Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
L 167 Bilag 1
Offentligt
1510542_0001.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510542_0002.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510542_0003.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510542_0004.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510542_0005.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510542_0006.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510542_0007.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510542_0008.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510542_0009.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510542_0010.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510542_0011.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510542_0012.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510542_0013.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510542_0014.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510542_0015.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510542_0016.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510542_0017.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510542_0018.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510542_0019.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510542_0020.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510542_0021.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510542_0022.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510542_0023.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510542_0024.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510542_0025.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510542_0026.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510542_0027.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510542_0028.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510542_0029.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510542_0030.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510542_0031.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510542_0032.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510542_0033.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510542_0034.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510542_0035.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510542_0036.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510542_0037.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510542_0038.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510542_0039.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510542_0040.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510542_0041.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510542_0042.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510542_0043.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510542_0044.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510542_0045.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510542_0046.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510542_0047.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510542_0048.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510542_0049.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510542_0050.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510542_0051.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510542_0052.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510542_0053.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510542_0054.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510542_0055.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510542_0056.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510542_0057.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510542_0058.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510542_0059.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510542_0060.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510542_0061.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510542_0062.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510542_0063.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510542_0064.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510542_0065.png
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
1402 København K
9. marts 2015
Lovudkast om udskydelse af selvangivelsesfristen
for selskaber m.v. og lempelse af sanktionen ved
manglende registrering af underskud m.v. H027-
15
Skatteministeriet har d. 4. februar 2015 fremsendt ovennævnte udkast til FSR-
danske revisorer med anmodning om bemærkninger.
FSR har forståelse for, at der kan opstå vanskeligheder med udvikling af
komplicerede IT-systemer, og finder det positivt, at selvangivelsesfristen
generelt udskydes til 1. september i de to overgangsår.
Vi tillader os at foreslå, at Skatteministeriet i denne overgangsperiode overvejer
om det kunne være hensigtsmæssigt generelt at fastsætte selvangivelsesfristen
til eksempelvis 1. september for alle selskaber mv. Den planlagte IT-løsning vil
gøre det muligt at udskrive årsopgørelser rettidigt til november måned samme
år, også i tilfælde af, at selvangivelsesfristen generelt fastsættes til den 1.
september. Den historiske begrundelse for forskellige selvangivelsesfrister for
selskaber må anses for at været bortfaldet, idet der med den planlagte IT-
løsning ikke længere kræves manuel behandling for at udskrive årsopgørelserne.
Hvis det samtidig sikres, at der løbende kan selvangives, vil der være opnået
størst mulig fleksibilitet for virksomhederne, således at det bliver muligt at
indberette skatteoplysninger samtidig med afslutning af regnskabet eller ved
likvidation mv. Herudover vil det formentligt lette presset på SKATs IT-systemer,
hvis selvangivelsesfristen for selskaber og for selvstændige erhvervsdrivende
ikke er sammenfaldende. FSR stiller sig gerne til rådighed for en arbejdsgruppe.
Det er endvidere positivt, at underskud ikke længere forældes ved manglende
indberetning, ligesom der kun kan udløses et kontrollovstillæg for sambeskattede
selskaber (administrationsselskabet).
Lovforslagets § 1 (selskabsskattelovens § 35) er tydeligvis formuleret med sigte
på engangsregistrering af underskud for indkomstårene 2002-2013, jf.
FSR – danske
revisorer
Kronprinsessegade 8
DK - 1306 København K
Telefon +45 3393 9191
[email protected]
www.fsr.dk
CVR. 55 09 72 16
Danske Bank
Reg. 9541
Konto nr. 2500102295
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510542_0066.png
bemærkningerne hertil: ”Det
foreslås således, at selskaber m.v., som ikke
registrerer underskud for perioden 2002-2013 rettidigt, ikke fortaber
underskuddene, men derimod alene bliver pålagt at betale et tillæg på 5.000 kr.”
Vi formoder, at der for efterfølgende indkomstår alene er krav om at sikre
opdatering af underskudsregistreringerne. Lovteknisk vil det derfor være mere
brugervenligt, hvis selve bestemmelsen var tilpasset dette forhold, således at
engangsindberetningen var en ”overgangsbestemmelse” gældende for
indkomstårene til og med 2013. Herved vil ændringerne til
sambeskatningsbekendtgørelsen om registrering af underskud være bedre
overensstemmende med loven. Skatteministeriet bedes bekræfte, at FSRs
forståelse er korrekt.
