Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 162 Bilag 9
Offentligt
Notat
29.04.2015
Bemærkninger til Banedanmark notat: ”Konsekvensvurdering vedrørende
håndhævelse af princippet om statslig betaling for sikring af svage
trafikanter i sikrede overkørsler” af 27.02.2015.
Banedanmark anfører:
1. ”Banedanmarks praksis har tidligere været, at skadevolder betalte for ændringer i de
pågældende sikringsanlæg”.
Bemærkning:
Kammeradvokaten har vurderet, at vejloven indebærer, at ved et vejprojekt,
der indeholder sikring af svage trafikanter, skal Banedanmark betale for alle ændringer af
sikkerhedsforanstaltninger.
2. ”I estimat af økonomiske konsekvenser af kommende projekter, tages der udgangspunkt i
Tøndersagen, hvor Banedanmark har gjort krav om betaling af ca. 1,75 mio. kr.
Beløbet dækker over to stibommesuppleringer, flytning af bomdrev, flytning af
sikringshytte samt gennemførelse af 8-punktsprogrammet, som dækker over generel
forbedring af sikkerheden”
Bemærkning:
I forbindelse med opstarten af stiprojektet anmoder Tønder kommune om
helbommeanlægget, 2×2-halvbomme, at bomdrevene bliver flyttet ud således, at
bommene også sikrer stianlæggene.
Banedanmark oplyser et overslag på ca. 370.000 kr.
Dette forslag er i overensstemmelse med ”Regler for sikring af jernbaneoverkørsler åbne
for almindelig færdsel”, Foreløbig udgave, Vejdirektoratet juni 1993.
Undertegnede var formand for den styregruppe, der udarbejdede reglerne.
Heri er om helbomanlæg, pkt. 3.1.6 anført:
”2×2-halvbomme, som i sænket stilling spærrer for alle vognbaner og eventuelle stier på
begge sider af jernbaneoverkørslen”
Det er situationen i ovk. 129 i Tønder.
Efterfølgende meddeler Banedanmark, at udflytning af bomdrev ikke er i
overensstemmelse med reglerne, men at der skal etableres stibomme.
Dette er ikke korrekt og medfører en forringet sikring af de svage trafikanter.
Resultatet af dette er, ved fratrækning af de 370.000 kr. fra ca. 1,75 mio. kr., at
Banedanmark påfører staten en helt unødvendigt udgift på 1,38 mio. kr.
Dette viser, hvordan man med et forholdsvis mindre beløb kan sikre stianlæg i begge sider
af vejen i forhold til et langt større beløb kommunen investerer i stianlægget.
1|Side