Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 164
Offentligt
1530296_0001.png
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTEREN
18. maj 2015
Besvarelse af spørgsmål 39 ad L 164 stillet af Erhvervs-, Vækst- og
Eksportudvalget den 11. maj 2015 efter ønske fra Joachim B. Olsen
(LA).
Spørgsmål:
Ministeren har i sin besvarelse af spørgsmål nr. 17 til lovforslaget anført,
at det kan ”være forbundet med omkostninger, hvis ordregiverne på bag-
grund af anden passende dokumentation på egen hånd skal vurdere, om et
tilbudt produkt har de krævede egenskaber i stedet for blot at kunne kon-
statere, at produktet er forsynet med en bestemt mærke. Derfor har rege-
ringen valgt at fremsætte et forslag, som skal gøre det mere fleksibelt at
anvende mærker i forbindelse med et udbud, ved at gøre det frivilligt i
mange situationer for ordregiver at acceptere anden passende dokumenta-
tion”. Ministeren bedes kommentere på, om der ikke blot er tale om, at
den administrative byrde, som i dag påhviler ordregiver, overvæltes på
virksomhederne (i form af en økonomisk og/eller administrativ byrde),
når det med lovforslaget i mange situationer gøres frivilligt for ordregi-
ver, om denne vil acceptere anden passende dokumentation.
Svar:
Regeringen ønsker at gøre det så let som muligt for ordregivere at gøre
brug af mærker. Dette vil blandt andet gøre det nemmere for ordregivere
at varetage miljømæssige hensyn. Mærker er kendetegnet ved, at en tred-
jepart har erklæret, at fx et produkt lever op til nogle på forhånd fastsatte
specifikke krav. Det giver en sikkerhed for, at ordregiver kan opnå be-
stemte egenskaber, som der er behov for i det konkrete indkøb.
Når en ordregiver får mulighed for at vurdere, om et tilbudt produkt har
de krævede egenskaber ud fra, om produktet er forsynet med et mærke,
kan det reducere ordregiverens omkostninger ved udbuddet.
For en virksomhed, der allerede er i besiddelse af det efterspurgte mærke,
vil det være nemmere at dokumentere, at de lever op til de stillede krav
ved at gøre brug af mærket. Derfor kan det også være til gavn for virk-
somhederne, når vi gør det lettere for de offentlige ordregivere at bruge
krav om mærker.
Hertil kommer, at der ved anvendelsen af mærker sikres en ensartet og
lettere tilgængelig dokumentation for at virksomheden lever op til nogle
bestemte egenskaber. Denne dokumentation har virksomhederne også
mulighed for at gøre brug af i andre udbud og på det private marked.
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
33 12 37 78
10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.evm.dk
L 164 - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 39: Spm. om at regeringen har valgt at fremsætte et forslag, som skal gøre det mere fleksibelt at anvende mærker i forbindelse med et udbud, ved at gøre det frivilligt i mange situationer for ordregiver at acceptere anden passende dokumentation, til erhvervs- og vækstministeren
2/2
Brug af mærkerne reducerer også risikoen for at virksomheder overdo-
kumenterer – altså den situation at virksomheden bruger unødigt mange
ressourcer på at dokumentere egenskaber af frygt for at miste sin plads i
konkurrencen.
Det er derfor min overbevisning, at dokumentationsopgaven samlet set
kan løses mere effektivt gennem mærkekrav, i situationer hvor mærke-
krav i øvrigt er hensigtsmæssige at bruge.
Endelig bemærkes det, at hvis en virksomhed ikke er i besiddelse af det
krævede mærke, vil der eventuelt være en omkostning forbundet med at
opnå mærket. Det bemærkes dog også, at virksomheden, hvis den er i be-
siddelse af et andet, tilsvarende mærke, kan bruge det som dokumentati-
on, og at virksomheden, hvis det ikke er muligt at få mærket inden for
tidsfristen for udbuddet, kan indlevere anden passende dokumentation
for, at virksomheden lever op til mærkekravene. Ordregiver har i øvrigt
altid mulighed for at vælge at acceptere anden passende dokumentation,
så virksomheden kan deltage i konkurrencen.
Med venlig hilsen
Henrik Sass Larsen