Vi formoder at kontrollovstillæget på 5.000 DKK alene vedrører
førstegangsregistrering af underskud for indkomstårene 2002-2013, idet den
efterfølgende årlige opdatering af underskudsoplysninger må anses for at være
en del af en behørig selvangivelse og dermed er omfattet af de almindelige regler
for dagbøder. Hvis det fastholdes som formuleret i lovforslaget vil der reelt set
være pålagt selskaber m.fl. en gentagen indberetning af allerede selvangivne
underskud, og med en mere belastende sanktion i form af en fast bødestørrelse
på 5.000 DKK. Vi formoder ikke, at denne væsentlige ændring af gældende
regler har været tilsigtet med forslaget, men derimod alene rettet mod
engangsregistreringen (det anføres jo at kontrollovstillæget indføres som følge af
at ikke korrekt registrerede underskud bortfalder). Dette bedes bekræftet.
Samtidigt anmoder vi Skatteministeriet om at bekræfte, at det i sambeskatninger
alene vil være administrationsselskabet, der pålægges en bøde på 5.000 kr. ved
manglende indberetning.
Endvidere beder vi i den forbindelse Skatteministeriet bekræfte, at der kun vil
blive udstedt kontrollovstillæg ved manglende indberetning af underskud,
såfremt selskabet/koncernen senere ønsker at gøre brug af dette underskud og
at efterfølgende ændring af fejl i rettidigt foretagne indberetninger ikke vil
resultere i kontrollovstillæg. Tilsvarende vil en undladt registrering som følge af
ikke erkendte skattemæssige underskud (der kan eksempelvis pågå en
kontrolsag herom) ikke medføre kontrollovstillæg, men vil blive anset som en
efterfølgende rettelse uden sanktion. Hvis Skatteministeriet ikke kan bekræfte
dette, da bedes det oplyst hvorledes en positiv registrering af 0-underskud vil
blive vurderet ift. manglende indberetning.
Side 2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510542_0067.png
Side 3
Vi antager, at det ikke vil have betydning at et selskab kun har deltaget i en
sambeskatning i en del af indkomståret, da det indtil da særbeskattede selskab
må anses for at være omfattet af administrationsselskabets pligt til indberetning,
og dermed ikke samtidig kan være pålagt en egen særskilt indberetningspligt.
Dette bedes bekræftet.
Det anføres under punkt 4 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget, at det
er besluttet, at DIAS ikke fuldt ud vil overtage underskudsberegningen, men
alene vil komme med et forslag til underskudberegning. Dette giver anledning til
et par bemærkninger:
For det første bedes Skatteministeriet oplyse, hvorvidt – og i givet fald hvilke –
forpligtelser skatteyderen har med hensyn til det forslag til
underskudsberegning, der vil komme fra DIAS. Hvis skatteyderen har nogen
forpligtelser i denne forbindelse, fx til at gennemgå og verificere forslaget fra
DIAS, bør dette udtrykkeligt anføres i loven.
For det andet skal vi bede Skatteministeriet oplyse, hvad konsekvenserne i
relation til fristreglerne i skatteforvaltningslovens §§ 26 og 27 er af, at DIAS
alene vil fremkomme med et forslag til underskudsberegning. Når der alene er
tale om et forslag, kan underskudsberegningen vel ikke være en del af
skatteansættelsen? I så fald synes fristreglerne ikke at ville kunne finde
anvendelse på fremførte underskud.
Såfremt der er spørgsmål til ovenstående, står foreningen gerne til rådighed
herfor.
Med venlig hilsen
Bjarne Gimsing
Formand for skatteudvalget
Mette Bøgh Larsen
Chefkonsulent
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510542_0068.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510542_0069.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510542_0070.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510542_0071.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510542_0072.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510542_0073.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510542_0074.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510542_0075.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510542_0076.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510542_0077.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510542_0078.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510542_0079.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510542_0080.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510542_0081.png