Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
L 160 Bilag 1
Offentligt
1505767_0001.png
Undervisningsministeriet
Marts 2015
Sagsnr.: 130.22M.351
Høringsnotat
til
Forslag til lov om udbud af ungdomsuddannelser i udlandet
I. Indledning
Et udkast til lovforslag har i perioden 19. december 2014 til 26. januar 2015 været i høring hos 45 myn-
digheder og organisationer. Lovudkastet er også offentliggjort på Høringsportalen.
Der er modtaget 21 høringssvar, hvoraf 16 indeholder bemærkninger til lovforslaget. En liste med an-
givelse af, hvem der har afgivet bemærkninger, er vedlagt. Hertil kommer to supplerende høringssvar,
der er indkommet på baggrund af opfølgende dialog med LO og DA, med hvem ministeriet har drøftet
lovforslaget på nogle møder.
De indkomne høringssvar og drøftelserne med LO og DA har givet anledning til:
Forslag om, at institutionerne kun kan godkendes til udbud af uddannelser i udlandet, hvis de er
godkendt til at udbyde den til uddannelsen nærmest svarende uddannelse i Danmark.
o
Præcisering af, at et udbud af erhvervsuddannelser i udlandet skal være tilpasset modta-
gerlandets behov og vilkår. De uddannelser, der godkendes til udbud i udlandet, vil ikke
kunne godkendes til udbud i Danmark og vil ikke automatisk være kompetencegivende i
Danmark. (Foranlediget af drøftelserne med LO og DA.)
Forslag om, at godkendelse af udbud i udlandet af en hel erhvervsuddannelse gives efter fælles
ansøgning fra institutionen og vedkommende faglige udvalg. (Foranlediget af drøftelserne med
LO og DA.)
Forslag om, at REU afgiver indstilling, inden et udbud af erhvervsuddannelser godkendes, hvis
ansøgningen eller det faglige udvalgs indstilling giver anledning til fravigelse af bestemmelser i
erhvervsuddannelsesloven eller regler fastsat i medfør heraf, som har principiel og generel be-
tydning for uddannelsens generelle kvalitet, styringsmæssige forhold eller elevernes retsstilling.
(Foranlediget af drøftelserne med LO og DA.)
Uddybning af lovforslagets bemærkninger i forhold til, hvilke midler institutionerne vil kunne
indskyde i forbindelse med udbud i udlandet.
o
Sådan aktivitet skal udføres som særskilt indtægtsdækket virksomhed. Præcisering af, at
udbud af uddannelser i udlandet derfor ikke må finansieres af danske taxametertilskud.
Uddybning af lovforslagets bemærkninger omkring tilsyn.
II. Væsentlige bemærkninger til lovforslaget
Generelle bemærkninger til lovforslaget
Bestyrelsen for Social- og Sundhedsskoler, DA, Danske SOSU-Skoler, Danske Gymnasier, DI, Funkti-
onærenes og Tjenestemændenes Fællesråd (FTF), Lederforeningen for VUC/VUC Bestyrelsesforenin-
gen, Private Gymnasier og Studenterkurser og Social- og Sundhedsskolen i Silkeborg støtter intentio-
nerne bag lovforslaget.
Danske Gymnasier finder dog ikke, at det foreliggende forslag i tilstrækkelig grad adresserer de udfor-
dringer, der er forbundet med udbud af uddannelser i udlandet. Dette gælder specielt forhold vedr.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1505767_0002.png
Undervisningsministeriet
Marts 2015
Sagsnr.: 130.22M.351
gensidig anerkendelse af eksamensbeviser og internationale standarder for kvalitetssikring. Lovforslaget
synes ikke at have taget tilstrækkelig højde for de internationale retningslinjer, der er aftalt på disse om-
råder. Danske Gymnasier opfordrer til, at dette gøres til genstand for en nærmere behandling forud for
et nyt udkast til lovforslag.
