Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 17 Bilag 1
Offentligt
1406601_0001.png
NOTAT
7. oktober 2014
Høringsnotat vedrørende udkast til forslag til lov om ophævelse af
lov om næringsbrev til visse fødevarevirksomheder og ændring af lov
om restaurationsvirksomhed og alkoholbevilling m.v. (afskaffelse af
næringsbrevsordningen)
1. Baggrund og indhold
På baggrund af Vækstpakke 2014, er der indgået aftale om afskaffelse af
næringsbrevsordningen med henblik på at sikre mindre bureaukrati i fø-
devarereguleringen. En gennemgang af regler på fødevareområdet har
vist, at der er betydelige byrder for danske fødevarevirksomheder ved en
række danske særregler.
Formålet med afskaffelsen af næringsbrevsordningen er således at lette
virksomhedernes administrative og økonomiske byrder ved, at der ikke
længere kræves næringsbrev for at drive fødevarevirksomhed. En evalue-
ring af næringsbrevsordningen, som blev afsluttet i maj 2014, viser, at
ordningen kun i et vist omfang bruges af myndighederne, hvilket skyldes,
at de primært benytter kontrol- og sanktionshjemler i egen lovgivning. En
afskaffelse af ordningen vurderes på baggrund af evalueringen således
ikke at ville svække myndighedernes mulighed for at gribe ind over for
fødevarevirksomheder, der ikke overholder lovgivningen.
I lov om restaurationsvirksomhed og alkoholbevilling m.v. sker der en-
kelte konsekvensændringer som følge af afskaffelsen af næringsbrevs-
ordningen.
Udkast til lovforslaget blev sendt i høring den 10. juli 2014 hos en række
organisationer, virksomheder og offentlige myndigheder med høringsfrist
den 25. august 2014.
Udkastet til lovforslaget blev sendt i høring hos 45 organisationer, virk-
somheder og myndigheder. 17 har afgivet høringssvar, hvoraf 7 har sva-
ret, at de ikke har bemærkninger til forslaget. 10 organisationer, virksom-
heder og myndigheder har haft bemærkninger til forslaget.
De væsentligste bemærkninger fra de hørte parter til lovudkastet gen-
nemgås og kommenteres nedenfor.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1406601_0002.png
2/7
2. Generelle bemærkninger
Høringen tegner overordnet et billede af, at der er tilslutning til forslaget.
De hørte organisationer og virksomheder er således generelt tilhængere
af, at næringsbrevsordningen afskaffes. Dog havde en enkelt organisation
gerne set, at man havde ventet minimum to år og først herefter vurderet,
om ordningen skulle nedlægges.
Coop støtter lovforslaget.
Dansk Erhverv hilser lovforslaget velkomment, idet de anfører, at den
gennemførte evaluering af ordningen har vist, at effekten af ordningen
har været minimal, og at en afskaffelse af ordningen ikke vil svække
myndighedernes mulighed for at gribe ind i forhold til lovovertrædelser
begået af fødevarevirksomheder. Det skyldes, at myndighederne primært
anvender andre kontrol- og sanktionsmuligheder indenfor de respektive
myndigheders lovgivningsområder.
Dansk Transport og Logistik (DTL) støtter fuldt ud en afskaffelse af næ-
ringsbrevsordningen. DTL bemærker, at de er enige i Erhvervsstyrelsens
evalueringsrapports begrundelser for afskaffelsen af næringsbrevsordnin-
gen.
ITD Brancheorganisation for den danske vejgodstransport (ITD) støtter
ligeledes lovforslaget og glæder sig over, at der politisk er indgået aftale
om afskaffelse af næringsbrevsordningen med henblik på at sikre mindre
bureaukrati i fødevarereguleringen. ITD mener, at der med næringsbrevs-
ordningen er tale om en national særregel, som alt andet lige stiller dan-
ske virksomheder ringere end virksomheder fra de øvrige EU-lande, hvil-
ket er beklageligt i et globaliseret marked, hvor danske virksomheder
gerne skulle sikres den bedst mulige internationale konkurrencedygtig-
hed.
Landbrug & Fødevarer støtter lovforslaget og bemærker, at evalueringen
af ordningen viste, at de nødvendige kontrol- og sanktionshjemler findes i
fødevarelovgivning, skattelovgivning mv. Landbrug & Fødevarer er enig
i, at en afskaffelse af næringsbrevsordningen vil lette virksomhedernes
administrative og økonomiske byrder uden at svække myndighedernes
mulighed for at gribe ind over for fødevarevirksomheder, der ikke over-
holder lovgivningen.
