Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 164
Offentligt
1528771_0001.png
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTEREN
12. maj 2015
Besvarelse af spørgsmål 34 ad L 164 stillet af Erhvervs-, Vækst- og
Eksportudvalget den 5. maj 2015 efter ønske fra Uffe Elbæk (ALT)
Spørgsmål:
Ministeren bedes levere teknisk bistand til et ændringsforslag, der medfø-
rer følgende:
- § 46 i lovforslaget formuleres så det klart fremgår, at ”mærker”
kan dække over sociale egenskaber og kendetegn.
- I lovens formålsparagraf understreges hensynet til miljø og men-
nesker.
- Det skal indgå som krav i alle udbud og kontrakter, at der ikke må
ske brud på menneskerettighederne eller arbejdsrettighederne i
forbindelse med produktionen/leveringen af genstanden/ydelsen.
- Offentlige ordregivere skal underlægges samme forpligter som de
største danske virksomheder i forhold til at redegøre for sam-
fundsansvar i relation til deres indkøbspraksis.
- I § 177 om underleverandører ændres ”kan” til ”skal”, således at
det gøres obligatorisk for ordregiver at stille de omhandlede krav
til leverandører og tilbudsgivere.
- Der stilles krav om offentlighed i forhold til leverandørkæder med
mulighed for dispensation i særlige tilfælde, hvor der måtte være
behov for fortrolighed.
- De frivillige udelukkelsesgrunde i lovforslagets § 137, stk. 1, nr.
1, gøres obligatoriske.
Svar:
Udkast til det efterspurgte ændringsforslag fremgår af medfølgende bilag.
Udkastet indeholder udkast til ændringsforslag på følgende punkter:
1. Det følger af nr. 1, at det skrives ind i lovens formålsparagraf, at or-
dregiver ved tildelingen af kontrakter skal lægge vægt på hensyn til
arbejdsforhold, menneskerettigheder og miljøkrav.
2. Det følger af nr. 2., at der indsættes en ny paragraf, hvorved ordregi-
vere forpligtes til at redegøre offentligt for samfundsansvar i relation
til deres indkøbspraksis.
3. Det fremgår af nr. 3, at mærker kan dække over både sociale egen-
skaber og kendetegn.
4. Det fremgår af nr.4, at der skal være offentlighed om leverandørkæ-
der, samt af nr. 8-11 at det gøres obligatorisk for ordregivere at stille
de krav til tilbudsgivere vedrørende benyttelse af underleverandører,
som er anført i § 177.
5. Nr. 5-7 medfører, at brud på menneskerettigheder eller arbejdsret-
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
35 29 10 01
10 09 24 85
[email protected]
www.evm.dk
L 164 - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 34: Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, til erhvervs- og vækstministeren
2/4
tigheder generelt fører til obligatorisk udelukkelse. Derudover frem-
går det af nr. 5-7, at det medfører obligatorisk udelukkelse, såfremt
ordregiveren kan påvise, at ansøgeren eller tilbudsgiveren har tilside-
sat gældende forpligtelser inden for det miljømæssige-, sociale- eller
arbejdsretlig område i henhold til EU-retten, national lovgivning, kol-
lektive aftaler eller miljø-, social- eller arbejdsretlige forpligtelser.
Det bemærkes, at lovforslagets indhold er en implementering af det nye
udbudsdirektiv og er baseret på det udkast til lovforslag, som et enigt,
bredt sammensat udbudsbudslovsudvalg afgav i december 2014.
Vedr. pkt. 1, 2 og 5-7 om samfundsansvar og menneskerettigheder:
Det bemærkes, at regeringen ikke kan støtte de efterspurgte ændringsfor-
slag.
Med forslaget til en ny udbudslov fastsættes den overordnede ramme for
en effektiv konkurrence om de offentlige indkøb, så de kan foregå så ef-
fektivt som muligt, herunder med lavest mulige transaktionsomkostninger
for ordregivere og tilbudsgivere. Det er op til den enkelte ordregiver at
vurdere, hvilke krav der stilles i det konkrete udbud, så ordregivers behov
bedst opfyldes.
Ordregiver får med det fremsatte lovforslag en række muligheder, der kan
understøtte samfundsansvarlige offentlige indkøb. Eksempelvis får ordre-
giver mulighed for at tildele opgaver på baggrund af vurdering af livscy-
klusomkostninger, ligesom at det bliver muligt for ordregiver at henvise
til mærker og udelukke ansøgere eller tilbudsgivere for overtrædelse af
miljø-, social- og arbejdsretlige forpligtelser.