Rådet for Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser (REU) bemærker, at uddannelseseksport af
danske uddannelser kan være meget fornuftigt, når dette giver mening i relation til de involverede ud-
dannelser og er til glæde for danske interesser og danske uddannelser i Danmark, samt at de ansvarlige
for de pågældende uddannelser – det vil for erhvervsuddannelserne sige de faglige udvalg – kan stå inde
for kvaliteten. REU tilkendegiver, at rådet ikke på det foreliggende grundlag kan gennemskue, hvordan
uddannelseseksport skal udfoldes i forhold til erhvervsuddannelsesområdet, hvor uddannelserne adskil-
ler sig grundlæggende fra de gymnasiale uddannelser bl.a. ved, at der er tale om vekseluddannelser og
ved arbejdsmarkedets parters bestemmende indflydelse på erhvervsuddannelsernes indhold. REU fin-
der derfor, at det har været uhensigtsmæssigt ikke at inddrage arbejdsmarkedets parter i ekspertgrup-
pens arbejde. REU er bekymret for risikoen for at flytte institutionernes fokus væk fra deres kerneop-
gaver med udbud af erhvervsuddannelser i Danmark og samarbejde med parterne om tilvejebringelse af
praktikpladser i Danmark. Også i forhold til de erhvervsgymnasiale uddannelser er REU bekymret, da
de udbydes i samme institutionelle ramme som erhvervsuddannelserne.
LO og Landssammenslutningen af Handelsskoleelever (LH)/Danske Gymnasieelevers Sammenslutning
(DGS) kan ikke anbefale, at forslaget fremmes i den foreliggende form. LO har til det lovudkast, som
har været i høring, anført, at det ikke er tilstrækkeligt gennemarbejdet, hvad angår erhvervsuddannel-
serne, og indeholder uforsvarligt mange uklarheder. LO finder det uacceptabelt, at det er blevet udar-
bejdet uden inddragelse af arbejdsmarkedets parter og REU. LO er bekymret for, at forslaget kan ses
som et redskab til at understøtte udflytningen af danske arbejdspladser til den tredje verden, ligesom
det potentielt kan understøtte social dumping. LH og DGS mener grundlæggende, at uddannelsesinsti-
tutionernes eneste opgave bør være at uddanne unge i Danmark og ikke spekulative investeringsprojek-
ter i udlandet.
GL, Niels Brock, medlem af ekspertgruppen Lars Alrø Olesen og Finanssektorens Arbejdsgiverfor-
ening (FA) tilkendegiver ikke eksplicit støtte til eller modstand mod lovforslaget.
Undervisningsministeriets bemærkninger:
I relation til de af REU, LO og LH/DGS rejste spørgsmål vedrørende erhvervsuddannelserne, mener
Undervisningsministeriet via bemyndigelsesbestemmelsen og den analyse, der skal foretages, at have
taget højde herfor. REU og arbejdsmarkedets parter vil blive inddraget i analysen. Analysen vil kunne
adressere relevante generelle spørgsmål i forhold til eud. Hertil kommer de konkrete godkendelser,
hvor konkrete og mere situationsbestemte forhold vil skulle afklares.
Tilsvarende kan LO’s bekymring for, at lovforslaget skulle understøtte social dumping, indgå i det vide-
re analysearbejde. Efter ministeriets umiddelbare vurdering vil ordningen medføre, at udenlandsk ar-
bejdskraft, der rekrutteres af danske virksomheder, vil have et højere fagligt niveau end ellers. De ud-
dannelser, der gennemføres i udlandet på baggrund af en godkendelse efter denne lov, vil ikke automa-
tisk være kompetencegivende i Danmark. Løn- og ansættelsesvilkår for udenlandske arbejdstagere i
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1505767_0003.png
Undervisningsministeriet
Marts 2015
Sagsnr.: 130.22M.351
Danmark hører under beskæftigelsespolitikken. Generelle og principielle spørgsmål om uddannelsernes
kvalitet og elevernes retsstilling forudsættes behandlet under inddragelse af REU efter behov i forbin-
delse med de enkelte udbud.
Undervisningsministeriet har på baggrund af LO’s høringssvar været i dialog med LO og DA. Dialogen
har medført flere justeringer af lovforslaget. LO har tilkendegivet, at de på baggrund af en helhedsvur-
dering af de forandringer, der er sket i lovforslaget og bemærkningerne til lovforslaget ikke har yderlige-
re kommentarer til dette. DA har meddelt, at de tilslutter sig det korrigerede lovforslag.
