Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 162 Bilag 9
Offentligt
Brevdato
Afsender
Modtagere
Akttitel
Identifikationsnummer
Versionsnummer
Ansvarlig
Vedlagte dokumenter
Dokumenter uden PDF-
version (ikke vedlagt)
Udskrevet
27-02-2015
Banedanmark (Tania Gaia Giron (TGGI): [email protected])
TRM Louise Thomsen (Sagsbehandler, Banekontoret)
Fra Banedanmark: Notat vedr. overkøsler -
konsekvensvurdering
535799
1
TRM Louise Thomsen
Notat vedr. overkøsler -
konsekvensvurdering
150227 Overkørselsnotat konsekvensvurdering
20-04-2015
L 162 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 9: Henvendelse af 29/4-15 fra Carl Dixen Pedersen, Greve
1524541_0002.png
-- AKT 535799 -- BILAG 1 -- [ Notat vedr. overkøsler - konsekvensvurdering ] --
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Sendt:
Bilag:
TRM Louise Thomsen ([email protected])
[email protected] ([email protected])
Banedanmark ([email protected])
Notat vedr. overkøsler -
konsekvensvurdering
27-02-2015 14:37:52
150227 Overkørselsnotat konsekvensvurdering.docx; 
Kære Louise,
 
Hermed det lovede overkørselsnotat ifm. Tøndersagen.
 
 
 
Med venlig hilsen
Tania Giron
 
Banedanmark
Direktionssekretariatet
Amerika Plads 15
2100 København Ø
T: +45 82346734  
M: +45 26250589
[email protected]
www.banedanmark.dk
Tænk på miljøet, behøver du at printe denne mail? 
 
