Kulturudvalget 2014-15 (1. samling)
L 168 Bilag 7
Offentligt
Til Folketingets Kulturudvalg:
Bemærkninger om L 168: Arkivering af ulovligt indsamlede personoplysninger
Foranlediget af Lovforslag 168 tillader jeg mig at henvende mig til Kulturudvalget, fordi dette lovforslag,
foranlediget af den såkaldt DAMD sag, vedrørende under hvilke betingelser ulovligt indsamlede
personoplysninger (sundhedsdata) bør kunne arkiveres, efter min opfattelse ikke bør gennemføres, i hvert
fald ikke her og nu. Lovforslaget er principielt og er kommet til verden hurtigt som følge af den konkrete
sag. Mine bemærkninger går den modsatte vej end meget af det, der er fremført i den hidtidige debat, og
er hovedsageligt begrundet med, at integritetsbeskyttelseshensynet i denne sag overbetones, hvilket i
virkeligheden er skadeligt for dette hensyn. De fremsendes, da de måske kan have udvalgets interesse i
forbindelse med en stillingtagen til lovforslaget.
Blot for at kridte banen op som jeg ser den: I den meget omtalte sag om DAMD registeret, hvortil der var
indberettet et betydeligt antal sundhedsdata opstået via læge patient konsultationer, blev det konstateret,
at der i vidt omfang var blevet indlagt følsomme og fortrolige personoplysninger i strid med sundhedsloven.
Databasen er derfor potentielt integritetskrænkende og skal derfor slettes efter de almindelige regler i
sundhedslov og persondatalov. Dette er klart, men vedrører ikke dette lovforslag.
Når Rigsarkivaren ønsker et eksemplar deponeret i Statens Arkiver, skyldes det, at oplysningerne har
forskningsmæssig/historisk interesse, og det er der for så vidt ikke sat spørgsmålstegn ved. I den gældende
arkivlov er der utvivlsomt hjemmel hertil, idet ordningen i dag er den, at offentlige dokumenter skal
afleveres, når de er 20 år gamle, og når de indeholder personoplysninger er dokumenterne tilgængelige
efter 75 år. Tidligere tilgængelighed kan tillades af Rigsarkivaren, idet dette forudsætter accept fra
Datatilsynet. Denne ordning gælder uanset om oplysningerne er rigtige eller forkerte.
Lovforslaget ændrer denne ordning for ulovligt indhentede helbredsoplysninger, men altså
kun
for denne
type oplysninger. Der er tale om enkeltsags- eller hovsa lovgivning.
Efter lovforslaget kan den slags personoplysninger ganske vist arkiveres, hvormed det anerkendes at de kan
have historisk og forskningsmæssig værdi, men i modsætning til i dag skal de først kunne være tilgængelige
for en meget fjern eftertid. Lovforslaget indebærer således, at oplysninger blokeres, dvs. gøres
utilgængelige for enhver, i 120 år, der regnes fra den dato oplysningerne arkiveres og altså ikke fra hvornår
de er kommet til verden. Noget helt nyt i dansk arkivlovgivning. Når de 120 år er gået gælder der en
tilgængelighedsfrist på 110 år, hvilket betyder, at regner vi fra i år kan almenheden få adgang til sådanne
oplysninger i 2245! Ganske vist kan forskere efter blokeringsperioden få adgang til oplysningerne tidligere
efter de almindelige regler, hvilket betyder, at de skal have en særlig tilladelse fra Rigsarkivaren, der først
1