Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 164
Offentligt
1530163_0001.png
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTEREN
18. maj 2015
Besvarelse af spørgsmål 35 ad L 164 stillet af Erhvervs-, Vækst- og
Eksportudvalget den 5. maj 2015 efter ønske fra Finn Sørensen (EL).
Spørgsmål:
Ministeren bedes levere teknisk bistand til udarbejdelse af ændringsfor-
slag, der medfører følgende:
- Der stilles krav om enslydende etiske krav om samfundsansvar i alle
udbud og kontrakter, omfattet af loven. Kravene skal stilles konkret
på vareproduktionen eller leveringen, således at der i forbindelse pro-
duktionen/leveringen ikke må være sket brud på grundlæggende ar-
bejdstagerrettigheder (ILO-konventionens bestemmelser), menneske-
rettigheder, internationale miljøstandarder og international folkeret.
- De frivillige udelukkelsesgrunde i lovforslagets § 137, stk. 1, nr. 1,
gøres obligatoriske.
- Det sikres, at de enslydende etiske krav indskrives i alle kontrakter og
udbud, når disse skal fornyes i medfør af loven.
- Det indskrives i loven, at en leverandør indestår for sine underleve-
randører – dvs. er ansvarlig i forhold til ordregiveren for, at de ensly-
dende etiske krav overholdes af den samlede leverandørkæde.
- Ordregiveren skal have hjemmel til at lave stikprøvekontroller hos sin
leverandør i forhold til overholdelsen af de enslydende etiske krav.
- Der skal indsættes en sanktionsbestemmelse i lovforslaget hvorefter
det sikres, at en ordregiver kan hæve kontrakten uden at skulle svare
erstatning, såfremt det kan påvises, at de enslydende etiske krav er
overtrådt.
- Ordregivere skal – på samme måde som man gør det i Sverige – have
mulighed for at udelukke virksomheder, hvis de pågældende virk-
somheder er baseret i skattely eller på anden måde unddrager sig den
generelle beskatning af selskabets fortjeneste.
Svar:
Udkast til det efterspurgte ændringsforslag fremgår af medfølgende bilag.
Udkastet indeholder udkast til ændringsforslag på følgende punkter:
1. Det følger af nr. 1, at ordregiver ved tildelingen af kontrakter skal stil-
le enslydende etiske krav om samfundsansvar. Kravene skal stilles
konkret på vareproduktionen eller leveringen, således at der i forbin-
delse med produktionen/leveringen ikke må være sket brud på grund-
læggende arbejdstagerrettigheder (ILO-konventionens bestemmelser),
menneskerettigheder, internationale miljøstandarder og international
folkeret. Samtidig følger det af bestemmelsen, at de enslydende etiske
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
33 12 37 78
10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.evm.dk
L 164 - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 35: Spm. om teknisk bistand til udarbejdelse af ændringsforslag, til erhvervs- og vækstministeren
2/4
krav indskrives i alle kontrakter og udbud, når disse skal fornyes i
medfør af loven. Det fremgår også, at en leverandør indestår for sine
underleverandører – dvs. er ansvarlig i forhold til ordregiveren for, at
de enslydende etiske krav overholdes af den samlede leverandørkæde.
Det følger herudover, at ordregiver skal stille krav om dette fsva. den
samlede leverandørkæde. Endelig fremgår det af nr. 1, at ordregiveren
har hjemmel til at lave stikprøvekontroller hos sin leverandør i for-
hold til overholdelsen af de enslydende etiske krav.
2. Det følger af nr. 2 og 3, at de frivillige udelukkelsesgrunde i lov-
forslagets § 137, stk. 1, nr. 1, gøres obligatoriske.
3. I nr. 4 indføres der mulighed for at ordregivere kan udelukke virk-
somheder, hvis de pågældende virksomheder er baseret i skattely eller
på anden måde unddrager sig den generelle beskatning af selskabets
fortjeneste.
4. I nr. 5 er der indsat en sanktionsbestemmelse hvorefter det sikres, at
en ordregiver kan hæve kontrakten uden at skulle svare erstatning, så-
fremt det kan påvises, at de enslydende etiske krav er overtrådt.
Regeringen kan ikke støtte de efterspurgte ændringsforslag. Det skyldes
følgende forhold:
Ad pkt. 1 og 4 vedr. krav om samfundsansvar:
Regeringens lovforslag sætter den overordnede ramme for en effektiv
konkurrence om de offentlige indkøb, så de kan foregå så effektivt som
muligt, herunder med lavest mulige transaktionsomkostninger for ordre-
givere og tilbudsgivere. Det er op til den enkelte ordregiver at vurdere,
hvilke krav der stilles i det konkrete udbud, så ordregivers behov bedst
opfyldes.
