Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 162 Bilag 9
Offentligt
1524540_0001.png
Notat
29.04.2015
Bemærkninger til Banedanmark notat: ”Konsekvensvurdering vedrørende
håndhævelse af princippet om statslig betaling for sikring af svage
trafikanter i sikrede overkørsler” af 27.02.2015.
Banedanmark anfører:
1. ”Banedanmarks praksis har tidligere været, at skadevolder betalte for ændringer i de
pågældende sikringsanlæg”.
Bemærkning:
Kammeradvokaten har vurderet, at vejloven indebærer, at ved et vejprojekt,
der indeholder sikring af svage trafikanter, skal Banedanmark betale for alle ændringer af
sikkerhedsforanstaltninger.
2. ”I estimat af økonomiske konsekvenser af kommende projekter, tages der udgangspunkt i
Tøndersagen, hvor Banedanmark har gjort krav om betaling af ca. 1,75 mio. kr.
Beløbet dækker over to stibommesuppleringer, flytning af bomdrev, flytning af
sikringshytte samt gennemførelse af 8-punktsprogrammet, som dækker over generel
forbedring af sikkerheden”
Bemærkning:
I forbindelse med opstarten af stiprojektet anmoder Tønder kommune om
helbommeanlægget, 2×2-halvbomme, at bomdrevene bliver flyttet ud således, at
bommene også sikrer stianlæggene.
Banedanmark oplyser et overslag på ca. 370.000 kr.
Dette forslag er i overensstemmelse med ”Regler for sikring af jernbaneoverkørsler åbne
for almindelig færdsel”, Foreløbig udgave, Vejdirektoratet juni 1993.
Undertegnede var formand for den styregruppe, der udarbejdede reglerne.
Heri er om helbomanlæg, pkt. 3.1.6 anført:
”2×2-halvbomme, som i sænket stilling spærrer for alle vognbaner og eventuelle stier på
begge sider af jernbaneoverkørslen”
Det er situationen i ovk. 129 i Tønder.
Efterfølgende meddeler Banedanmark, at udflytning af bomdrev ikke er i
overensstemmelse med reglerne, men at der skal etableres stibomme.
Dette er ikke korrekt og medfører en forringet sikring af de svage trafikanter.
Resultatet af dette er, ved fratrækning af de 370.000 kr. fra ca. 1,75 mio. kr., at
Banedanmark påfører staten en helt unødvendigt udgift på 1,38 mio. kr.
Dette viser, hvordan man med et forholdsvis mindre beløb kan sikre stianlæg i begge sider
af vejen i forhold til et langt større beløb kommunen investerer i stianlægget.
1|Side
L 162 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 9: Henvendelse af 29/4-15 fra Carl Dixen Pedersen, Greve
1524540_0002.png
Notat
29.04.2015
Banedanmarks fejlvurdering af reglerne er i god overensstemmelse med, hvad
Banedanmark anfører i et brev af 26.04.2010, som er bilag til undertegnedes høringssvar af
20.01.2015:
”Banedanmark har på nuværende tidspunkt, hverken den faglige kompetence eller
økonomisk og personalemæssige ressourcer til at overtage et så omfattende
forvaltningsområde”
Konklusionen er således, at Tøndersagen ikke er et estimat for de økonomiske
konsekvenser af kommende projekter i relation til de ca. 1,75 mio. kr.
De 370.000 kr. er mere et estimat for, hvor billigt nye stianlæg i begge sider af vejen kan
sikres.
3. Det anførte i relation til udrulning af signalprojektet.
Bemærkning:
Det må forudsættes ved et seriøst udbud, at Banedanmark sammen med
den lokale vejmyndighed har gennemgået de enkelte overkørsler, for hvilke ændringer der
bør/skal foretages i den enkelte overkørsler, herunder planlagte ændringer af vejprofilet i
forbindelse med signalprojektet.
Med dette som udbudsgrundlag skulle der ikke som udgangspunkt i princippet kunne
komme ekstrakrav fra entreprenøren.
4. ”Et overslag på baggrund af ovenstående antagelser, og ud fra scenariet ved ovk. 129 i
Tønder tilsiger en samlet omkostning for staten på ca. 175-260 mio. kr. over en 10-årig
periode”
Bemærkning:
I overslaget er inddraget scenariet ved ovk. 129 på ca. 1,75 mio. kr.
Kammeradvokaten har fastslået, at Banedanmark ikke har et krav på 1,75 mio. kr.
Tøndersagen kan således ikke være et grundlag i overslag.
I undertegnedes høringssvar, dateret 20.01.2015 er der på siderne 49-52 opgjort i
alt ved Banedanmark 15 stiprojekter og 4 projekter, hvori der indgår nye stier samt
ved privatbanerne 37 overkørsler, dvs. i alt 56 projekter.
Heraf har Banedanmark i 6 projekter ikke overholdt vejlovscirkulæret nr. 132,
06.12.1985, dvs. i 10 procent af projekterne ved alle baner. Med
kammeradvokatens afgørelse ville alle projekter med hensyn til ændring af
sikkerhedsforanstaltningerne i princippet været afholdt af staten.
Signalprojektet er et anlægsprojekt, hvor jernbaneinfrastrukturforvalteren afholder
udgifterne til ændring i fornødent omfang af sikkerhedsforanstaltninger samt, med
hensyntagen til Banedanmarks SODB-anlægsbestemmelser for overkørslerne.
2|Side
L 162 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 9: Henvendelse af 29/4-15 fra Carl Dixen Pedersen, Greve
1524540_0003.png
Notat
29.04.2015
Om dette indgår i overslaget på ca. 175-260 mio. kr. fremgår ikke af beskrivelsen.
Sammenfattende er overslaget på 175-260 mio. kr. særdeles vildledende.
Set i forhold til CIR nr. 132 af 06.12.1985 og som er indeholdt i KL’s ændringsforslag
til ad § 62, stk. 2 der ikke principielt medfører medudgifter for
jernbaneinfrastrukturforvalteren, mens det foreslåede § 62, stk. 2 vil medføre
merudgifter for vejmyndighederne og konflikterne mellem bane og vej ikke bliver
løst.
3|Side