Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 162 Bilag 9
Offentligt
Folketinget
Transportudvalget
29.04.2015
I fortsættelse af henvendelsen til udvalget d. 28.04.2015 er modtaget fra ministeriet vedhæftet
notat ”Konsekvensvurdering vedrørende håndhævelse af princippet om statslig betaling for sikring
af svage trafikanter i sikrede overkørsler”, dateret 22.02.2015.
Dette har jeg kommenteret i vedhæftet notat af 29.04.2015.
Konklusionen er, at i Banedanmarks notat er der en del alvorlige fejl angående tekniske regler og
økonomi, som medfører et misvisende billede af økonomiske konsekvenser for sikring af svage
trafikanter.
Sammenholdes CIR nr. 132, 06.12.1985 med KL’s ændringsforslag til § 62, stk. 2 er der principielt
status quo i den økonomiske fordeling mellem bane og vej, hvorimod lovforslagets § 62, stk. 2
medfører merudgifter for vejmyndighederne og løser ikke de konflikter, der er mellem bane og
vej.
Problemstillingen kan til dels sammenlignes med et vejkryds mellem hovedlandevej og
kommunevej. Det er staten, der afholder udgifterne til sikkerhedsforanstaltninger, som kan være
et trelyssignal, helle, afmærkning på kørebanen, skilte – tavlerne ”Fuld stop”, ”Vigepligt”,
orienteringstavle etc. samt sort-plet udbedring sikkerhedsmæssigt.
Nærværende er et bidrag til en forenklet administration af vej/bane i jernbaneoverkørsler.
Med venlig hilsen
Carl Dixen Pedersen
Konsulent