Miljøudvalget 2014-15 (1. samling)
L 165 Bilag 5
Offentligt
Til lovforslag nr.
L 165
Folketinget 2014-15
Betænkning afgivet af Miljøudvalget den 14. april 2015
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om planlægning
(Midlertidige opholdssteder til flygtninge)
[af miljøministeren (Kirsten Brosbøl)]
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 18. marts 2015 og var til 1.
behandling den 27. marts 2015. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Miljøudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og miljøministeren sendte den 6. februar
2015 dette udkast til udvalget, jf. MIU alm. del – bilag 147.
Den 18. marts 2015 sendte miljøministeren de indkomne hø-
ringssvar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 1 spørgsmål til miljøministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
2. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af DF) ind-
stiller lovforslaget til
vedtagelse uændret.
Venstres, Liberal Alliances og Det Konservative Folke-
partis medlemmer af udvalget støtter lovforslaget, men vil
gerne opfordre regeringen og Folketingets partier til at ar-
bejde for flere lempelser af den rigide planlov, som sætter
en stopper for lokale vækstinitiativer. Lokalt kender man
bedst de nære værdier og borgernes ønsker. Derfor skal det
fremover være kommunerne, der skal finde ud af, hvor de
bedst skaber erhvervsudvikling og arbejdspladser i balance
med naturen og de lokale kystnære herlighedsværdier.
Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti
ønsker derfor, at flere beslutninger om planlægning skal
træffes lokalt og ikke centralt af en statslig styrelse i Køben-
havn.
Et
mindretal
i udvalget (DF) indstiller lovforslaget til
for-
kastelse
ved 3. behandling.
Dansk Folkeparti bemærker, at regeringen med lovforsla-
get foreslår en ændring i planloven, så kommunerne kan gi-
ve tilladelse til byggeri uden at følge planlovens almindelige
krav om, at der f.eks. skal laves en lokalplan. Derudover kan
kommunerne give tilladelse til en ændret anvendelse af eksi-
sterende bebyggelser – igen uden at opfylde planlovens krav
om, at der skal laves en lokalplan eller meddeles landzone-
tilladelser. Det betyder, at reglerne om en høringsperiode på
8 uger, hvor borgerne kan komme med indsigelser, ser ud til
at blive sat ud af spil.
I Dansk Folkeparti vil vi ikke acceptere, at de almindeli-
ge demokratiske spilleregler i kommunerne sættes ud af
funktion, fordi der er problemer med at finde boliger til de
tusindvis af asylansøgere, der i disse tider kommer til Dan-
mark. Dansk Folkeparti mener, at det er meget farligt, at
borgerne ude i kommunerne mister deres indflydelse.
I Dansk Folkeparti er vi desuden af den opfattelse, at
asylansøgere bør opholde sig i asylcentrene, indtil de sendes
hjem igen. Det at være asylansøger bør være noget midlerti-
digt. Derfor skal asylansøgere ikke fordeles i kommunerne,
og derfor skal asylansøgere heller ikke i den periode ind i
integrationsprogrammerne.
Dansk Folkeparti vil ikke bidrage til at sætte demokrati-
ske spilleregler ud af funktion. Desuden mener vi, at asylan-
søgere skal blive i centrene. Derfor kan Dansk Folkeparti ik-
ke støtte lovforslaget.
Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret
med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til
at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i be-
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
AX017347