By- og Boligudvalget 2014-15 (1. samling)
L 161
Offentligt
1513324_0001.png
Dato:
26. marts 2015
By- og Boligudvalget
Ministeren for by, bolig og landdistrikters besvarelse af spørgsmål nr. 5 ad forslag til
lov om ændring af lov om almene boliger m.v. og lov om individuel boligstøtte
(Kollektive bofællesskaber) (L 161). Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina
Adsbøl (DF)
Spørgsmål nr. 5:
Ministeren bedes redegøre for de økonomiske konsekvenser af forslaget, herunder uddybe, hvordan
ministeriet er kommet frem til, at forslaget skønnes at ville medføre en statslig merudgift på op til 1
mio. kr.?
Svar:
Jeg skal generelt henvise til pkt. 3 i de alminidelige bemærkninger til lovforslaget, hvor der er redegjort
for dets økonomiske konsekvenser for det offentlige, og nedenfor alene redegøre for den skønnede
statslige merudgift på op til 1 mio. kr. om året.
Når ledige almene boliger, herunder værelser i kollektive bofællesskaber, stilles til rådighed for
flygtninge, garanterer kommunen for lejerens forpligtelser til at istandsætte boligen/værelset ved
fraflytning samt betaler for et evt. lejetab inden indflytning. Dette gælder, uanset om boligen/værelset
stilles til rådighed via ”almindelig” udlejning eller via kommunal anvisning. Det er kommunen, der - hvis
den fraflyttede lejer ikke kan betale - betaler de istandsættelsesudgifter, som er omfattet af garantien,
men i modsætning til boliger, som stilles til rådighed efter de almindelige regler om kommunal
anvisning, får kommunen her refunderet samtlige udgifter hertil af staten efter § 62, stk. 3 i
almenboligloven. Statens udgifter til refusion optræder på finanslovskonto 14.51.16.10., som er
lovbunden. I finansårene 2011-2014 har de faktiske udgifter i gennemsnit udgjort 1,9 mio. kr.
Det nye er, at der som følge af lovforslaget skønnes at blive nyetableret 500 værelser i kollektive
bofællesskaber i eksisterende almene boliger, hvoraf 400 værelser forudsættes udlejet til flygtninge,
og dermed bliver omfattet af de nævnte særlige garanti- og refusionsregler. Det er i den forbindelse
forudsat, at de istandsættelsesudgifter, som kommunen skal betale som følge af garantien og
efterfølgende får refunderet, i gennemsnit udgør op til 2.500 kr. pr. værelse. I praksis vil der være en
betydelig spredning i den udgift, kommunen skal afholde (og får refunderet) for det enkelte værelse
ved fraflytning, ligesom der afhængig af botid vil være en spredning i, hvornår udgiften falder. En
typisk botid kan antages at være omkring 2 år, og bl.a. derfor vil der som nævnt i bemærkningerne gå
Gammel Mønt 4 · 1117 København K · T +45 33 92 29 00 · E [email protected] · www.mbbl.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2-3 år, før det fulde statslige udgiftsniveau nås. Som det ligeledes er nævnt, forudsættes der ikke at
være nævneværdige statslige merudgifter som følge af kommunal betaling for lejetab.
Med venlig hilsen
Carsten Hansen
2
af
2
Gammel Mønt 4 · 1117 København K · T +45 33 92 29 00 · E [email protected] · www.mbbl.dk