Den bilaterale aftale, der skal indgås med den kompetente myndighed i den anden stat, er tænkt til at
skulle tage højde for Danske Gymnasiers spørgsmål i forhold til anerkendelse af eksamensbeviser i den
anden stat. Som det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget retter et godkendt udbud sig mod for-
holdene i den anden stat. Udbuddet vil være tilpasset den anden stats behov og vilkår og vil derfor ikke
automatisk være kompetencegivende i Danmark.
Undervisningsministeriet er enigt med LH/DGS i, at uddannelsesinstitutionernes kerneopgave er og
fortsat vil være at uddanne unge mennesker i Danmark. Dette lovinitiativ etablerer rammerne for ud-
dannelseseksport og kan derved bidrage positivt til kvalitetsudviklingen af danske uddannelser, herun-
der i forhold til de internationale aspekter af uddannelserne i Danmark.
Bemærkninger til elementer af lovforslaget
Udbud
DI anfører, at det er vigtigt, at der værnes om de danske uddannelsers brand. Kvaliteten af den danske
uddannelse, der udbydes i udlandet, skal være helt på højde med uddannelser udbudt i Danmark. DI
finder det uhensigtsmæssigt, at institutioner kan udbyde uddannelser i udlandet, som de ikke har erfa-
ring med i forvejen, da det vil kunne medføre et ressourcetræk, som risikerer at ske på bekostning af
uddannelsesaktiviteter og deres kvalitet udbudt i Danmark.
Danske Gymnasier beder om, at det nærmere foldes ud, hvad der er baggrunden for, at det ikke er en
betingelse for undervisningsministerens godkendelse, at uddannelsesinstitutionen aktuelt er godkendt til
at udbyde uddannelse i Danmark, men i udgangspunktet blot at selve uddannelsen er godkendt til ud-
bud i Danmark. Danske Gymnasier frygter, at respekten for den danske uddannelseskvalitet sættes på
spil, da internationale retningslinjer for kvalitetssikring tilsiger, at den institution, der udbyder uddannel-
sesudbud – også i udlandet – er godkendt til samme.
Danske SOSU-skoler og Bestyrelsesforeningen for Social- og Sundhedsskoler opfordrer til, at der fra
ministeriets side opstilles mere præcise betingelser for, hvilke udbydere der kan opnå retten til at udby-
de en uddannelse i udlandet. Det bør efter foreningens mening være en forudsætning, at den pågælden-
de institution kan dokumentere tidligere erfaring med gennemførelse af de forløb, der udbydes, uagtet,
at institutionen på udbudstidspunktet ikke har udbudsret til den pågældende uddannelse i Danmark.
DA kan ikke tilslutte sig, at uddannelsesinstitutioner får mulighed for at blive godkendt til at udbyde
uddannelser i udlandet, som de ikke er godkendte til at udbyde i Danmark. Et udbud i udlandet må
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1505767_0004.png
Undervisningsministeriet
Marts 2015
Sagsnr.: 130.22M.351
forudsætte, at der er relevante faglige erfaringer med den pågældende uddannelse, som kan overføres til
udlandet.
GL anfører, at det bør indskrives i regelsættet, at når udbuddet gennemføres efter reglerne for uddan-
nelsen, så indebærer det, at lærerkvalifikationerne hos de lærere, der skal forestå undervisningen i ud-
landet, skal være på niveau med de kvalifikationer, der kræves af underviserne på samme uddannelse i
Danmark.
Undervisningsministeriets bemærkninger:
Efter lovforslaget var der i lighed med den lov, der blev gennemført for erhvervsakademier og profes-
sionshøjskoler (lov nr. 537 af 12. juni 2009), og hvorefter det er blevet muligt at udbyde dansk er-
hvervsrettet uddannelse i udlandet, ikke stillet krav om, at den institution, der ønsker at udbyde en ud-
dannelse i udlandet, også er godkendt til at udbyde den pågældende uddannelse i Danmark, idet afslag
på godkendelse kan være begrundet i, at uddannelsen i forvejen udbydes af en anden institution inden
for det pågældende regionale dækningsområde.
Undervisningsministeriet er enigt i, at de uddannelser, der udbydes i udlandet, skal være på højde med
uddannelser udbudt i Danmark. Høringssvarene har derfor for at sikre dette givet anledning til forslag
om, at institutionerne kun kan godkendes til udbud af uddannelser eller særligt tilrettelagte uddannelses-
forløb i udlandet, hvis de er godkendt til at udbyde den til uddannelsen nærmest svarende uddannelse i
Danmark.
