Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 164
Offentligt
1531181_0001.png
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTEREN
19. maj 2015
Besvarelse af spørgsmål 44 ad L 164 stillet af udvalget den 11. maj
2015 efter ønske fra Finn Sørensen (EL).
Spørgsmål:
På hvilke punkter betyder lovforslaget eller direktivet øgede muligheder,
som ikke findes med den nuværende retstilstand, for at stille krav til til-
budsgiveren om produktets/tjenesteydelsens sociale, økonomiske (i vide-
ste forstand, herunder "cirkulær økonomi") og miljømæssige bæredygtig-
hed. Der ønskes en udtømmende liste med henvisninger til de pågælden-
de bestemmelser i direktivet og lovforslaget.
Svar:
Det reviderede udbudsdirektiv, som implementeres med udbudsloven
indeholder en række tiltag, der skal understøtte mulighederne for at tage
hensyn til bæredygtighed.
Det nye udbudsdirektiv indeholder en ny mulighed i forhold til at udeluk-
ke virksomheder, der har tilsidesat forpligtelser inden for det miljømæs-
sige, sociale og arbejdsretlige område. Denne mulighed for at udelukke
virksomheder fremgår af lovforslagets § 137, stk. 1, nr. 1.
Direktivet og lovforslaget giver også ordregivere mulighed for at stille
krav om bestemte mærkningsordninger. Det kunne fx være mærker ved-
rørende miljømæssige eller sociale forhold, forudsat at dette er relevant i
det konkrete udbud. Reglerne om brug af mærker fremgår af lovforslagets
§ 46. Muligheden for at stille krav om mærker udvider ikke den eksiste-
rende mulighed for at stille krav vedr. sociale, økonomiske og miljømæs-
sige forhold, men kan gøre det nemmere for offentlige ordregivere at gøre
brug af sådanne krav, fordi det bliver nemmere for det offentlige at veri-
ficere, at tilbudsgiverne lever op til kravene.
Herudover giver det reviderede udbudsdirektiv, som implementeres med
udbudsloven en øget klarhed om mulighederne for at inddrage sociale,
økonomiske og miljømæssige forhold i udbudsprocessen. Den øgede
klarhed opnås gennem præciseringer, men det er ikke ensbetydende med,
at disse muligheder ikke foreligger efter den nuværende retstilstand.
Det er således præciseret i såvel det nye udbudsdirektiv som i lovforsla-
get, at ordregiverne kan tildele opgaver til den virksomhed, der har de
laveste livscyklusomkostninger. Dermed kan eksterne miljøomkostninger
tages med i betragtning. Det følger af § 166 i lovforslaget. Denne mulig-
hed foreligger også efter den nuværende retstilstand, men det nye ud-
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
33 12 37 78
10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.evm.dk
L 164 - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 44: MFU spm. om på hvilke punkter lovforslaget ikke udnytter de muligheder, der findes i direktivet for at stille krav til tilbudsgiveren om produktets/tjenesteydelsens sociale, økonomiske og miljømæssige bæredygtighed, til erhvervs- og vækstministeren
2/2
budsdirektiv præciserer rammerne for at inddrage disse omkostninger.
Med venlig hilsen
Henrik Sass Larsen