Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 164 Bilag 7
Offentligt
1519748_0001.png
Udbudsloven og ansvarlig skat:
Ingen skattekroner i skattely
Lars Koch,
Politik & Kampagnechef
IBIS
April 2015
>>76% af danskerne mener ikke at det offentlige
skal indgå kontrakter med virksomheder der
benytter sig af skattely<<
Mellem Folkeligt Samvirke & Dansk Analyse, 2014
L 164 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 7: Præsentation fra IBIS' foretræde for udvalget 16/4-15
1519748_0002.png
Skat: En del af produktets kvalitet
Skat som en del af virksomheders samfundsansvar
8 ud af 10 danskere mener at det er lige så vigtigt at virksomheder betaler skat, som at
de sikrer miljøet samt ordentlige arbejdsforhold for deres medarbejdere
Mellem Folkeligt Samvirke og Analyse Danmark, 2014
Fair Tax Mark
Ingen skattekroner i skattely
” Ligesom staten stiller krav til, at træ skal være
FSC-certificeret, kan vi stille etiske krav til
selskabers skatteforhold ”
Vibeke Syppli Enrum(EL), Region Syddanmark
L 164 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 7: Præsentation fra IBIS' foretræde for udvalget 16/4-15
1519748_0003.png
Mulighederne i EU’s direktiv om
offentligt udbud
Det nye direktiv gør det muligt at man i offentligt udbud kan;
fokusere mere på miljø- og sociale forhold, samt stille krav til
mærker
Udbudsloven og skattelypakken af december 2014
- Fokus på Skattesvig i udbud
- Land-for-Land rapportering
- Fair Tax Mærke
- Gennemsigtighed i ejerskab
Vi skal fremtidssikre udbudsloven via ansvarlig skat
”Det er mit og rådets håb, at den nye udbudslov vil gøre det mere
lige for at træffe samfundsansvarlige indkøbsbeslutninger. Loven er
en mulighed for at bringe Danmark et skridt foran, så vi kan være et
forgangsland.”
Lise Kingo, Formand For Rådet for større Samfundsansvar
L 164 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 7: Præsentation fra IBIS' foretræde for udvalget 16/4-15
1519748_0004.png
Implementering af skat i Udbudsloven
Hvor skal der stilles krav
Ansvarlig skat skal være en del af egnethedskravet
(§138-141).
Skat er en del af den samlede vurdering af
virksomheder når kontrakter udbydes i det
offentlige.
Et kommende skattemærke skal kunne anvendes
under mærkekravene
(§ 46-48).
Implementeringen
krav til governance,
gennemsigtighed
og
offentliggørelse i forhold til en ansvarlig
skattepolitik og selskabers konstruktioner
(inkl. ejerstrukturer)
et eventuelt
kommende skattemærke,
der
overholder regler under EU-direktivet, vil
kunne stilles som et mærkekrav i offentligt
udbud
Skattesvig og skatteunddragelse
skal føre til
udelukkelse fra offentligt udbud i 4 år, samt
føre til udelukkelse baseret på manglende
integritet (§137).
Det er afgørende for kontraktens genstand at
den er produceret under
ansvarlige
skatteforhold.
Hvis man kan kræve Fair Trade
kan man også kræve Fair Tax.
Uansvarlig skattepraksis skal være en begrundelse
for udelukkelse af tilbudsgiver
(§133-146)
Ansvarlig skat skal være en del af kriterierne for
tildeling af kontrakter
(§161-165).