Kulturudvalget 2014-15 (1. samling)
L 168 Bilag 17
Offentligt
1523851_0001.png
Til lovforslag nr.
L 168
Folketinget 2014-15
Betænkning afgivet af Kulturudvalget den [6. maj 2015]
Udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af arkivloven
(Databeskyttelse af visse personoplysninger indsamlet i forbindelse med patientbehandling)
[af kulturministeren (Marianne Jelved)]
1. Ændringsforslag
Kulturministeren har stillet 3 ændringsforslag til lovfor-
slaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 25. marts 2015 og var til 1.
behandling den 8. april 2015. Lovforslaget blev efter 1. be-
handling henvist til behandling i Kulturudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og kulturministeren sendte den 24. februar
2015 dette udkast til udvalget, jf. KUU alm. del – bilag 112.
Den 26. marts 2015 sendte kulturministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
skriftlige henvendelser fra:
Peter Blume, Frederiksberg,
Forebyggelses- og Patientrådet,
Lisbeth Riisager Henriksen, Aarhus N,
IT-Politisk Forening,
Trine Jeppesen, Frederiksberg C og
Patientdataforeningen.
Kulturministeren har over for udvalget kommenteret de
skriftlige henvendelser til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 11 spørgsmål til kulturministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Bidrag fra kulturministeren
Der er med den omfattende retsstridige indsamling af føl-
somme personoplysninger til Dansk AlmenMedicinsk Data-
base (DAMD) skabt en helt ekstraordinær situation. Der be-
står derfor en vanskelig afvejning af to modsatrettede hen-
syn i denne helt ekstraordinære situation. På den ene side
hensynet til bevaring af historisk værdifuldt materiale og på
den anden side hensynet til de registreredes tillid til sund-
hedsvæsenet.
Efter fornyede politiske overvejelser finder kulturmini-
steren det mest hensigtsmæssigt, at der laves en helt særlig
løsning for DAMD, som indebærer, at DAMD ikke afleve-
res til Rigsarkivet. Der foreslås derfor et ændringsforslag til
forslag til ændring af arkivloven, som alene dækker DAMD.
Denne afgrænsning er valgt, fordi der ikke ønskes at skabes
en præcedens for særlige indgreb i arkivloven ud fra et poli-
tisk motiv. Med denne særlige løsning fastholdes, at vurde-
ringen af bevaringsværdighed ligger hos Rigsarkivaren som
et grundlæggende princip i arkivloven. Ændringsforslaget
tager afsæt i, at hensynet til de registreredes tillid til sund-
hedsvæsenet i dette helt ekstraordinære tilfælde vægtes hø-
jere end bevaringshensynet, hvorfor det foreslås, at DAMD
ikke afleveres til Rigsarkivet. Der henvises i øvrigt til det
fremsendte ændringsforslag.
Med ændringsforslaget foreslås det, at de dele af DAMD,
som Statens Serum Institut ikke har givet Region Syddan-
mark tilladelse til at indsamle, jf. Statens Serums Instituts
DokumentId
Journalnummer
L 168 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 17: Udkast til betænkning
1523851_0002.png
2
redegørelse af 24. november 2014, ikke skal afleveres til
Rigsarkivet.
Spørgsmålet om lovligheden af den skete indsamling af
oplysninger i DAMD er afgjort efter reglerne i sundhedslov-
givningen. Sagen har givet anledning til andre spørgsmål,
f.eks. om anmeldelse til Datatilsynet og om Region Syddan-
marks brug af databehandler. Disse spørgsmål er pt. under
behandling i Datatilsynet.
Ændringsforslaget har den konsekvens at, når forslag til
lov om ændring af arkivloven træder i kraft efter Folketin-
gets vedtagelse, ophæves Rigsarkivets krav om bevaring af
DAMD. Dermed kan Region Syddanmark kassere databa-
sen, hvilket regionen gentagne gange har tilkendegivet at
ville gøre.
Såfremt Region Syddanmark ikke har kasseret de dele af
DAMD, der ikke er givet tilladelse til, senest 1 uge fra den-
ne lovs ikrafttræden, vil regeringen fremsætte et lovforslag,
der forpligter Region Syddanmark til at kassere disse dele af
DAMD.
