Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 164 Bilag 3
Offentligt
25.03.2015
IBIS
Notat om Udbudsloven og ansvarlig skat
o
o
Det er skuffende at udbudsloven ikke sætter højere standarder og bedre rammer for mere bæredygtige
indkøb i det offentlige.
Der er et totalt fravær af krav til ansvarlig skat i lovforslaget. Skat kan betragtes som den nye ”front” i
samfundsansvar, og Udbudsloven er en oplagt mulighed for netop at sikre, at ingen skattekroner ender
i skattely. Udbudsloven burde fremtidssikre sig selv bedre, ved at integrere bæredygtige løsninger for
ansvarlig skat.
Vi opfordrer derfor til at fremsætte ændringsforslag, der bedre og mere synligt integrerer ansvarlig skat
som en del af udbudsloven.
Hvad IBIS havde forventet af udbudsloven
Generelt havde vi håbet på at udbudsloven specifikt ville bruge
de nye muligheder, der ligger under EU direktivet om
virksomheders samfundsansvar, til at cementere skat som en
del af dette ansvar på lige fod med miljø, sociale rettigheder og
arbejdsrettigheder. Det ville være i overensstemmelse med den
indsats Regeringen ellers har taget på området for skat, og
imødekomme en stemning der findes både hos Rådet for
samfundsansvar, de politiske partier, samt den danske
befolkning. Desværre er forslagene bragt af IBIS m. fl. omkring
ansvarlig skat i udbudsloven
ikke
blevet imødekommet.
Fair skat er kommenteret på i høringsnotatet af d. 18 marts
(bilag 1) hvor der kommenteres at ”fair skat” blandt andet er en
del af den politiske aftale om indsats mod skattely af d. 19.
december. Denne indeholder bl.a.:
i)
En opfordring fra Regeringen til at relevante
interessenter udarbejder et fair skat mærke
efter britisk model.
ii)
At regeringen også vil sikre et styrket fokus
på skatteforhold i forbindelse med udbud.
Offentlige ordregivere vil kunne udelukke
virksomheder fra udbud, der skylder det
offentlige penge pga. skattesnyd.
iii)
At regeringen samtidig vil arbejde for, at krav
om at skatteforhold kan indgå i udbud i EU,
samt undersøge mulighederne for at stille
krav om en fair skattepraksis i udbud, der
ikke er omfattet af EU’s udbudsregler.
At ansvarlig skat blev en del af egnethedskravet (§138-141). Der
skal kunne stilles tydelige krav til governance, gennemsigtighed
og offentliggørelse i forhold til en ansvarlig skattepolitik og
selskabers konstruktioner (inkl. ejerstrukturer) for at sikre de
tilbudsgivende økonomiske aktørers egnethed til at opfylde en
kontrakt.
En inkludering af mærkekrav og ansvarlig skat, hvor det
tydeliggøres, at et eventuelt kommende skattemærke, der
overholder regler under EU-direktivet, vil kunne stilles som et
mærkekrav i offentligt udbud
Mulighed for udelukkelse af tilbudsgiver ved uansvarlig
o
Hvad forslaget indeholder
I selve loven figurerer skat kun under ’egnethedskravet’
(§138-141), hvor det er angivet at virksomheder dømt
for svig og med udestående gæld til det offentlige (f.eks.
udestående skattebetaling) kan blive udelukket fra
udbudsrunden i en begrænset periode, baseret på
størrelsen af gælden. Skat er derimod ikke nævnt
nogen steder i den nye lov som en faktor der kan tages
med i vurderingen af en tilbudsgiver eller specifikt
inkluderes via mærkekrav.
Især første og tredje punkt er ikke tilstrækkeligt
reflekteret i udbudsloven som fremsat og bør
tydeliggøres. Ydermere forventer vi at der bliver
udarbejdet en vejledning på implementering af loven,
der også vil omhandle fair skattepraksis. Dette er dog
sideløbende, men værd at være opmærksom på.
Ikke reflekteret i lovforslaget
Ikke reflekteret i lovforslaget
Ikke reflekteret i lovforslaget