Ordregiver får med regeringens lovforslag en række muligheder, der kan
understøtte bæredygtige offentlige indkøb. Eksempelvis får ordregiver
mulighed for at tildele opgaver på baggrund af vurdering af livscyklus-
omkostninger, og det bliver muligt for ordregiver at henvise til mærker
og udelukke ansøgere eller tilbudsgivere for overtrædelse af miljø-, soci-
al- og arbejdsretlige forpligtelser.
Denne udformning af regeringens lovforslag har til hensigt at give ordre-
giverne gode rammer for at løfte hensyn til samfundsansvar og menne-
skerettigheder i forbindelse med udbud, samtidig med at der sikres fleksi-
bilitet til, at ordregiver kan stille de krav, der er relevante i det enkelte
udbud. Dette skal sikre, at der ikke opbygges unødigt bureaukrati, hvilket
er til gavn for både offentlige myndigheder og private virksomheder.
I forhold til at indskrive i loven, at en leverandør indestår for sine under-
leverandører, er det regeringens opfattelse, at det må bero på en konkret
vurdering fra ordregivers side i forbindelse med det enkelte indkøb, i
hvilket omfang det er relevant at pålægge forpligtelser til at hæfte for
eventuelle underleverandører. Det bør være op til den enkelte ordregiver
L 164 - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 35: Spm. om teknisk bistand til udarbejdelse af ændringsforslag, til erhvervs- og vækstministeren
3/4
at vurdere, hvilke krav der stilles i det konkrete udbud, så ordregivers be-
hov bedst opfyldes. Dette skal sikre, at der ikke opbygges unødigt bu-
reaukrati, hvilket er til gavn for både offentlige myndigheder og private
virksomheder.
I øvrigt henvises der til svarene på spm. 1 og spm. 24 ad L 164, der be-
handler tilsvarende emner.
Ad pkt. 2 om udelukkelsesgrunde:
I forhold til udelukkelsesgrunde indeholder regeringens lovforslag de fri-
villige og obligatoriske udelukkelsesgrunde, der også er indeholdt i ud-
budsdirektivet med enkelte tilpasninger. Udbudslovsudvalget har indstil-
let til regeringen, at linjen i direktivet følges med hensyn til udelukkel-
sesgrunde.
Nogle af de obligatoriske udelukkelsesgrunde angår visse menneskeret-
tigheder som eksempelvis forbud mod børnearbejde og menneskehandel.
Endvidere rummer de frivillige udelukkelsesgrunde mulighed for, at or-
dregivere kan udelukke tilbudsgivere, der i forbindelse med udøvelsen af
sit erhverv har begået alvorlige forsømmelser, der sår tvivl om ansøge-
rens eller tilbudsgiverens integritet.
Denne udformning af regeringens lovforslag har til hensigt at give ordre-
giverne gode rammer for at løfte hensyn til samfundsansvar og menne-
skerettigheder i forbindelse med udbud, samtidig med at der sikres fleksi-
bilitet til, at ordregiver kan stille de krav, der er relevante i det enkelte
udbud. Dette skal sikre, at der ikke opbygges unødigt bureaukrati, hvilket
er til gavn for både offentlige myndigheder og private virksomheder.
I øvrigt henvises der til svarene på spm. 1 og spm. 24 ad L 164, der be-
handler tilsvarende emner.
Ad pkt. 3 om udbud og skattely:
I forhold til ændringsforslaget om udelukkelse af virksomheder, der er
baseret i skattely eller på anden måde unddrager sig den generelle beskat-
ning af selskabets fortjeneste, vil dette stride imod EUF-traktaten, idet
ændringsforslaget diskriminerer virksomheder fra EU-medlemsstater med
en lavere skattesats end den i Danmark.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen oplyser, at de ikke er bekendt med,
at dette skulle være muligt efter svensk lovgivning. Denne indeholder
samme mulighed for udelukkelse pga. manglende skattebetaling, som re-
geringens lovforslag.
Det fremgår af den skattelyaftale, som regeringen indgik med alle Folke-
tingets partier undtagen Liberal Alliance i december 2014, at regeringen i
EU vil arbejde for at krav om skatteforhold kan indgå i udbud.
L 164 - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 35: Spm. om teknisk bistand til udarbejdelse af ændringsforslag, til erhvervs- og vækstministeren
4/4
Jeg henviser i den forbindelse til svarene på spm. 11 og 23 L 164, der be-
handler samme emne.
Det bemærkes endelig, at regeringens lovforslags indhold er en imple-
mentering af det nye udbudsdirektiv og er baseret på det udkast til lov-
forslag, som et bredt sammensat udbudsbudslovsudvalg afgav i december
2014.
Med venlig hilsen
Henrik Sass Larsen