By- og Boligudvalget 2014-15 (1. samling)
L 161 Bilag 5
Offentligt
Til lovforslag nr.
L 161
Folketinget 2014-15
Betænkning afgivet af By- og Boligudvalget den 14. april 2015
2. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om almene boliger m.v. og lov om individuel
boligstøtte
(Kollektive bofællesskaber)
[af ministeren for by, bolig og landdistrikter (Carsten Hansen)]
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 11. marts 2015 og var til 1.
behandling den 19. marts 2015. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i By- og Boligudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og ministeren for by, bolig og landdistrikter
sendte den 2. februar 2015 dette udkast til udvalget, jf. BYB
alm. del – bilag 33. Den 11. marts 2015 sendte ministeren
for by, bolig og landdistrikter de indkomne høringssvar og
et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 11 spørgsmål til ministeren for by,
bolig og landdistrikter til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
2. Indstillinger og politiske bemærkninger
[Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af DF)
indstiller lovforslaget til
vedtagelse.
Et
mindretal
i udvalget (DF) indstiller lovforslaget til
for-
kastelse.
]
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker, at
regeringen har ladet stå til, og tusindvis af flygtninge er væl-
tet ind over grænsen. Det har gjort, at der kommer 12.000
flygtninge alene i 2015, for slet ikke at tale om de personer,
der vil komme ved familiesammenføringerne. Nu står vi i en
situation, hvor kommunerne skal finde boliger til alle de
mennesker. I forslaget lægges der endda op til, at man sætter
huslejen ned, så flygtninge kan betale for lejligheder, som
almindelige danskere skal betale flere penge for. Ikke nok
med det, kommunerne vil også komme til at betale, når lej-
ligheden fraflyttes og skal istandsættes. DF finder, at flygt-
ninge bliver forfordelt på dette område, frem for danskerne,
som har stået på venteliste og har betalt gebyrer. Desuden
vil socialt udsatte og studerende, som har svært ved at finde
billige boliger, komme til at vente længere på en bolig med
forslaget. Regeringen ønsker, at kommunerne skal løse op-
gaven primært ved at bruge den kommunale anvisningsret til
almene familieboliger, enten til selvstændige boliger eller til
værelser i kollektive bofællesskaber. Flygtninge har et rets-
krav på en bolig, og derfor kommer de også foran i køen. Jf.
artikel ”Flygtninge får lov at springe boligkøen over”, Ber-
lingske den 14. februar 2015. Et af argumenterne herfor er,
at de flygtninge, der kommer til kommunen, ikke har haft
mulighed for at blive skrevet op til en bolig. Men DF be-
mærker, at det har den mor eller far, der bliver skilt efter
15-20 år i parcelhus og nu mangler et sted til børnene, nok
heller ikke tænkt på. Konsekvensen er, at der i sagens natur
bliver færre familieboliger at stå på venteliste til. DF finder
det fornuftigt, at man ikke kan henvise flygtninge til de om-
råder, der står på ministeriets ghettoliste. Men med dette
lovforslag vil flygtninge få adgang til nogle andre attraktive
boliger, og så kan man risikere at skabe nye parallelsam-
fund. På den baggrund støtter DF ikke dette lovforslag.
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokku-
rin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænknin-
gens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udval-
DokumentId
Journalnummer