Bryggeriforeningen finder det positivt, at næringsbrevsordningen ophæ-
ves. De bemærker, at evalueringen af ordningen viste, at et stort antal
fødevarevirksomheder påføres en administrativ byrde og en årlig økono-
misk udgift alene for at opretholde en sanktionsmulighed, der stort set
ikke bruges af kontrolmyndighederne, fordi de har mere effektive kon-
trolredskaber i egen særlovgivning.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1406601_0003.png
3/7
Danmarks Restauranter & Caféer (DRC) har med stor tilfredshed modta-
get lovforslaget om afskaffelse af næringsbrevsordningen. DRC henviser
til, at den gennemførte evaluering af ordningen overbevisende dokumen-
terede, at ordningen ikke havde nogen eksistensberettigelse.
De Samvirkende Købmænd kan støtte, at næringsbrevsordningen afskaf-
fes, og at erhvervslivet sparer 500 kr. årligt pr. forretningssted. Det er De
Samvirkende Købmænds holdning, at ordningen mangler effekt som føl-
ge af især fødevaremyndighedernes manglende anvendelse af ordningen.
De Samvirkende Købmænd kan på den baggrund tilslutte sig forligsparti-
ernes ønske om afskaffelse af ordningen, idet dansk detailhandel ikke bør
påføres en årlig omkostning, når ordningen ikke lever op til sit formål.
HORESTA anerkender, at der er truffet en politisk beslutning om afskaf-
felse af næringsbrevsordningen, men havde dog gerne set, at ordningen
var kørt videre i minimum yderligere to år for først herefter at vurdere om
systemet kunne berettige en videreførelse. HORESTA anfører, at det, at
næringsbrevsordningen nu stoppes, er en politisk beslutning, der er truffet
som led i beslutningen om den samlede vækstpakke, mere end det er en
beslutning, som er baseret på, at systemet vedrørende fratagelse af næ-
ringsbreve ikke har haft den tiltænkte effekt. HORESTA begrunder det
blandt andet med, at antallet af frakendelsessager i de senere år har været
stigende, og at nogle myndigheder ikke i tilstrækkelig grad har gjort den
fornødne brug af systemet.
Kommentar
Baggrunden for lovforslaget er, at evalueringen af næringsbrevsordnin-
gen, som blev afsluttet i maj 2014, viser, at ordningen kun i et vist omfang
bliver brugt af myndighederne, og at myndighederne i primært omfang
benytter kontrol- og sanktionshjemler i egen lovgivning. Siden nærings-
brevsordningen blev indført i 2005, er der således kun sket et begrænset
antal frakendelser af retten til at drive fødevarevirksomhed, og ca. halv-
delen af sagerne vedrører kun ét myndighedsområde.
Selvom der har været en stigning i antal frakendelser indenfor de seneste
år, må det samlet konkluderes, at næringsbrevsordningen har haft en
begrænset effekt. Idet myndighederne samtidig i primært omfang benytter
kontrol- og sanktionsmuligheder i egen lovgivning, vurderes det, at en
afskaffelse af ordningen ikke vil svække myndighedernes mulighed for at
gribe ind over for fødevarevirksomheder.
Herudover vurderes det, at en afskaffelse af ordningen ikke vil have ne-
gative konsekvenser for fødevaresikkerheden, da de relevante myndighe-
der i vidt omfang netop anvender andre kontrol- og sanktionsmuligheder
inden for egen lovgivning.
Da ordningen ikke har haft den tilsigtede tværgående effekt og dermed
ikke virket efter hensigten og under hensyn til ønsket om at lette virksom-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1406601_0004.png
4/7
hedernes administrative og økonomiske byrder, foreslås det med lov-
forslaget, at næringsbrevsordningen ophæves.
En generel gennemgang af reglerne på fødevareområdet har desuden
vist, at der er betydelige byrder for danske fødevarevirksomheder ved en
række danske særregler. Næringsbrevsordningen foreslås således afskaf-
fet med henblik på at sikre mindre bureaukrati i fødevarereguleringen.
På den baggrund fastholdes lovforslaget uændret.
Høringen viser desuden, at der er generel tilslutning til afskaffelsen af
næringsbrevsordningen.
Indstilling
Det indstilles, at lovforslaget opretholdes.
