Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
L 167
Offentligt
1520381_0001.png
17. april 2015
J.nr. 14-5230259
Til Folketinget – Skatteudvalget
Vedrørende L 167 - Forslag til Lov om ændring af ligningsloven, fondsbeskatningsloven,
skatteforvaltningsloven og forskellige andre love. (Skattelypakke om trusts, værdiansættel-
se af aktiver i forbindelse med bindende svar og international omgåelsesklausul samt ud-
skydelse af selvangivelsesfristen for selskaber m.v., lempelse af sanktionen ved manglende
registrering af underskud og korrektion af satserne for vægtafgift af personbiler m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 3 af 15. april 2015.
Benny Engelbrecht
/ Lise Bo Nielsen
L 167 - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om kommentar til henvendelse af 14/4-15 fra Kromann Reumert, til skatteministeren
1520381_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 14. april 2015 fra Kromann
Reumert, jf. L 167 - bilag 8.
Svar
I henvendelsen fra Kromann Reumert er der stillet en række spørgsmål til de elementer i
lovforslaget, der omhandler omgåelsesklausulen og trusts.
Vedrørende det element, som vedrører omgåelsesklausulen, er der angivet 8 eksempler,
der alle omhandler rækkevidden af omgåelsesklausulen vedrørende fusionsskattedirekti-
vet, og der spørges til, om transaktionerne i eksemplerne er omfattet af omgåelsesklausu-
len.
Skatteministeriet bemærker til eksemplerne, at det på grund af de begrænsede faktiske
oplysninger ikke er muligt at svare med fornøden sikkerhed, hvorvidt omgåelsesklausulen
finder anvendelse. Det skal dog bemærkes til eksemplerne, at det vil være en forudsætning
for anvendelsen af omgåelsesklausulen, at der er tale om en omstrukturering omfattet af
direktivet. Fusionsskattedirektivet finder efter direktivets artikel 1 anvendelse på fusion,
spaltning, partiel spaltning, tilførsel af aktiver og ombytning af aktiver, som vedrører sel-
skaber i to eller flere medlemsstater, og på flytning af vedtægtsmæssigt hjemsted fra en
medlemsstat til en anden medlemsstat for europæiske selskaber (SE-selskaber) og for
europæiske andelsselskaber (SCE-selskaber). Det er således alene grænseoverskridende
omstruktureringer, der er omfattet. Rent nationale omstruktureringer er ikke omfattet af
omgåelsesklausulen.
Vedrørende det element, som vedrører trusts, skal det overordnet bemærkes, at det væ-
sentligste problem i dag er, at det i praksis kan være meget vanskeligt for SKAT at opdage
- og derefter bevise - at stifteren har bevaret rådigheden over trustens formue. Det synes
således muligt for stifteren at hemmeligholde, at formuen er genkaldelig. Dette kan f.eks.
gøres ved at udstede et underhåndsbrev (letter of wishes) til trustee. Underhånds-
brevet er formelt set ikke bindende for trustee, men kan reelt blive det, hvis der samtidigt
indsættes en såkaldt protector med vide beføjelser til f.eks. at afsætte trustee. Protector
kan således drage omsorg for, at trustee i sin administration af trusten følger stifterens
underhåndsbrev.
Efter lovforslaget skal det derfor være en ufravigelig gyldighedsbetingelse for trustens
eksistens, at der er givet endeligt og uigenkaldeligt afkald på formuen, hvis stifteren af
trusten skal fritages fra beskatning efter ligningslovens § 16 K. Ved stiftelsen af danske
fonde er dette en ufravigelig gyldighedsbetingelse. Hvis der – som det er almindeligt i
common law lande – derimod er aftalefrihed med hensyn til formueafkaldet, er der ikke
tale om en ufravigelig gyldighedsbetingelse. Det er således ikke tilstrækkeligt, at stifteren -
som beskrevet i Kromann Reumerts spørgsmål 1 vedr. trusts – har givet afkald på formu-
en i det såkaldte trust deed.
Side 2 af 3
L 167 - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om kommentar til henvendelse af 14/4-15 fra Kromann Reumert, til skatteministeren
1520381_0003.png
Til spørgsmål 2 skal det bemærkes, at dødsboet vil være skattepligtigt efter ligningslovens
§ 16 K af indkomsten i en trust, som dødsboet har stiftet i overensstemmelse med afdø-
des testamente, når der er aftalefrihed med hensyn til et evt. formueafkald, og boafgifts-
lovens § 11 vil ligeledes finde anvendelse. Det gør i den forbindelse ingen forskel, hvem
der er indsat som begunstiget i trusten. Ligningslovens § 16 K finder anvendelse, hvis
trusten er stiftet den 1. juli 2015 eller senere. Det er derfor i den forbindelse uden betyd-
ning, om skatteyderens testamente er oprettet før den 1. juli 2015, hvis trusten stiftes den
1. juli 2015 eller senere.
Til spørgsmål 3 skal det bemærkes, at boafgiftslovens § 11 vil være en objektiv regel, som
finder anvendelse uanset den konkrete udformning af trusten, og uanset hvem der måtte
være indsat som begunstigede. Baggrunden herfor er igen, at aftalefriheden mht. trustens
udformning medfører, at det reelt ikke er muligt at kontrollere, hvad stifteren har be-
stemt.
Endelig skal det i relation til spørgsmål 4 bemærkes, at det ved et ændringsforslag vil blive
tydeliggjort, at dødsboet er skattepligtigt af trustindkomsten, når afdøde selv var skatte-
pligtig af trustindkomsten.
Side 3 af 3