L 162 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 9: Henvendelse af 29/4-15 fra Carl Dixen Pedersen, Greve
1524541_0003.png
-- AKT 535799 -- BILAG 2 -- [ 150227 Overkørselsnotat konsekvensvurdering ] --
Notat
27.02.15
Konsekvensvurdering vedrørende håndhævelsen af princippet om statslig
betaling for sikring af svage trafikanter i sikrede overkørsler
Banedanmark er pt. part i en retssag med Tønder Kommune vedrørende fortolkningen af
lovgivningen (daværende Vejlov § 86 samt dennes forarbejder) om betalingen for sikring af svage
trafikanter i sikrede overkørsler. Konkret handler sagen om betaling af Banedanmarks afledte
omkostninger forårsaget af kommunens ønske om at føre en dobbeltrettet cykelsti igennem ovk
129.
Banedanmarks praksis har tidligere været, at skadesvolder betalte for ændringerne i de pågældende
sikringsanlæg. Sagen har i forbindelse med retssagen været drøftet med Kammeradvokaten, som
vurderer, at Vejloven indebærer, at Banedanmark skal betale for alle ændringer i sikringsanlægget,
hvis et vejprojekt indeholder sikring af svage trafikanter. Dette bygger bl.a. på, at der er fundet
eksempler på, at Banedanmarks anvendelse af skadevolder princippet ikke er blevet anerkendt af
bl.a. Transportministeriet og der derfor ikke er en entydig fast praksis på området.
Dette notat belyser de økonomiske konsekvenser i forhold til denne vurdering. Banedanmarks
foreløbige skøn er, at det i værste fald kan betyde merudgifter i størrelsesordnen 175-260 mio. kr.
over en 10-årig periode. Dette er med forbehold for den eventuelle fordyrelse, der løbende kan ske i
forbindelse med Signalprogrammets udrulning.
Antagelser og forudsætninger
Pr. 23.12.14 var der i alt 431 sikrede overkørsler på Banedanmarks net, samt 324 overkørsler
på regionsbanernes net, som Banedanmark overtog ejerskab og infrastrukturforvalteransvar for
i 2011. Det skønnes at omkring halvdelen af de 431 overkørsler ligger indenfor bymæssig
beboelse og dermed vil kunne være i den primære målgruppe for foranstaltninger til sikring af
svage trafikanter.
Kommende projekter defineres naturligvis af vejmyndighederne, og det er derfor vanskeligt at
estimere projekternes omfang/scope i de kommende år. Der kan blive tale om supplering med
stibomme, opgradering fra halvbomanlæg til helbomanlæg, flytning af et eller flere bomdrev,
samt omplacering af de vejvendte signaler.
I estimatet af de økonomiske konsekvenser af kommende projekter, tages der udgangspunkt i
tilfældet, som er gældende i den aktuelle tvist med Tønder Kommune, hvor Banedanmark har
gjort krav om betaling af ca. kr. 1.750.000. Beløbet dækker over to stibomsuppleringer,
flytning af bomdrev, flytning af sikringshytte, samt gennemførelse af 8-punktsprogrammet,
som dækker over generel forbedring af sikkerheden i overkørsler.
Der ses i nærværende notat bort fra den landsdækkende screening fra 2011 og de heraf
afdækkede behov, da screeningen alene har taget udgangspunkt i de eksisterende forhold.
Fremtidige anlægsprojekter fra vejmyndighedernes side og de deraf nødvendige sikringstiltag
har ikke været inddraget i dette arbejde.
Teknisk Drift
Team Arealer
Vasbygade 10
2450 København SV
Telefon
8234 0000
Direkte
8234 9554
Mobil
2523 5407
[email protected]
www.banedanmark.dk
Journalnr.
15-xxxxx
Notat
Side 1(3)
L 162 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 9: Henvendelse af 29/4-15 fra Carl Dixen Pedersen, Greve
1524541_0004.png
Der ses bort fra udgifter til indhentning af ibrugtagningstilladelse ved Trafikstyrelsen og
NOBO på Ten-T nettet, da der er erfaring for, at de fleste tiltag til sikring af svage trafikanter
bedømmes ikke-signifikante. I anlægsomkostningen for ovk 129 er indeholdt udgifter til CSM
myndighedsbehandling mhp. indhentning af ibrugtagningstilkendegivelse.
Scenarier
Ved fremtidige projekter skal staten bekoste de sikringsmæssige tiltag, mens vejmyndigheden
har anlægsudgiften for etablering af cykelsti og fortov før og efter overkørslen. Udgiften til
sikringstiltagene har tidligere været en ikke uvæsentlig del af et samlet anlægsoverslag for
vejmyndigheden. Det antages, at en lang række af vejmyndighedernes cykelstiprojekter nu vil
vise sig at være økonomisk gennemførlige for kommunerne.
Det kan tænkes, at der nu fra vejmyndighedernes side vil være fokus på at indarbejde cykelsti
og/eller fortov i projekter, der ikke ellers ville have været en del af projektet. Dette vil medføre,
at Banedanmark skal betale den samlede udgift til ombygningen af sikringsanlægget, som
vejprojektet medfører.
Der er i de seneste år i stigende grad bevilget statslige midler til såkaldte supercykelstier. Evt.
kommende supercykelstiprojekter kan tænkes at ramme overkørsler rundt om i landet.
I forbindelse med Signalprogrammets udrulning bliver en lang række overkørsler frem til 2021
suppleret med stibomme. Fortovs- og cykelstiprojekter initieret af vejmyndighederne i perioden
frem til 2021, på strækninger som allerede er detailplanlagt af Signalprogrammets entreprenør
vil såfremt de accepteres, kunne medføre replanlægning og ekstraomkostninger for
Signalprogrammet. Det forudsættes, at Banedanmark har mandat til at afvise sådanne projekter
til efter Signalprogrammets udrulning. Forslag som modtages inden denne detailplanlægning
vil kunne indarbejdes i Signalprogrammet og gennemføres samtidig med dettes
implementering.
Indenfor den seneste 5-årige periode er Banedanmark bekendt med ca. 15 sager omhandlende
en vejmyndigheds ønske om at ombygge Banedanmarks sikrede overkørsler. De fleste af
projekterne har, som ét af flere elementer, omhandlet sikring af svage trafikanter. Kun ganske
få af projekterne, er blevet udført, hvilket vurderes bl.a. at være forårsaget af at
skadevolderprincippet generelt har været håndhævet i denne periode. Ud fra det nuværende
vidensniveau er der derfor kun tale om ganske få tilfælde, hvor en vejmyndighed vil kunne
gøre krav på tilbagebetaling af afholdte omkostninger. Hertil kan der kommer sager, hvor
Banedanmark har indgået overenskomst med en kommune om fremtidige ændringer med en
fordelingsnøgle, som indebærer kommunal finansiering, som forventelig også vil skulle
ændres.
Omkostningsoverslag
Konsekvenserne af denne ændring af praksis er, at Vejmyndighedernes omkostninger i forbindelse
med vejprojekter, der leder op til en overkørsel, vil blive væsentligt reduceret. Hertil kommer, at
KL’s biintervention, i den aktuelle retssag, vil skærpe kommunernes fokus på området. Hvilket
allerede har vist sig i forbindelse med et mindre antal igangværende sager.
Side 2(3)
L 162 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 9: Henvendelse af 29/4-15 fra Carl Dixen Pedersen, Greve
1524541_0005.png
På den baggrund skønnes det, at der over den næste 10-årige periode vil være flere vejprojekter i
denne kategori end tidligere. Helt overordnet vurderes det, i videst omfang, at være i
størrelsesordenen op til 10-15 sager årligt, omhandlende sikring af svage trafikanter i overkørsler.
Estimatet er alene baseret på de allerede kendte sager, samt udsigten til en mere aktiv planlægning
fra vejmyndighedernes side ved disse sager.
Et overslag på baggrund af ovenstående antagelser, og ud fra scenariet ved ovk 129 i Tønder,
tilsiger en samlet omkostning for staten på ca. 175-260 mio. kr. over en 10-årig periode.
Dette overslag beror på en tæt koordinering med Signalprogrammet og Signalprogrammets
leverandør, samt at der ikke er tale om en færdigprojekteret strækning.
Såfremt man accepterer muligheden for nyanlæggelse eller ombygning af sikringsanlæg på
strækninger, som allerede er færdigprojekterede, skønnes det at der skal beregnes en
ekstraomkostning i størrelsesordenen 5-10 mio.kr alene for reprojektering og betaling for
ændringer i infrastrukturen på den enkelte strækning. Hertil vurderes det at eventuelle forsinkelser
vil påføre Signalprogrammet en omkostning på 10-15 mio.kr. om måneden for at opretholde egen
såvel som leverandørens projektorganisation. Heri er ikke indregnet eventuelle krav om
kompensation fra Signalprogrammets leverandører.
Efter Signalprogrammets udrulning vil ombygninger af eksisterende sikringsanlæg eller
nyanlæggelser skulle ordres på gængs vis. Prisen vil således være afhængig af den konkrete
overkørsel, men beregnes til at ligge på omkring det samme prisniveau som hidtil, hvis man tager
udgangspunkt i scenariet ved overkørsel 129.
Side 3(3)