Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2014-15 (1. samling)
L 163
Offentligt
Klima-, Energi- og Bygningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Klima-, Energi- og Bygningsudvalget har i brev af 26. marts 2015 stillet mig følgende
spørgsmål 4 til L163, stillet efter ønske fra Villum Christensen (LA), som jeg hermed
skal besvare.
Spørgsmål 4
Ministeren
23. april 2015
J nr. 2014-2299
/
"Vil ministeren oplyse, hvilke ændringer der skulle foretages i elforsyningsloven, hvis
kommunale solcelleanlæg skulle ligestilles med statslige solcelleanlæg?"
Svar
En ligestilling af kommunalt ejede solcelleanlæg med statslige ejede solcelleanlæg vil
forudsætte en ændring i elforsyningsloven vedrørende (i) selskabsmæssig udskillelse
og (ii) modregning i bloktilskud.
Selskabsmæssig udskillelse
Det fremgår af elforsyningslovens § 4, stk. 1, at hvis kommuner etablerer et
elproduktionsanlæg, herunder også et solcelleanlæg, skal dette ske i selskaber med
begrænset ansvar. Det er muligt at dispensere fra kravet om selskabsmæssig
udskillelse. Det fremgår således af ”bekendtgørelse om undtagelse af visse
kommunale solcelleanlæg fra kravet om selskabsmæssig udskillelse”, at
solcelleanlæg, som opsættes i forbindelse med nybyggeri efter ansøgning kan få
dispensation fra kravet om selskabsmæssig udskillelse. Endvidere er kommuner,
som har fået tilsagn eller forhåndstilsagn efter den kommunale 20 MW pulje eller har
etableret et solcelleanlæg senest den 28. juni 2013, undtaget fra kravet om
selskabsmæssig udskillelse. Denne 20 MW pulje er opbrugt, og det er således ikke
muligt at søge denne pulje.
En ligestilling af kommunale solcelleanlæg med statsligt ejede solcelleanlæg vil
forudsætte, at kravet om selskabsmæssig udskillelse fjernes for alle typer af
kommunalt ejede solcelleanlæg.
Modregning
I henhold til elforsyningslovens § 37 foretages der en modregning i kommunens
bloktilskud af den besparelse, som kommunen opnår som følge af etablering af et
solcelleanlæg. Der modregnes 40-60 procent af den opnåede besparelse.