Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 164
Offentligt
1526672_0001.png
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTEREN
Bilag til besvarelse af spørgsmål 14
Udbudslovsudvalget har i følgende situationer anbefalet, at lovforslaget
indeholder bestemmelser, der ikke gennemfører en bestemmelse i ud-
budsdirektivet, og som går videre end direktivet.
§1
Formålsbestemmelsen gennemfører ikke en bestemmel-
se i udbudsdirektivet, og den er indført efter anbefaling
fra Udbudslovsudvalget. Med formålsbestemmelsen skal
det tydeliggøres, hvad formålet med loven er.
Bestemmelsen medfører, at en ordregiver ikke må give
virksomheder og ydelser fra Danmark en mindre gunstig
behandling end virksomheder og ydelser fra udlandet.
Bestemmelsen gennemfører ikke en bestemmelse i di-
rektivet og indebærer udelukkende et nationalt krav,
som er indført efter anbefaling fra Udbudslovsudvalget.
Bestemmelsen medfører, at indkøb, der ikke er omfattet
af afsnit 2 eller 3 i lovforslaget til udbudsloven, er om-
fattet af afsnit 4, hvis indkøbet har en klar grænseover-
skridende interesse. Bestemmelsen gennemfører ikke en
bestemmelse i direktivet, men følger af EU-retten. Be-
stemmelsen indføres, da det med dette lovforslag fore-
slås, at tilbudslovens afsnit II ophæves, og for så vidt
angår indkøb med grænseoverskridende interesse erstat-
tes med reglerne i afsnit 4 i denne lov. Formålet med
dette er at forenkle reglerne for mindre indkøb og redu-
cere transaktionsomkostningerne for både ordregiver og
tilbudsgiver.
Bestemmelsen medfører, at afsnit 5 i lovforslaget til ud-
budsloven gælder ved indgåelse af offentlige vare- og
tjenesteydelseskontrakter, som ikke er omfattet af afsnit
2-4, og som har en anslået værdi på mindst 500.000 kr.
eksklusive moms. Bestemmelsen er en konsekvens af, at
det med dette lovforslag foreslås, at tilbudslovens afsnit
II ophæves, og for så vidt angår indkøb uden grænse-
overskridende interesse erstattes med reglerne i afsnit 5,
i denne lov. Formålet med dette er at forenkle reglerne
for mindre indkøb og reducere transaktionsomkostnin-
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
33 12 37 78
10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.evm.dk
§ 3, stk. 1
§ 10
§ 11
L 164 - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 14: Spm. om ministeren vil sende et notat, der redegør for på hvilke områder det fremsatte lovforslag går videre end direktivet, til erhvervs- og vækstministeren
1526672_0002.png
2/4
gerne for både ordregiver og tilbudsgiver. Reglerne om
indkøb, der ikke har en grænseoverskridende interesse,
findes i lovforslagets § 193.
§ 24
Bestemmelsen indeholder en række definitioner og gen-
nemfører en række af de definitioner, der er indeholdt i
direktivets artikel 2.
§ 24, nr. 2, 3, 9, 11-13, 18, 19, 31, 35 og 37 gennemfører
ikke en bestemmelse i direktivet og indebærer definitio-
ner, der er indført efter anbefaling fra Udbudslovsudval-
get.
Bestemmelsen regulerer sideordnede tilbud, der ikke er
reguleret i det nuværende udbudsdirektiv, men som er
indført efter anbefaling fra Udbudslovsudvalget.
Bestemmelsen indfører, at hvis ordregiveren udvælger
flere end 5 ansøgere under evalueringen af udbud, skal
ordregiver begrunde dette. Bestemmelserne indebærer
udelukkende et nationalt krav, som er indført efter anbe-
faling fra Udbudslovsudvalget.
Bestemmelsen indeholder minimumsfrister for indle-
dende tilbud. Bestemmelsen gennemfører ikke en be-
stemmelse i direktivet og indebærer udelukkende et na-
tionalt krav, som er indført efter anbefaling fra Udbuds-
lovsudvalget.
§ 53
§ 64 og
§ 69
§ 76
§ 93, stk. 4, Bestemmelsen medfører, at ordregiveren skal forlænge
nr. 3
fristen for modtagelse af ansøgninger, eller tilbud, hvis
ordregiveren ikke inden for 5 dage efter anmodning her-
om fremsender de dokumenter, der ikke er givet elektro-
nisk adgang til, jf. § 132, stk. 2. Bestemmelsen er ikke
en bestemmelse i direktivet og indebærer udelukkende et
nationalt krav, som er indført efter anbefaling fra Ud-
budslovsudvalget.
§ 135, stk. 3
og
§ 137, stk.