Ændringsforslaget indebærer, at alene de kliniske databa-
ser, som Statens Serum Institut har givet Region Syddan-
mark tilladelse til at indsamle til DAMD, bliver afleveret til
Rigsarkivet. Afleveringen af disse oplysninger følger de al-
mindelige procedurer i medfør af arkivlovgivningen.
DAMD-sagen har illustreret de udfordringer den digitale
indsamling af offentlige data kan give. Kulturministeren ag-
ter derfor at nedsætte en arkivkommission, der skal vurdere,
hvordan arkivloven fremadrettet skal indrettes for at håndte-
re disse udfordringer samt andre relevante emner.
4. Indstillinger
[Udvalget indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de
stillede ændringsforslag. ]
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokku-
rin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænknin-
gens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udval-
get og havde dermed ikke adgang til at komme med indstil-
linger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
5. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
kulturministeren,
tiltrådt af
[udvalget:]
Til titlen
1)
Undertitlen affattes således:
»(Særlig regulering i arkivloven af Dansk AlmenMedicinsk
Database (DAMD))«
[Konsekvensændring]
Til § 1
2)
Nr.
3-5
udgår, og istedet indsættes:
»3.
Efter § 21 indsættes i
kapitel 5:
Ȥ 21 a
Oplysninger i Dansk AlmenMedicinsk Database
(DAMD) om enkeltpersoners helbredsmæssige eller øvrige
rent private forhold og andre fortrolige oplysninger, der ikke
er opnået tilladelse til indsamling af, skal ikke afleveres til
Rigsarkivet.««
[Ulovligt indsamlede oplysninger i DAMP skal ikke afleve-
res til arkiv]
Til § 3
3)
Paragraffen udgår.
[Konsekvensændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Undertitlen på lovforslaget ændres som konsekvens af, at
ændringsforslaget foreslår en særlig regulering i arkivloven
af Dansk AlmenMedicinsk Database (DAMD).
Til nr. 2
Baggrunden for ændringsforslaget er, at der med den om-
fattende indsamling af følsomme personoplysninger uden
tilladelse til AlmenMedicinskDatabase (DAMD), er skabt
en helt ekstraordinær situation, hvor der er behov for at re-
gulere for at genetablere tilliden mellem læge og patient.
Dette sikres ved, at de pågældende fortrolige personoplys-
ninger, som slet ikke skulle have været indsamlet i første
omgang, ikke skal afleveres til Rigsarkiveret med henblik på
bevaring til eftertiden. Udsigten til at oplysningerne senere
bliver offentligt tilgængelige og kan bruges i andre sammen-
hænge, er skadeligt ikke blot for aktuelle, men også fremti-
dige tillids- og fortrolighedsforhold mellem læge og patient.
Hensynene til tillid og fortrolighed vejer i dette helt ekstra-
ordinære tilfælde tungere end hensynet til at kunne bevare
oplysningerne i Rigsarkivet.
Der er med DAMD som nævnt tale om en helt ekstraor-
dinær situation, hvorfor ændringsforslaget er målrettet til
spørgsmålet om arkivering af DAMD. Det er i øvrigt hen-
sigten, at arkivlovens almindelige principper videreføres.
Med ændringsforslaget foreslås det, at de dele af DAMD,
som Statens Serum Institut ikke har givet Region Syddan-
mark tilladelse til at indsamle, jf. Statens Serums Instituts
redegørelse af 24. november 2014, ikke skal afleveres til
Rigsarkivet.
Spørgsmålet om lovligheden af den skete indsamling af
oplysninger i DAMD er afgjort efter reglerne i sundhedslov-
givningen. Sagen har givet anledning til andre spørgsmål,
f.eks. om anmeldelse til Datatilsynet og om Region Syddan-
marks brug af databehandler. Disse spørgsmål er pt. under
behandling i Datatilsynet.
Ændringsforslaget har den konsekvens at, når forslag til
lov om ændring af arkivloven (L168) træder i kraft efter
Folketingets vedtagelse, ophæves Rigsarkivets krav om be-
varing af DAMD. Dermed kan Region Syddanmark kassere
databasen, hvilket regionen gentagne gange har tilkendegi-
vet at ville gøre.
L 168 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 17: Udkast til betænkning
1523851_0003.png
3
Såfremt Region Syddanmark ikke har kasseret de dele af
DAMD, der ikke er givet tilladelse til, senest 1 uge fra den-
ne lovs ikrafttræden, vil regeringen fremsætte et lovforslag,
der forpligter Region Syddanmark til at kassere disse dele af
DAMD.
