Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 162 Bilag 13
Offentligt
1526361_0001.png
TALEMANUSKRIPT
Side 1
Samråd vedr. spm. A, B, C og D om forslag til
jernbaneloven
Der er stillet 4 spørgsmål til
jernbaneloven vedrørende
Havarikommissionens
undersøgelsesforpligtelse.
Jeg vil først besvare spørgsmål A og B
samlet, idet de hænger tæt sammen.
Spørgsmål A og B
Ministeren bedes redegøre for
årsagerne til, at der med forslaget til en
ny jernbanelov – L 162 – lægges op til,
at Havarikommissionen kun skal
undersøge alvorlige ulykker, mens
andre hændelser undersøges af
jernbanevirksomhederne og
infrastrukturforvalterne, jf. også
henvendelse fra Thomas Albøg Olsen, L
162 – bilag 10.
Ministeren bedes redegøre for de
sikkerhedsmæssige aspekter ved denne
ændring, herunder hvordan det sikres,
at der er den fornødne åbenhed og
kompetence ved undersøgelser af andre
hændelser end alvorlige ulykker, bl.a.
så det sikres, at den viden, man får fra
L 162 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 13: Talepapir fra samrådet den 5/5-15 om Havarikommissionens rolle, jf. L 162 - samrådsspm. A, B, C og D, fra transportministeren
1526361_0002.png
Side 2
disse undersøgelser, kan indgå i den
forebyggende sikkerhedsindsats på
baneområdet.
Først og fremmest vil jeg sige, at jeg er
enig i, at der er brug for en systematisk
tilgang til sikkerhed, som Thomas Albøg
Olsen også er inde på i bilag 10.
Det er imidlertid ikke
Havarikommissionen, der primært
skaber sikkerhed på jernbaneområdet –
det er jernbanevirksomhederne og
infrastrukturforvalterne.
Sikkerhedsarbejdet er en vigtig del af
jernbanevirksomhedernes og
infrastrukturforvalternes daglige
funktion.
Jernbanevirksomheder og
infrastrukturforvaltere skal have
procedurer til at undersøge og
rapportere ulykker, hændelser og andre
sikkerhedsmæssige forhold for at kunne
få udstedt et sikkerhedscertifikat af
Trafikstyrelsen. Der er også krav om, at
jernbanevirksomheder og
L 162 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 13: Talepapir fra samrådet den 5/5-15 om Havarikommissionens rolle, jf. L 162 - samrådsspm. A, B, C og D, fra transportministeren
1526361_0003.png
Side 3
infrastrukturforvaltere inddrager deres
sikkerhedsmæssige viden i deres
dagligdag for at forebygge hændelser og
ulykker.
Dette hænger netop sammen med – som
det er påpeget af Thomas Albøg Olsen –
at det er yderst vigtigt at forebygge
ulykker ved at lære af de hændelser, der
er forløbere for en ulykke.
Det fremgår af lovforslaget, at
Havarikommissionens
undersøgelsesforpligtelse vedrører
alvorlige ulykker på jernbanen. Med
lovforslaget er der tale om en opdatering
af bestemmelserne for
Havarikommissionen, så de bringes i
overensstemmelse med de regler, der
gælder for havarikommissioner i den
fælleseuropæiske lovgivning i
jernbanesikkerhedsdirektivet.
I forbindelse med diskussionen om
jernbanesikkerhedsdirektivet har man i
EU-regi besluttet sig for, hvordan
reglerne for havarikommissioners
arbejde skal være.
L 162 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 13: Talepapir fra samrådet den 5/5-15 om Havarikommissionens rolle, jf. L 162 - samrådsspm. A, B, C og D, fra transportministeren
1526361_0004.png
Side 4
Jernbanesikkerhedsdirektivet er et
samlet system, der fastsætter, hvem der
har ansvaret for at gøre hvad for at sikre
sikkerhed på jernbanen. Jeg finder i
dette lys ikke behov for, at vi opretholder
danske særregler på området. I den
forbindelse vil jeg minde om, at der ofte
er diskussion om implementeringen af
EU-retten i Danmark. Vi skal ramme
den rette balance, så vi hverken under-
eller overimplementerer. Det er den
balance, som lovforslaget rammer.
