Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 162 Bilag 10
Offentligt
Hvorfor
er
det
vigtigt
at
forholde
sig
til
uregelmæssigheder
og
hændelser?
Uden
effektive
korrigerende
tiltag
efter
uregelmæssigheder
og
hændelser,
vil
man
efter
en
tid
stå
overfor
en
ulykke.
Skadesomfanget
afhænger
alene
af
omstændighederne.
Definitioner
En
uregelmæssighed
er
et
forhold
som
kan
henføres
til
mangler/fejl
ved
regler,
procedurer,
in-‐
strukser,
uddannelse,
materiel,
eller
systemer
(administrative
og
tekniske),
og
hvor
mang-‐
len/fejlen
endnu
ikke
har
medført
en
hændelse
eller
en
ulykke.
En
hændelse
er
”et
tilløb
til
et
uheld”,
det
vil
sige
en
begivenhed
som
indtræffer,
uden
at
der
er
sker
skade
på
personer,
materiel,
gods,
eller
det
omgivende
miljø,
og
som
ikke
i
sig
selv
leder
til
et
økonomisk
tab.
En
ulykke
er
en
situation
hvor
der
er
sket
skade
på
materiel
og/eller
personer,
gods,
samt
det
omgivende
miljø.
Relationen
imellem
begreberne
Et
sikkerhedsstudie
i
USA
som
omfattede
300
virksomheder,
21
forskellige
brancher
med
1,75
mio.
ansatte
og
et
samlet
volumen
på
3000
mio.
mandetimer
og
1,75
mio.
arbejdsulykker
viser
følgende
sammenhæng
imellem
antallet
af
uregelmæssighed,
hændelse
og
en
ulykke.
Kilde:
Det
Norske
Veritas
1
10
30
600
????
Alvorlig
personskade
Lettere
personskade
Skade
på
materiel
Hændelse
-‐
"tilløb
til
skade"
Uregelmæssigheder
Ulykke
De
absolutte
tal
lader
sig
naturligvis
ikke
uden
videre
overføre
til
dagens
forhold
i
jernbanebran-‐
chen.
Modellens
hierarkiske
princip
derimod,
bliver
-‐
desværre
altid
eftervis
i
praksis
efter
en
ulykke.
Udføres
efterforskningen
professionelt
og
med
stor
integritet,
viser
det
sig
altid
at
der
er
gået
et
antal
uregelmæssigheder
og
hændelser
forud
for
en
ulykke.
Den
direkte
årsag
til
tog
katastrofen
ved
Eschede
i
tyskland
i
1998,
hvor
101
døde
og
80
blev
kvæ-‐
stet
var
en
at
en
hjulring
knækkede.
Den
bagvedliggende
årsag
var,
at
værkstedspersonalet
igen-‐
nem
en
måned,
havde
ignoreret
fejlmeldingerne
fra
et
hjulkontrolanlæg,
som
toget
blev
kørt
igennem
efter
turen
imellem
München
-‐
Hamborg.
Fejlmeldingerne
hjulkontrolanlægget
indikerede
en
begyndende
revne
i
hjulet.
Ulykken
blev
ikke
minder
tragisk,
da
det
senere
viste
sig
at
Deutsche
Bahns
ansvarlige
ingeniører
ikke
havde
ført
til-‐
strækkeligt
sikkerhedsbevis
for
hjulets
levetid
før
det
blev
sat
i
drift.