Denne udformning af lovforslaget har til hensigt at give ordregiverne
gode rammer for at løfte hensyn til samfundsansvar og menneskeret-
tigheder i forbindelse med udbud, samtidig med at der sikres fleksibilitet
til, at ordregiver kan stille de krav, der er relevante i det enkelte udbud.
Dette skal sikre, at der ikke opbygges unødigt bureaukrati, hvilket er til
gavn for både offentlige myndigheder og private virksomheder.
I forhold til udelukkelsesgrunde indeholder det fremsatte lovforslag de
frivillige og obligatoriske udelukkelsesgrunde, der også er indeholdt i
udbudsdirektivet med enkelte tilpasninger. Udbudslovsudvalget har valgt
at følge linjen i direktivet med hensyn til udelukkelsesgrunde.
Nogle af de obligatoriske udelukkelsesgrunde i det fremsatte lovforslag
angår visse menneskerettigheder som eksempelvis forbud mod børnear-
bejde og menneskehandel. Endvidere rummer de frivillige udelukkelses-
grunde mulighed for, at ordregivere kan udelukke tilbudsgivere, der i
forbindelse med udøvelsen af sit erhverv har begået alvorlige forsømmel-
ser, der sår tvivl om ansøgerens eller tilbudsgiverens integritet.
L 164 - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 34: Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, til erhvervs- og vækstministeren
3/4
I øvrigt henvises der til svarene på spm. 1 og spm. 24 ad L164, der be-
handler tilsvarende emner.
Vedr. pkt. 3 om mærker:
Det bemærkes, at regeringen ikke kan støtte det efterspurgte ændringsfor-
slag.
Det følger af lovforslaget, som det foreligger, at det muligt at stille krav
om mærker, der dækker over sociale egenskaber og kendetegn.
Ordregiver kan efter lovforslaget i de tekniske specifikationer til kontrak-
tens genstand angive sociale krav i form af krav om mærker, som direkte
karakteriserer den pågældende vare, tjenesteydelse eller bygge- og an-
lægsprojekt, som skal indkøbes i udbuddet. Det kunne fx være et krav
om, at varen er i besiddelse af et mærke angående tilgængelighed for
handicappede.
Herudover kan ordregiver i forbindelse med de krav der stilles til kon-
traktens gennemførelse fastsætte kriterier, der varetager sociale hensyn,
der eksempelvis er knyttet til produktionsmetoden, arbejdsvilkår eller
lignende. Disse krav kan ligeledes stilles i form af krav om mærker. Ek-
sempelvis kan krav om bestemte forhold under produktionen af varen
stilles som et krav om, at produktet er i besiddelse af et fairtrade-mærke.
Dog gælder det generelt, at alle krav skal være knyttet til det man køber.
Det bemærkes, at det vil være i strid med direktivet at anvende sociale
hensyn knyttet til produktionsmetoden som tekniske specifikationer, idet
de ikke relaterer sig til kvaliteten af bygge- og anlægsarbejdet, varen eller
tjenesteydelsen. Sådanne kriterier kan derimod anvendes som kriterier i
forbindelse med tildelingen eller betingelser om kontraktens gennemfø-
relse. Ændringsforslaget vurderes at skabe uklarhed omkring dette.
Vedr. pkt. 4 samt 8-11 om leverandørkæder:
Det bemærkes, at regeringen ikke kan støtte det efterspurgte ændringsfor-
slag.
I forhold til benyttelse af underleverandører, er det regeringens opfattelse,
at det må bero på en konkret vurdering fra ordregivers side i forbindelse
med det enkelte indkøb, i hvilket omfang det er relevant at pålægge til-
budsgiver de forpligtelser, der er nævnt i det fremsatte lovforslags § 177,
i relation til benyttelse af underleverandører. Det bør være op til den en-
kelte ordregiver at vurdere, hvilke krav der stilles i det konkrete udbud, så
ordregivers behov bedst opfyldes. Dette skal sikre, at der ikke opbygges
unødigt bureaukrati, hvilket er til gavn for både offentlige myndigheder
L 164 - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 34: Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, til erhvervs- og vækstministeren
4/4
og private virksomheder.
Med venlig hilsen
Henrik Sass Larsen