Ændringsforslaget indebærer, at alene de kliniske databa-
ser, som Statens Serum Institut har givet Region Syddan-
mark tilladelse til at indsamle til DAMD, bliver afleveret til
Rigsarkivet. Afleveringen af disse oplysninger følger de al-
mindelige procedurer i medfør af arkivlovgivningen.
Til nr. 3
§ 3 ophæves som konsekvens af ophævelsen af lovforsla-
gets § 1, nr. 3, 4 og 5.
Flemming Møller Mortensen (S)
fmd.
Jan Johansen (S) Rasmus Prehn (S) Leif Lahn Jensen (S) Troels Ravn (S)
Ole Sohn (S) Karin Gaardsted (S) Marlene Borst Hansen (RV) Lone Loklindt (RV) Zenia Stampe (RV)
Annette Vilhelmsen (SF) Özlem Sara Cekic (SF) Holger K. Nielsen (SF) Stine Brix (EL) Jørgen Arbo-Bæhr (EL)
Kim Andersen (V) Anni Matthiesen (V)
nfmd.
Eva Kjer Hansen (V) Michael Aastrup Jensen (V)
Flemming Damgaard Larsen (V) Ellen Trane Nørby (V) Eyvind Vesselbo (V) Alex Ahrendtsen (DF) Morten Marinus (DF)
Karin Nødgaard (DF) Pia Kjærsgaard (DF) Leif Mikkelsen (LA) Lars Barfoed (KF) Brian Mikkelsen (KF)
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
47
47
22
17
12
12
9
Det Konservative Folkeparti (KF)
Alternativet (ALT)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
8
1
1
1
1
1
L 168 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 17: Udkast til betænkning
1523851_0004.png
4
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 168
Bilagsnr.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
Titel
Henvendelse af 16/3-15 fra Lisbeth Riisager Henriksen, Aarhus N
Henvendelse af 23/3-15 fra Forebyggelses- og Patientrådet
Høringsnotat og høringssvar, fra kulturministeren
Henvendelse af 7/4-15 fra IT-Politisk Forening
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Henvendelse af 8/4-15 fra Forebyggelses- og Patientrådet
Henvendelse af 10/4-2015 fra Peter Blume, Frederiksberg
Udkast til ændringsforslag
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Henvendelse af 15/4-15 fra Forebyggelses- og Patientrådet
Henvendelse af 20/4-15 fra Patientdataforeningen
Henvendelse af 21/4-15 fra Forebyggelses- og Patientrådet
Henvendelse af 21/4-15 fra Trine Jeppesen, Frederiksberg C
Henvendelse af 21/4-15 fra Patientdataforeningen
Kopi af SUU alm. del - bilag 157 fra Forebyggelses- og Patientrådet
Ændringsforslag samt betænkningsbidrag, fra kulturministeren
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 168
Spm.nr.
1
2
3
4
5
Titel
Spm. om kommentar til henvendelse af 16/3-15 fra Lisbeth Riisager
Henriksen, Aarhus N, til kulturministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelsen af 23/3-15 fra Forebyggelses-
og Patientrådet, til kulturministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelse af 7/4-15 fra IT-Politisk Fore-
ning, til kulturministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelse af 8/4-15 fra Forebyggelses- og
Patientrådet, til kulturministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om ministerens kommentar til henvendelse af 10/4-2015 fra Pe-
ter Blume, Frederiksberg, til kulturministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om kommentar til udkast til ændringsforslag, til kulturministe-
ren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommenter til henvendelse af 15/4-15 fra Forebyggelses- og
Patientrådet, til kulturministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelse af 20/4-15 fra Patientdatafor-
eningen, til kulturministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelse af 21/4-15 fra Forebyggelses- og
Patientrådet, til kulturministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelse af 21/4-15 fra Trine Jeppesen,
Frederiksberg C, til kulturministeren, og ministerens svar herpå
6
7
8
9
10
L 168 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 17: Udkast til betænkning
1523851_0005.png
5
11
Spm. om kommentar til henvendelse af 21/4-15 fra Patientdatafor-
eningen, til kulturministeren, og ministerens svar herpå