Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
L 167
Offentligt
1521120_0001.png
21. april 2015
J.nr. 14-5230259
Til Folketinget – Skatteudvalget
Vedrørende L 167 - Forslag til Lov om ændring af ligningsloven, fondsbeskatningsloven,
skatteforvaltningsloven og forskellige andre love. (Skattelypakke om trusts, værdiansættel-
se af aktiver i forbindelse med bindende svar og international omgåelsesklausul samt ud-
skydelse af selvangivelsesfristen for selskaber m.v., lempelse af sanktionen ved manglende
registrering af underskud og korrektion af satserne for vægtafgift af personbiler m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 4 af 21. april 2015.
Benny Engelbrecht
/ Lise Bo Nielsen
L 167 - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om kommentar til henvendelsen af 20/4-15 fra Kromann Reumert, til skatteministeren
1521120_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 20/4-15 fra Kromann Reumert,
jf. L 167 - bilag 11.
Svar
Som beskrevet i min besvarelse af spørgsmål 3 finder fusionsskattedirektivet anvendelse
på fusion, spaltning, partiel spaltning, tilførsel af aktiver og ombytning af aktiver, som
vedrører selskaber i to eller flere medlemsstater, og på flytning af vedtægtsmæssigt hjem-
sted fra en medlemsstat til en anden medlemsstat for europæiske selskaber (SE-selskaber)
og for europæiske andelsselskaber (SCE-selskaber). Det er således alene grænseoverskri-
dende omstruktureringer, der er omfattet. Rent nationale omstruktureringer er ikke om-
fattet af omgåelsesklausulen.
Uddybende skal det nævnes, at omstruktureringer med udenlandske selskaber, der ikke er
omfattet af fusionsskattedirektivet, f.eks. selskaber i USA, heller ikke vil være omfattet af
direktivet – og dermed heller ikke af omgåelsesklausulen.
Fusionsskattedirektivet vil omfatte fusioner, spaltninger, partielle spaltninger og tilførsler
af aktiver, hvor der indgår indskydende selskaber og modtagende selskaber, der er hjem-
mehørende i forskellige medlemsstater. Tilsvarende vil det også omfatte ombytning af
aktier, hvis det erhvervede selskab og det/de erhvervende selskaber er hjemmehørende i
forskellige medlemsstater.
På baggrund af de begrænsede oplysninger synes eksemplerne i nr. 1 til 6 og 8 umiddel-
bart at omhandle rent nationale omstruktureringer, der ikke er omfattet af fusionsskatte-
direktivet. Der vil dog være tale om en konkret vurdering, hvilket forudsætter, at alle rele-
vante faktiske forhold og omstændigheder er fuldt ud belyst. I eksempel nr. 7 fremgår det
ikke, hvilket selskab der er modtagende selskab for ophørsspaltningen, hvorfor det ikke
er muligt at kommentere på dette eksempel.
Det skal også nævnes, at omgåelsesklausulen vedrørende den pågældende dobbeltbeskat-
ningsoverenskomst også vil kunne finde anvendelse. Dette vil eksempelvis kunne være
tilfældet, hvis der er tale om omgåelse af kildebeskatningen på udbytter.
Side 2 af 2