Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 162 Bilag 10
Offentligt
1524781_0001.png
Hvorfor  er  det  vigtigt  at  forholde  sig  til  uregelmæssigheder  og  hændelser?  
 
Uden  effektive  korrigerende  tiltag  efter  uregelmæssigheder  og  hændelser,  vil  man  efter  en  tid  stå  overfor  
en  ulykke.  Skadesomfanget  afhænger  alene  af  omstændighederne.  
Definitioner  
En  
uregelmæssighed  
er  et  forhold  som  kan  henføres  til  mangler/fejl  ved  regler,  procedurer,  in-­‐
strukser,  uddannelse,  materiel,  eller  systemer  (administrative  og  tekniske),  og  hvor  mang-­‐
len/fejlen  endnu  ikke  har  medført  en  hændelse  eller  en  ulykke.  
En  
hændelse  
er  ”et  tilløb  til  et  uheld”,  det  vil  sige  en  begivenhed  som  indtræffer,  uden  at  der  er  
sker  skade  på  personer,  materiel,  gods,  eller  det  omgivende  miljø,  og  som  ikke  i  sig  selv  leder  til  et  
økonomisk  tab.  
En  
ulykke  
er  en  situation  hvor  der  er  sket  skade  på  materiel  og/eller  personer,  gods,  samt  det  
omgivende  miljø.  
Relationen  imellem  begreberne  
Et  sikkerhedsstudie  i  USA  som  omfattede  300  virksomheder,  21  forskellige  brancher  med  1,75  
mio.  ansatte  og  et  samlet  volumen  på  3000  mio.  mandetimer  og  1,75  mio.  arbejdsulykker  viser  
følgende  sammenhæng  imellem  antallet  af  uregelmæssighed,  hændelse  og  en  ulykke.  
 
 
 
 
 
 
 
Kilde:  Det  Norske  Veritas  
1  
10  
30  
600  
 
????  
Alvorlig  personskade  
Lettere  personskade  
Skade  på  materiel  
Hændelse  -­‐  "tilløb  til  skade"  
Uregelmæssigheder  
Ulykke  
De  absolutte  tal  lader  sig  naturligvis  ikke  uden  videre  overføre  til  dagens  forhold  i  jernbanebran-­‐
chen.  Modellens  hierarkiske  princip  derimod,  bliver    -­‐  desværre  altid  eftervis  i  praksis  efter  en  
ulykke.  Udføres  efterforskningen  professionelt  og  med  stor  integritet,  viser  det  sig  altid  at  der    er  
gået  et  antal  uregelmæssigheder  og  hændelser  forud  for  en  ulykke.  
Den  direkte  årsag  til  tog  katastrofen  ved  Eschede  i  tyskland  i  1998,  hvor  101  døde  og  80  blev  kvæ-­‐
stet  var  en  at  en  hjulring  knækkede.  Den  bagvedliggende  årsag  var,  at  værkstedspersonalet  igen-­‐
nem  en  måned,  havde  ignoreret  fejlmeldingerne  fra  et  hjulkontrolanlæg,  som  toget  blev  kørt  
igennem  efter  turen  imellem  München  -­‐  Hamborg.    
Fejlmeldingerne  hjulkontrolanlægget  indikerede  en  begyndende  revne  i  hjulet.  Ulykken  blev  ikke  
minder  tragisk,  da  det  senere  viste  sig  at  Deutsche  Bahns  ansvarlige  ingeniører  ikke  havde  ført  til-­‐
strækkeligt  sikkerhedsbevis  for  hjulets  levetid  før  det  blev  sat  i  drift.  
L 162 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 10: Henvendelse af 29/4-15 fra Thomas Albøg Olsen
1524781_0002.png
Den  bagvedliggende  årsag  var  at  ingeniørerne  var  under  pres  fra  den  øverste  ledelse  hos  Deut-­‐
sche  Bahn.  Cheferne  forlangte  en  hurtig  løsning  på  et  komfort  problem  -­‐  støj  i  spisevognen!!  
Et  eksempel  
 
Der  har  igennem  en  lang  årrække  været  rapporteret  uregelmæssigheder  ved  bremserne  på  et  kø-­‐
retøj.  I  dagligdagen  virker  disse  uregelmæssigheder  måske  harmløse.,  "der  skete  jo  ikke  noget  -­‐  vi  
holdt  jo  før  signalet".    
Fortsætter  dette  uden  en  effektiv  indsat  for  at  finde  årsagen,  vil  de  implicerede  efterhånden  igno-­‐
rere  uregelmæssighederne,  fordi  de  med  tiden  opleves  som  en  del  af  deres  hverdag.  
Uregelmæssigheder  er  imidlertid  en  advarsel  til  de  ansvarlige.  Forholder  de  sig  ikke  til  uregelmæs-­‐
sighederne,  vil  der  med  tiden  indtræffe  en  hændelse.  En  dag  kører  køretøjet  måske  forbi  et  signal  
i  "STOP".  Konsekvensen  af  forbikørslen  afgøres  alene  af  de  aktuelle,  og  helt  tilfælde  omstændig-­‐
heder  på  det  pågældende  tidspunkt  og  sted.  
En  hændelse  -­‐  i  dette  tilfælde  forbikørslen,  kunne  under  andre  omstændigheder  have  ført  til  en  
ulykke,  og  skal  derfor  altid  undersøges  for  at  finde  den  bagvedliggende  årsag  til  hændelsen.  En  
bagvedliggende  årsag  til  forbikørslen  kunne  f.eks.  være  at  køretøjet  ikke  er  konstrueret  til  de  vej-­‐
forhold  som  forekom  den  dag.  
Uden  effektive  tiltag  til    afhjælpning  af  årsagen  til  hændelsen  (gennemførelse  af  test,  som  er  dæk-­‐
kende  for  den  faktiske  drift  med  et  køretøj)  vil  der  på  et  eller  andet  tidspunkt  følge  en  ulykke.    
Til  en  start  er  der  ofte  "kun"  tale  om  mindre  uheld  med  materiel  skade.  Et  forhold  som  dog  ikke  
bør  lede  til  en  negligering.  Uden  tiltag  til  af  afhjælpning  af  årsagen  til  "de  små"  uheld,  vil  der  følge  
alvorligere  større  ulykker  med  personskade.  
Læring  
Opererer  man  processer,  hvor  ulykke  kan  føre  til  voldsomme  konsekvenser  for  personer  og  miljø,  
er  det  derfor  nødvendigt  systematisk  at  indsamle  oplysninger  om  uregelmæssigheder/hændelser  
OG  
forholde  sig  til  de  indsamlede  oplysninger.  Igennem  analyse  af  disse  oplysninger  får  men  en  
værdifuld  viden  om  de  foranstaltninger,  som  er  nødvendige  for  at  undgå  en  fremtidig  ulykke.  
Efterskrift  
Enhver  lighed  imellem  eksemplet  og  eksisterende  køretøjer  er  tilfældig,  og  står  helt  for  læserens  
egen  regning.  
Morale  
Syntes  du  at  en  systematisk  behandling  af  uregelmæssigheder  og  hændelser,  og  at  de  nødvendige  
tiltag  til  forbedringer  er  tidskrævende  og  dyre  -­‐  skulle  du  prøve  en  ulykke  med  personskade.  
-­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐  -­‐