Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 164
Offentligt
1527678_0001.png
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTEREN
8. maj 2015
Besvarelse af spørgsmål 31 ad L 164 stillet af Erhvervs-, Vækst- og
Eksportudvalget den 29. april 2015 efter ønske fra Karen Ellemann
(V).
Spørgsmål:
Ministeren bedes svare på, hvordan udbudsforpligtelsen i lovforslaget
skal håndteres i forhold til akutte indsatser på det sociale område, som
eksempelvis beslutningen om at give en voksen med handicap ophold på
et bosted (privat eller selvejende)?
Svar:
Det følger af EU’s udbudsdirektiv, der implementeres med udbudsloven
at en række opgaver bl.a. på socialområdet skal udbydes efter et særligt
light-regime. Det indebærer, at det offentlige, hvis de vælger at lægge
disse opgaver på private hænder, som udgangspunkt skal følge reglerne i
light-regimet, som er mere fleksible og enkle end de regler, der ellers
gælder for EU-udbud. Der er altså ikke tale om en forpligtelse til at sende
opgaver i udbud, men en pligt til at følge reglerne, hvis man ønsker en
privat leverandør.
I visse tilfælde kan der imidlertid være et særligt krav til en hurtig ind-
sats. I forhold til sociale ydelser, vil det således i mange tilfælde ikke væ-
re muligt at udbyde eller annoncere ydelsen, før der indgås aftaler med
eksempelvis private aktører eller selvejende institutioner om ydelser og
foranstaltninger til socialt udsatte borgere og mennesker med handicap.
I sådanne situationer kan opgaverne udbydes efter reglerne om udbud
med forhandling uden forudgående offentliggørelse, jf. § 80, stk. 5. Den-
ne procedure giver mulighed for at tildele en kontrakt direkte til en privat
leverandør.
Udbud med forhandling uden forudgående offentliggørelse kan anvendes
i strengt nødvendigt omfang, hvis tvingende grunde som følge af begi-
venheder, som ordregiveren ikke har kunnet forudse, gør det umuligt at
overholde en passende frist for udbuddet i overensstemmelse med forsla-
get til udbudslov. For at anvende proceduren skal der således både fore-
ligge en uforudselig begivenhed, som under ingen omstændigheder må
kunne tilskrives ordregiveren og behovet for at indgå kontrakten skal væ-
re strengt nødvendigt.
Tvingende grunde er ekstraordinære situationer, som ordregiveren ikke
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
33 12 37 78
10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.evm.dk
L 164 - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 31: MFU spm. om, hvordan udbudsforpligtelsen i lovforslaget skal håndteres i forhold til akutte indsatser på det sociale område, som eksempelvis beslutningen om at give en voksen med handicap ophold på et bosted, til erhvervs- og vækstministeren
2/2
har kunnet forudse, og som ikke kan tilskrives denne ordregiver, og som
gør det umuligt at gennemføre en almindelig procedure.
Ved vurdering af, om der er tale om strengt nødvendigt omfang, foretages
en vurdering af arten og omfanget af den skade, som kan indtræde, og ri-
sikoen for, at den rent faktisk indtræder.
Hensynet til menneskers liv og sundhed må formodes at være et udbredt
hensyn på det sociale område. Det kan tale for, at akutte indsatser på so-
cialområdet vil være tilstrækkeligt til at opfylde kravet om streng nød-
vendighed. I sidste ende vil det dog bero på en konkret vurdering.
Det følger af servicelovens § 14, stk. 1, at en række ydelser og indsatser
på socialområdet, eksempelvis bo- og opholdssteder, skal registreres i
Tilbudsportalen, før at en kommune kan anvende dem. Tilbudsportalen
fungerer derfor som en platform, hvor oplysninger om visse sociale til-
buds pris og kvalitet mv, er synlige for den kommunale myndighed. Hvis
en ordregiver skal bruge et tilbud, og købet er omfattet af § 80, stk. 5, om
udbud med forhandling uden forudgående offentliggørelse, kan ordregi-
veren anvende Tilbudsportalen til at finde den rette leverandør herunder
tildeling af aftaler.
Endelig skal det bemærkes, at det der udbydes er selve ydelsen – altså ek-
sempelvis kontrakten om ophold på et bosted. Beslutningen om at give et
sådan ophold, som der spørges til i spørgsmålet, vil være at betragte som
en myndighedsafgørelse, der som udgangspunkt ikke kan udbydes.
Med venlig hilsen
Henrik Sass Larsen