3. Øvrige bemærkninger til lovforslaget
Selvom De Samvirkende Købmænd støtter at næringsbrevsordningen
nedlægges, bemærker de, at hvis ordningen ikke havde været afprøvet,
ville såvel et bredt politisk flertal som en meget bred kreds af erhvervsor-
ganisationer formentlig have efterlyst et værktøj a la ordningen. De Sam-
virkende Købmænd mener, at der helt grundlæggende på tværs af myn-
dighedernes ressortområder er brug for koordination i indsatsen over for
virksomheder, der enten ikke kan eller ikke vil efterleve landets love.
De Samvirkende Købmænd mener endvidere, at det som led i ophævelsen
af næringsbrevsordningen bør sikres, at de relevante ressortmyndigheder
alle har hjemler i den relevante lovgivning, der muliggør frakendelse af
retten til at udøve den aktuelle virksomhed. De Samvirkende Købmænd
foreslår endvidere forhøjede bøder for overtrædelse af punktafgiftslove-
ne.
Danmarks Restauranter & Caféer (DRC) bemærker vedrørende det reste-
rende, akkumulerede overskud, som forventes at være på gebyrordningen,
at de forventer, at det tilbagebetales til brugerne.
Kommentar
Med de erfaringer, der har været med næringsbrevsordningen siden dens
ikrafttræden i 2005, og som er kommet til udtryk ved evalueringen afslut-
tet i maj i år, må det konstateres, at ordningen ikke har fungeret efter
hensigten. Evalueringen viser, at næringsbrevsordningen kun i et vist
omfang bliver brugt af myndighederne, og at myndighederne i primært
omfang benytter kontrol- og sanktionshjemler i egen lovgivning. Siden
næringsbrevsordningen blev indført i 2005, er der således kun sket et
begrænset antal frakendelser af retten til at drive fødevarevirksomhed, og
ca. halvdelen af sagerne vedrører kun ét myndighedsområde.
Selvom tanken om en fælles ordning, som går på tværs af myndigheder-
nes ressortområder, kan være nærliggende, er det altså ikke en mulighed,
som de kontrollerende myndigheder for alvor har kunnet bruge i praksis.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1406601_0005.png
5/7
Myndighederne har da heller ikke i forbindelse med evalueringen af ord-
ningen og høringen af lovforslaget efterspurgt en ny tværgående ordning
som afløser for næringsbrevsordningen.
Det bemærkes i øvrigt, at ingen af de lande
1
, som under evalueringen af
næringsbrevsordningen er blevet spurgt herom, har en ordning, der kan
sammenlignes med næringsbrevsordningen.
Der er desuden på andre områder et bredt samarbejde mellem myndig-
hederne. I forhold til en koordineret indsats oplyser SKAT, at SKAT og
fødevaremyndighederne, sammen med andre myndigheder, deltager i et
landsdækkende samarbejde. I dette samarbejde bliver de overordnede
strategier for myndighedssamarbejdet aftalt. Der er desuden nedsat loka-
le fora, hvor myndighederne på lokalt niveau samarbejder, planlægger
og gennemfører koordinerede kontroller og aktioner.
For så vidt angår spørgsmålet, om ressortmyndighederne har frakendel-
sesbestemmelser i egen lovgivning, har myndighederne blandt andet op-
lyst følgende i forbindelse med evalueringen af næringsbrevsordningen:
Fødevaremyndighederne: Fødevareloven giver dels mulighed for at fra-
tage autorisation henholdsvis registrering, dels hjemmel til at nedlægge
et helt eller delvist forbud mod drift eller mod bestemte fødevareaktivite-
ter.
SKAT: Virksomheder skal som udgangspunkt være registreret i henhold
til de forskellige skatte- og afgiftslove. Disse registreringer kan SKAT
primært med afsæt i Opkrævningsloven træffe afgørelse om at inddrage
eller fratage virksomheden.
Arbejdstilsynet: Arbejdstilsynet har ikke mulighed for at frakende retten
til at drive virksomhed. Arbejdstilsynet har dog mulighed for at afgive
reaktioner i forbindelse med arbejdsmiljøovertrædelser. Arbejdstilsynet
har hjemmel til at give påbud med frist, strakspåbud og forbud, således at
virksomheden skal foretage de nødvendige ændringer i arbejdet, inden
det pågældende arbejde kan fortsættes.
For restaurationer med alkoholbevilling gælder, at restaurationerne kan
få frakendt bevillingen (dvs. retten til at servere alkohol) ved domstolene.
