:
Vil ministeren redegøre nærmere for årsagen til, at næringsbrevsordningen kun har været anvendt i et
vist omfang?
Svar:
Evalueringen af næringsbrevsordningen viser, at ordningen kun i et vist omfang bliver brugt af myndig-
hederne. Det skyldes, at myndighederne primært benytter kontrol- og sanktionshjemler i egen lovgivning.
Myndighederne har således gode sanktionsmuligheder i deres egen lovgivning, herunder også sanktio-
ner, der kan forhindre en fødevarevirksomhed i at fortsætte sin aktivitet.
Eksempelvis oplyser fødevaremyndighederne, som er en af de store kontrolmyndigheder, at fødevarelo-
ven dels giver mulighed for at fratage autorisation henholdsvis registrering, dels hjemmel til at nedlægge
et helt eller delvist forbud mod drift eller mod bestemte fødevareaktiviteter. Både fratagelse af autorisati-
on/registrering og driftsforbud kan ske administrativt, hvilket indebærer, at sanktionsmulighederne får
umiddelbar virkning.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1424007_0006.png
6
SKAT, som er en anden af de store kontrolmyndigheder på området, oplyser, at virksomheder som ud-
gangspunkt skal være registreret i henhold til de forskellige skatte- og afgiftslove. Disse registreringer kan
SKAT primært med afsæt i opkrævningsloven træffe afgørelse om at inddrage eller fratage virksomhe-
den. Tvangsafmeldelse af registreringsforhold anvendes som et værktøj i SKATs inddrivelsesarbejde.
Myndighederne har således i deres egen lovgivning sanktionsmuligheder, der gør det muligt fx at for-
hindre en fødevarevirksomhed i at fortsætte sin aktivitet.
Selvom tanken om en fælles ordning som næringsbrevsordningen, der går på tværs af myndighedernes
områder, kan virke hensigtsmæssig, er det altså ikke en ordning, som de kontrollerende myndigheder for
alvor har brugt i praksis.
Spørgsmål 8:
Vil ministeren oplyse, hvor meget virksomhederne har betalt for meget i gebyr for næringsprøven og
det årlige gebyr til registreret i Erhvervsstyrelsen. Der henvises til høringsnotatet, hvoraf det fremgår, at
der er opkrævet en højere betaling hos virksomhederne, end ordningen har kostet i administration.
Svar:
Der var ultimo 2013 et overskud på gebyrordningen for næringsbasen på 15,3 mio. kr., der er akkumu-
leret siden 2010. Erhvervsstyrelsen har oplyst, at det akkumulerede overskud er opstået som følge af
blandt andet færre omkostninger til drifts- og vedligeholdelsesarbejder og it-modernisering, som var plan-
lagt, men som der nu ikke er behov for.
Erhvervsstyrelsen har med henblik på at nedbringe overskuddet undladt at opkræve gebyr fra virksom-
hederne for 2014. Ved afskaffelsen af næringsbrevsordningen forventes der dog fortsat at være et akku-
muleret overskud på gebyrordningen på ca. 9,7 mio. kr.