Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 162 Bilag 12
Offentligt
Folketinget
Transportudvalget
04.05.2015
Forslag til ændring i ændring af jernbaneloven angående det anførte i ”Bemærkninger til
lovforslagets enkelte bestemmelser” til § 62.
I det foreslåede stk. 2:
”Bestemmelserne fastslår det såkaldte ”skadevolderprincip”, hvorefter den instans,
… osv.”
Forslag:
”Skadevolderprincip” lyder utroligt negativt. I de mange år undertegnede har
administreret jernbaneoverkørsler for Vejdirektoratet, har der aldrig været et
vejprojekt, der havde negativ indflydelse på sikkerheden i en jernbaneoverkørsel.
Det foreslås herved ”det såkaldte ”skadevolderprincip”” fjernes.
Endvidere anføres ”…, som hovedregel også er den, der skal afholde udgifterne til … osv.”
Der skal herved anmodes om bekræftelse på, at der kan fraviges fra, at vejmyndigheden skal
afholde udgifterne til ændringerne/nye sikkerhedsforanstaltninger i forbindelse med et
anlægsprojekt?
Efterfølgende i samme punktum anføres:
”der skal afholde udgifterne til de ændringer i anlæg til sikring af vejtrafikken i
niveauoverkørsler, der er påkrævet for, at niveauoverkørslen lever op til gældende
sikkerhedskrav”.
Hertil skal bemærkes, at ”gældende sikkerhedskrav” ikke er entydig, enhver jernbaneoverkørsel
har sine egne krav.
Vejmyndigheden har ved et anlægsprojekt følgende mulighed for at dokumentere grundlag for
afvigelse af det generelle krav:
1. Foretage en trafiksikkerhedsrevision af vejprojektet samt jernbaneoverkørslens
sikkerhedssituation, der i givet fald dokumenterer, at vejprojektet er
trafiksikkerhedsfremmende for jernbaneoverkørslen.
2. Kan påpege, at den almindelige udvikling i vejtrafikken påkræver yderligere anlæg til sikring
af vejtrafikken i niveauoverkørslen. Dette argument kan i givet fald dokumenteres ved en
trafiksikkerhedsrevision.
3. Vejmyndigheden meddeler ved henvisning til vejlovens § 77 – ”Gæsteprincippet”, at kabler
inkl. sikkerhedsforanstaltninger skal flyttes i fornødent omfang uden udgift til
vejmyndigheden.
Endvidere anføres:
1