Bevillingen kan endvidere i visse tilfælde fratages administrativt af bevil-
lingsmyndigheden eller kommunalbestyrelsen.
Endvidere gælder den generelle rettighedsfrakendelsesbestemmelse i
straffelovens § 79. Efter denne bestemmelse kan den, som udøver virk-
somhed, som kræver en særlig offentlig autorisation eller godkendelse,
frakendes retten til fortsat at udøve den pågældende virksomhed eller til
at udøve den under visse former, såfremt det udviste forhold begrunder
1
Holland, England, Tyskland (Bayern, Baden Württemberg, Hamburg) og Sverige.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1406601_0006.png
6/7
en nærliggende fare for misbrug af stillingen. Det samme gælder, når
særlige omstændigheder taler derfor, om udøvelse af anden virksomhed.
Efter samme regel kan der ske frakendelse af retten til at være stifter af
eller direktør eller medlem af bestyrelsen i et selskab med begrænset an-
svar, et selskab eller en forening, som kræver særlig offentlig godkendel-
se, eller en fond.
Ressortmyndighederne har således i egen lovgivning sanktionsmulighe-
der, der gør det muligt at forhindre en fødevarevirksomhed i at fortsætte
sin aktivitet. Myndighederne har endvidere mulighed for at bruge den
generelle rettighedsfrakendelsesbestemmelse i straffelovens § 79. Myn-
dighederne har ikke i forbindelse med evalueringen af ordningen og hø-
ringen af lovforslaget efterspurgt nye sanktionsbestemmelser, herunder
heller ikke forhøjede bøder for overtrædelse af punktafgiftslovene.
For så vidt angår det resterende, akkumulerede overskud, som forventes
at være på gebyrordningen, bemærkes, at en gebyrtakst generelt er fast-
sat med henblik på at sikre dækning i forhold til de omkostninger, der er
forbundet med hele det pågældende gebyrbelagte område, og at et evt.
overskud ved afvikling af gebyrordningen tilfalder statskassen, hvor over-
skuddet indgår i de almindelige finanspolitiske prioriteringer. Konkret i
forhold til næringsbrevordningen kommer dertil, at det rent økonomiad-
ministrativt ville være forbundet med uforholdsmæssigt høje omkostnin-
ger at tilbagebetale et gebyr. Det skyldes den meget store betalingskreds,
der løbende har ændret sig. Det bemærkes, at Erhvervsstyrelsen med
henblik på at nedbringe overskuddet har undladt at opkræve gebyr fra
virksomhederne for 2014.
På den baggrund fastholdes lovforslaget uændret.
Indstilling
Det indstilles, at lovforslaget opretholdes.
4. Oversigt over hørte organisationer, myndigheder mv.
3F, Advokatrådet, Bager- og Konditormestre i Danmark, Beskæftigel-
sesministeriet, Bryggeriforeningen, Coop Danmark A/S, Danmarks Rede-
riforening, Danmarks Restauranter og Caféer, Dansk Erhverv, Dansk
Transport og Logistik, Danske Advokater, Danske Slagtermestre, De
Samvirkende Købmænd, DI Fødevarer, Erhvervsstyrelsens Team Effek-
tiv Regulering, Finansministeriet, Forsvarsministeriet, Frederiksberg
Kommune, HK Handel, Horesta, Håndværksrådet, ITD Brancheorganisa-
tion for den danske vejgodstransport, Justitsministeriet, Kirkeministeriet,
Klima, Energi- og Bygningsministeriet, Kommunernes Landsforening,
Kulturministeriet, Københavns Kommune, Landbrug & Fødevarer, LO,
Miljøministeriet, Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter, Ministeriet
for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold, Ministeriet for Fø-
devarer, Landbrug og Fiskeri, Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse,
Rigsadvokaten, Skatteministeriet, Statsministeriet, Transportministeriet,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7/7
Uddannelses-og Forskningsministeriet, Udenrigsministeriet,
visningsministeriet og Økonomi- og indenrigsministeriet.
Under-
Følgende organisationer, myndigheder mv. har haft bemærkninger
til lovforslaget:
Bryggeriforeningen
Coop Danmark A/S
Danmarks Restauranter & Caféer
Dansk Erhverv
Dansk Transport og Logistik
De Samvirkende Købmænd
Horesta
ITD – Brancheorganisation for den danske vejgodstransport
Landbrug og Fødevarer
Team Effektiv Regulering