Som lovforslaget er udformet, pålægges
det Havarikommissionen at undersøge
alle alvorlige ulykker.
Derudover kan Havarikommissionen
selv tage initiativ til at undersøge øvrige
ulykker og hændelser ud fra en
sikkerhedsmæssig vurdering.
Dette medfører dog ikke den store
praktiske forskel i Havarikommissionens
undersøgelsesvirksomhed i forhold til i
dag. Det følger allerede af gældende ret,
at Havarikommissionen bestemmer
omfanget af og formen for de
undersøgelser, der skal foretages i
L 162 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 13: Talepapir fra samrådet den 5/5-15 om Havarikommissionens rolle, jf. L 162 - samrådsspm. A, B, C og D, fra transportministeren
1526361_0005.png
Side 5
anledning af en ulykke eller hændelse på
jernbaneområdet.
Denne retstilstand videreføres med
lovforslaget, hvor bemærkningerne til §
83, stk. 1, lyder:
”Ved Havarikommissionens fastsættelse
af undersøgelsens omfang og form kan
der tages hensyn til formålet med
kommissionens undersøgelser, ulykkens
eller hændelsens alvor, undersøgelsens
forventede jernbanesikkerhedsmæssige
værdi i forhold til omkostningerne,
opgavens betydning i forhold til andet
arbejde, der aktuelt påhviler
kommissionen, tilgængelige ressourcer
og lignende.”
Det betyder i praksis, at der allerede i
dag sker en prioritering af
Havarikommissionens undersøgelser, og
det er det også hensigten at der skal ske
fremover.
Jeg har ligeledes noteret mig, at
souschefen for Havarikommissionen den
27. april 2015, adspurgt af Ingeniøren
om lovforslagets ændring i
L 162 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 13: Talepapir fra samrådet den 5/5-15 om Havarikommissionens rolle, jf. L 162 - samrådsspm. A, B, C og D, fra transportministeren
1526361_0006.png
Side 6
Havarikommissionens
undersøgelsesforpligtelse, siger:
”Efter min vurdering medfører den nye
jernbanelov i praksis ingen ændring. Vi
arbejder allerede i dag efter
retningslinjerne i EU's
sikkerhedsdirektiv, som forslaget
formelt indskriver i dansk lovgivning.
For sikkerhedsdirektivet er i forvejen
den øverste lovgivning på området”
Souschefen siger videre:
”Det er i Danmark lige som resten af EU
Havarikommissionen selv, der foretager
vurderingen af, om en ulykke er relevant
at undersøge. Dette er essentielt for
Havarikommissionernes uafhængighed”.
Taber vi så noget sikkerhedsmæssigt
med lovforslaget? Det mener jeg ikke vi
gør.
Som sagt er det allerede sådan i dag, at
alle jernbanevirksomhederne og
infrastrukturforvalterne har pligt til at
undersøge både ulykker og andre
hændelser, som de er involveret i.
L 162 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 13: Talepapir fra samrådet den 5/5-15 om Havarikommissionens rolle, jf. L 162 - samrådsspm. A, B, C og D, fra transportministeren
1526361_0007.png
Side 7
Der vil også fortsat være en forpligtigelse
for alle jernbanevirksomhederne og
infrastrukturforvalterne til at indberette
alle ulykker og hændelser til
Trafikstyrelsen, som er den danske
nationale sikkerhedsmyndighed.
Trafikstyrelsen udfører ikke
selvstændige analyser ligesom
Havarikommissionen, men fører tilsyn
med, at virksomhederne lever op til det
ansvar, de har. Herunder at de
analyserer og følger op på egne
hændelser.
Ydermere kan Trafikstyrelsen pålægge
virksomhederne at foretage konkrete
analyser og redegørelser inden for givne
tidsfrister, hvis en hændelse giver
anledning til dette.
Det skete fx i tilfældet med IC4 sidste år
ved hændelserne med revner i
aksellejeskåle. Her gik
Havarikommissionen i øvrigt ikke ind i
sagen.