Samtidig vil det indgå som et hensyn i forbindelse med en eventuel godkendelse, om uddannelsesinsti-
tutionen besidder den nødvendige organisatoriske og faglige kapacitet til at løfte et udbud i udlandet.
I forhold til det af GL anførte om lærerkvalifikationer, så er det et spørgsmål, der vil blive taget stilling
til i forbindelse med en konkret godkendelse.
Høringssvarene har givet anledning til forslag om justering i overensstemmelse med ovenstående.
Erhvervsuddannelserne
DI støtter, at erhvervsuddannelserne ikke umiddelbart er omfattet af bestemmelserne.
Danske SOSU-skoler opfordrer til, at den i bemærkningerne foreslåede analyse af social- og sundheds-
uddannelsernes særlige forhold gennemføres hurtigst muligt med henblik på at tilvejebringe procedurer
for godkendelse af udbud af disse uddannelser i udlandet. En sådan analyse bør især fokusere på tilpas-
ninger af praktikuddannelseselementet, herunder hvorledes kravene hertil kan indføjes i de påkrævede
bilaterale aftaler. Danske SOSU-skoler anfører, at social- og sundhedsassistent er en beskyttet titel, der
kræver autorisation. Foreningen finder derfor, at der kan være EU-retlige aspekter at iagttage i forbin-
delse med evt. udbud inden for EU, idet visse professioner falder ind under reglerne om gensidig aner-
kendelse. Foreningen opfordrer ministeriet til at inddrage dette aspekt i analysen af uddannelserne.
Social- og Sundhedsskolen i Silkeborg finder det ærgerligt, at udbud af godkendte erhvervsuddannelser
i udlandet ikke i første omgang er omfattet af lovudkastet, idet det til stadighed vil give mulighed for
andre institutioner, University Colleges og private firmaer at udbyde uddannelse, som tilpasses og ligner
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1505767_0005.png
Undervisningsministeriet
Marts 2015
Sagsnr.: 130.22M.351
erhvervsuddannelse. Ser gerne en fremtidig model, hvor en stor del af praktikken afholdes internatio-
nalt under dansk myndighed og vejledning. Anbefaler, at der hurtigst muligt gives hjemmel til at udbyde
fulde erhvervsuddannelser i udlandet.
Niels Brock foreslår modellen justeret således, at institutionen kan indstille til REU, som derefter god-
kender og indstiller til ministeriet.
FTF anfører, at det er væsentligt, at evt. udenlandske udbud ikke kommer til at konkurrere om praktik-
pladser i Danmark. FTF foreslår, at det undersøges nærmere, hvordan udbuddene kan tage højde for
disse udfordringer, før der åbnes mulighed for udbud af erhvervsuddannelser i udlandet.
FA har forståelse for, at der kan udbydes enkeltfag som indtægtsdækket virksomhed, men sætter
spørgsmålstegn ved, at hele erhvervsuddannelser – udviklet af arbejdsmarkedets parter via de faglige
udvalg og finansieret af offentlige midler – skal kunne eksporteres til udlandet. FA spørger: Hvem skal
godkende praktikvirksomhederne og føre tilsyn med uddannelsesforløbet, hvis det foregår i udlandet?
Hvem skal tage sig af eventuelle faglige tvister i udlandet? Er det tanken, at personer med et erhvervs-
uddannelsesbevis opnået i udlandet pr. automatik er godkendt som værende uddannet med en dansk
uddannelse?
LO finder det ikke acceptabelt, at der lægges op til, at skolerne alene kan sælge disse uddannelser, da de
efter LO’s opfattelse ikke tilhører erhvervsskolerne, og at dette ikke ligger inden for betingelserne for
skolernes udbud. LO har svært ved at se, at der vil kunne fraviges ved elementer af erhvervsuddannel-
sernes kendetegn. LO anbefaler, at erhvervsuddannelserne trækkes ud af lovforslaget (herunder at § 4,
stk. 2, slettes), således, at der med forslaget alene skabes rammer for at eksportere de gymnasiale og
erhvervsgymnasiale uddannelser. I det omfang, at det er undervisningsministerens ønske at inddrage
erhvervsuddannelserne i et arbejde med uddannelseseksport, vil LO anbefale, at ministeren nedsætter et
udvalg sammen med arbejdsmarkedets parter, der kan undersøge, om det giver mening at eksportere
erhvervsuddannelserne, hvilke problemstillinger dette vil rejse og evt. udarbejde forslag til, hvordan
disse kan løses.
