Tusind tak for det, formand.
Og tak til ordførerne for indlæggene her.
Der er tale om et meget, meget stort og meget omfattende lovforslag.
Det byder på en tiltrængt opdatering af loven, men det indeholder også nogle nye tiltag, og vigtigst implementerer vi EU-retten her i lovforslaget.
Den gældende jernbanelov er fra 1998, og der er hen over de sidste 15 år sket en større udvikling på jernbaneområdet, eksempelvis er EU-reglerne løbende blevet indarbejdet i loven, der således er ændret mere end ti gange i perioden.
Og de mange ændringer har medført, at loven er blevet om ikke helt, så delvis uoverskuelig og i hvert fald ikke særlig brugervenlig.
Så da vi samtidig har skullet implementere EU-direktivet om oprettelse af et fælles europæisk jernbaneområde, som regulerer en række grundlæggende forhold på jernbaneområdet, har det været oplagt at foretage den her gennemgribende modernisering af loven.
Størstedelen af lovforslaget er en videreførelse af gældende ret, men bestemmelserne er forenklet og moderniseret, så loven samlet set er mere forståelig og dermed også meget, meget gerne skulle være nemmere at anvende.
I den her proces har jernbanebranchen været inddraget.
Der har været foretaget en branchehøring, og der har også været foretaget to offentlige høringer af lovforslaget.
Og tilbagemeldingerne derfra er overordnet set netop, at man er tilfreds med, at loven er blevet mere brugervenlig.
EU-direktivet om oprettelse af et fælles europæisk jernbaneområde søger at sikre den fremtidige udvikling af og adgang til jernbanenettet.
Med lovforslaget åbnes der yderligere for jernbanemarkedet i forhold til adgangen til jernbanerelaterede servicefaciliteter.
Det betyder, at jernbanevirksomheder kan få adgang til faciliteter som f.eks.
vedligeholdelsesfaciliteter og klargøringscentre og de tjenesteydelser, der findes der.
Samtidig udvides lovforslagets ansøgerbegreb, så andre end jernbanevirksomheder kan søge om at få infrastrukturkapacitet.
For at imødekomme regler fra EU giver lovforslaget Jernbanenævnet flere opgaver og beføjelser.
Jernbanenævnet gennemfører markedsovervågning, fører tilsyn med og er klageorgan på jernbaneområdet.
Jernbanenævnet skal sikre, at eventuelle uhensigtsmæssigheder på jernbanenettet afklares.
Lovforslaget styrker Jernbanenævnets mulighed for præcis det.
Som vi også har hørt at flere ordførere har fremhævet, tager lovforslaget højde for den seneste meget, meget positive udvikling på jernbaneområdet inden for bybaner, altså metro, letbaner, S-baner, som jo har en række fællestræk.
I sammenhæng med det indføres en særlig definition på letbaner, og det gøres for at afgrænse letbanen i forhold til anden skinnebåren trafik på jernbanerne.
Og letbaner udmærker sig jo ved at være skinnebåren trafik, som både kan køre i vej efter færdselslovens regler og i eget tracé.
Det er hensigtsmæssigt, at bybaner beskrives nærmere, da det forventes, at bybaner får en større betydning fremover, og man kan jo bare slå op i de politiske aftaler og se, at der kommer letbaner i Danmarks største byer, og arbejdet er jo allerede i gang flere steder.
Og dermed kan man sige, at lovforslaget her er fremtidssikret til den situation, vi får om ganske få år, nemlig at vi vil have et land, hvor der er letbaner til gavn for indbyggerne de steder, hvor de har mulighed for at benytte dem.
Lovforslaget samler også de generelle regler om ekspropriation til jernbaneanlæg i jernbaneloven.
Bestemmelserne findes p.t.
i 1965-loven om ekspropriation, og der er tale om, at gældende ekspropriationshjemler for jernbanen videreføres og moderniseres.
Der bliver i disse år investeret massivt i jernbaneinfrastrukturen, og på den baggrund kan ekspropriation jo naturligvis blive nødvendigt, og det er derfor vigtigt at sikre klare hjemler, så der overhovedet ikke er nogen tvivl om det – og selvfølgelig i fuld overensstemmelse med grundlovens § 73 om ejendomsrettens ukrænkelighed.
Vi får dermed et bedre overblik, ved at vi nu her samler alle ekspropriationsbestemmelser i én lov på det her område.
Afslutningsvis kan jeg allerede nu orientere om, at jeg faktisk påregner at stille et ændringsforslag til lovforslaget, som det ligger her i dag.
For jeg er kommet frem til, at det vil være ønskeligt, at Jernbanenævnets formand er dommer.
Det vil nemlig sikre, at formanden har de fornødne juridiske kvalifikationer, og samtidig vil det understøtte nævnets uafhængighed.
Det er sådan, at hvis man skal udnævne en dommer som formand, bør det stå i loven.
Jeg ser frem til den videre behandling af forslaget, og jeg er naturligvis rede til at besvare spørgsmål i den forbindelse.