Endelig kan Trafikstyrelsen også kræve,
at en given analyse bliver udarbejdet af
L 162 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 13: Talepapir fra samrådet den 5/5-15 om Havarikommissionens rolle, jf. L 162 - samrådsspm. A, B, C og D, fra transportministeren
1526361_0008.png
Side 8
eller vurderet af en uvildig tredjepart (en
assessor), før den afleveres.
Således er praksis allerede i dag, at når
der sker hændelser af en karakter, som
kan have bredere betydning, så kræver
Trafikstyrelsen typisk en redegørelse
eller analyse fra virksomhederne og
stiller behørige krav – uanset om
Havarikommissionen er gået ind i sagen
eller ej.
Således mener jeg, at vi kan være trygge
ved den opfølgning, der allerede i dag
sker på forskellige hændelser.
Spørgsmål C
Ministeren bedes oplyse, om der er tale
om et ressourcespørgsmål, når der
lægges op til, at Havarikommissionen
fremover kun skal undersøge alvorlige
ulykker på baneområdet og ikke mindre
hændelser.
Hvor meget Havarikommissionen kan
lave er i sagens natur i sidste ende et
ressourcespørgsmål. Ressourcerne bliver
fastsat på finansloven, og hvis
Havarikommissionen skal bevilliges flere
L 162 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 13: Talepapir fra samrådet den 5/5-15 om Havarikommissionens rolle, jf. L 162 - samrådsspm. A, B, C og D, fra transportministeren
1526361_0009.png
Side 9
ressourcer, skal det ske i forbindelse
med forhandlingerne af finansloven.
Jeg finder det helt naturligt, at
Havarikommissionen foretager en
prioritering af sine undersøgelser, og
bruger flest ressourcer, hvor der er den
største sikkerhedsmæssige læring af det.
I forhold til den meget høje
jernbanesikkerhed, vi har i Danmark,
giver det god mening, at
Havarikommissionen fokuserer sine
ressourcer på at gå i dybden med
alvorlige ulykker, men i øvrigt har frihed
til selv at afgøre, hvilke ulykker og
hændelser der herudover skal
undersøges.
Spørgsmål D
Ministeren bedes redegøre for de
sikkerhedsmæssige konsekvenser,
såfremt 4. jernbanepakke medfører øget
udbud af banedriften, når
jernbanevirksomhederne, som L 162
lægger op til, selv skal undersøge
hændelser på banen.
L 162 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 13: Talepapir fra samrådet den 5/5-15 om Havarikommissionens rolle, jf. L 162 - samrådsspm. A, B, C og D, fra transportministeren
1526361_0010.png
Side 10
Der er ikke noget i den virkelige verden,
der tyder på, at omfanget af udbud har
betydning for sikkerhedsniveauet. Det
kan man læse ud af statistikken fra EU's
jernbanesikkerhedsagentur, som
sammenligner alle EU-landene.
Det er som sagt allerede i dag et krav, at
alle jernbanevirksomheder skal etablere
et sikkerhedsledelsessystem, der sikrer,
at de selv er i stand til at analysere
ulykker og hændelser. Så det er en
misforståelse, at det har med
lovforslaget at gøre.
Hvis vi får flere udbud, så skal
Trafikstyrelsen tilse, at alle
virksomhederne løfter det
sikkerhedsmæssige ansvar, som de skal.
Med flere operatører kan det faktisk få
mindre drastisk betydning for den
offentlige trafik, hvis det skulle vise sig
nødvendigt for Trafikstyrelsen at stoppe
en enkelt jernbanevirksomhed, der ikke
lever op til reglerne.
Jeg skal tilføje, at Trafikstyrelsen har
oplyst mig, at der i Danmark er etableret
et forum – i regi af Trafikstyrelsen - hvor
L 162 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 13: Talepapir fra samrådet den 5/5-15 om Havarikommissionens rolle, jf. L 162 - samrådsspm. A, B, C og D, fra transportministeren
1526361_0011.png
Side 11
sikkerhedsansvarlige fra alle
jernbanevirksomheder og
infrastrukturforvaltere deltager. Både
offentlige og private.
Det er skabt for at udveksle erfaringer
om hændelser med videre og dermed
medvirke til at forebygge ulykker i hele
branchen.