1, nr. 7
Bestemmelserne er en implementering af artikel 57, stk.
2, men ændret således, at den stemmer overens med be-
stemmelsen om ubetalt forfalden gæld til det offentlige i
lov om begrænsning af skyldneres muligheder for at del-
tage i offentlige udbudsforretninger, jf. lovbekendtgørel-
se nr. 336 af 13. maj 1997. Bestemmelsen er indført på
forslag fra Udbudslovsudvalget med det formål at fore-
tage en regelforenkling.
§ 137, stk. Ordlyden af § 137, stk. 1, nr. 5 er indført på forslag fra
1, nr. 5
Udbudslovsudvalget med det formål at tydeliggøre, i
L 164 - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 14: Spm. om ministeren vil sende et notat, der redegør for på hvilke områder det fremsatte lovforslag går videre end direktivet, til erhvervs- og vækstministeren
1526672_0003.png
3/4
hvilke tilfælde ordregiveren kan udelukke en ansøger el-
ler tilbudsgiver for misligholdelse af en
kontrakt.
§ 138, stk. 2 Bestemmelsen medfører, at ordregiveren først kan ude-
lukke ansøgeren eller tilbudsgiveren for at være omfattet
af en udelukkelsesgrund, når ordregiveren har givet an-
søgeren eller tilbudsgiveren en passende frist til at do-
kumentere dennes pålidelighed eller redegøre for, hvor-
for ordregiveren ikke er omfattet af en udelukkelses-
grund. Bestemmelsen gennemfører ikke en bestemmelse
i direktivet og indebærer udelukkende et nationalt krav,
som er indført efter anbefaling fra Udbudslovsudvalget.
§ 140
Det fremgår af § 140, at egnethedskrav skal være ud-
trykt som minimumskrav. Dette krav er indført på for-
slag fra Udbudslovsudvalget med det formål at få styrke
gennemsigtigheden i udbudsproceduren, hvorved en an-
søger eller tilbudsgiver har et bedre grundlag for at vur-
dere, om de ønsker at bruge ressourcer på at udarbejde
en ansøgning eller et tilbud.
Bestemmelsen er en hjemmelsbestemmelse, hvorefter
erhvervs- og vækstministeren kan fastsætte regler om
anvendelse af standardformularer, herunder om formula-
rer til brug for det fælles europæiske udbudsdokument
(ESPD). Bestemmelsen indebærer udelukkende et natio-
nalt krav, som er indført efter anbefaling fra Udbuds-
lovsudvalget. § 149 fastslår, at erhvervs- og vækstmini-
steren kan fastsætte regler om anvendelse af standard-
formularer.
§ 149
§ 185, stk. 2 Bestemmelsen indebærer en pligt til at bringe en indgået
kontrakt til ophør, hvis en beslutning om tildeling annul-
leres ved endelig afgørelse eller dom. Bestemmelsen in-
debærer udelukkende et nationalt krav, som er indført
efter anbefaling fra Udbudslovsudvalget.
§§ 191-192
Bestemmelserne angår offentlige indkøb under tærskel-
værdierne med klar grænseoverskridende interesse. Der
er tale om forpligtelser, der følger af EU-retten, som tid-
ligere fremgik af tilbudslovens afsnit II. Lovforslaget
indebærer, at tilbudslovens afsnit II ophæves, og disse
bestemmelser indføres derfor i lovforslaget.
Bestemmelsen har til formål at forenkle reglerne for
mindre indkøb og reducere transaktionsomkostningerne
for både ordregiver og tilbudsgiver. Bestemmelsen for-
slås, da tilbudslovens afsnit II forslås ophævet i forbin-
§ 193
L 164 - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 14: Spm. om ministeren vil sende et notat, der redegør for på hvilke områder det fremsatte lovforslag går videre end direktivet, til erhvervs- og vækstministeren
1526672_0004.png
4/4
delse med lovforslaget, og for så vidt angår indkøb uden
grænseoverskridende interesse erstattes med reglerne i
afsnit 5 i forslaget til udbudsloven. Formålet med dette
er at forenkle reglerne for mindre indkøb og reducere
transaktionsomkostningerne for både ordregiver og til-
budsgiver.
§ 194
Bestemmelsen er en bemyndigelsesbestemmelse, hvor-
efter erhvervs- og vækstministeren fastsætter regler om
brug af elektroniske kommunikationsmidler i forbindel-
se med informationsudveksling i henhold til denne lov.
Denne bestemmelse stammer ikke fra direktivet.
Bestemmelserne angår klageadgang, ikrafttræden og
ændring af anden lovgivning. Denne bestemmelse
stammer ikke fra direktivet.
§§ 195-199
.