DA lægger med hensyn til erhvervsuddannelserne afgørende vægt på, at dette alene sker efter indstilling
fra REU. Samtidig forudsætter en iværksættelse af muligheden for at udbyde erhvervsuddannelser i
udlandet en forudgående analyse og vurdering. Analysen skal bl.a. beskrive, hvordan erhvervsuddannel-
sernes mål og indhold kan opretholdes og transformeres til et arbejdsmarked i et andet land.
REU finder, at hvis lovforslaget fremmes, skal det gøres klart, hvilke elementer af erhvervsuddannelses-
loven der kan fraviges. Det skal ligeledes gøres klart, at fravigelse af sådanne bestemmelser i hvert en-
kelt tilfælde kræver parternes samtykke og kun kan ske efter indstilling fra REU. REU anfører endvide-
re, at hvis uddannelser udbudt i udlandet skal anerkendes som danske erhvervsuddannelser, skal de i
fuldt omfang leve op til de samme indholdsmæssige og kvalitetsmæssig standarder. Hvis lovforslaget
ønskes fremmet på det foreliggende grundlag, så skal den i lovbemærkningerne nævnte analyse igang-
sættes snarest muligt med deltagelse af arbejdsmarkedets parter og med inddragelse af de af REU anfør-
te bemærkninger samt de elementer, der nævnes i lovforslagets bemærkninger.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1505767_0006.png
Undervisningsministeriet
Marts 2015
Sagsnr.: 130.22M.351
Undervisningsministeriets bemærkninger:
Lovforslaget indebærer, at ministeren efter indstilling fra REU kan træffe beslutning om, at loven også
omfatter udbud af erhvervsuddannelser efter lov om erhvervsuddannelser samt særligt tilrettelagte for-
løb inden for erhvervsuddannelserne. Høring af REU er obligatorisk, men REU’s indstilling er ikke
bindende for den til enhver tid siddende undervisningsminister.
Selve analysen skal bidrage til at skabe afklaring i forhold til erhvervsuddannelsesområdet, inden områ-
det evt. omfattes af loven. De generelle spørgsmål, som der rejses i høringssvarene, vil indgå i analysen.
Analysen vil ligeledes bidrage til afklaring i forhold til at iagttage de særlige omstændigheder, som gæl-
der for udøvelsen af hverv, som kræver autorisation.
Konkrete og mere situationsbestemte spørgsmål vil der blive taget stilling til i forbindelse med den be-
handling af de ansøgninger om godkendelse, Undervisningsministeriet måtte modtage.
Høringssvarene og den opfølgende dialog med LO har givet anledning til forslag om, at godkendelse af
udbud i udlandet af en hel erhvervsuddannelse gives efter fælles ansøgning fra institutionen og ved-
kommende faglige udvalg. Forudsat at erhvervsuddannelsesområdet omfattes. Baggrunden for forslaget
om en sådan særlig ansøgningsregel er, at ministeriet efter drøftelser med arbejdsmarkedets parter og ud
fra en samlet vurdering kan tilslutte sig det rejste ønske herom.
Endvidere foreslås, at fravigelse af bestemmelser i forhold til lov om erhvervsuddannelser eller regler
fastsat i medfør heraf, som har principiel og generel betydning for uddannelsens generelle kvalitet, sty-
ringsmæssige forhold eller elevernes retsstilling, sker efter indstilling fra Rådet for de Grundlæggende
Erhvervsrettede Uddannelser.
Gymnasiale uddannelser
FA anfører, at de ingen bemærkninger har til udbud af de gymnasiale uddannelser i udlandet, hvis ni-
veauet testes ved adgang til uddannelser, der afholdes i Danmark.
Undervisningsministeriets bemærkninger:
De uddannelser, der gennemføres i udlandet på baggrund af en godkendelse efter dette lovforslag, vil
ikke automatisk være kompetencegivende i Danmark. Undervisningsministeriet er i dialog med Uddan-
nelses- og Forskningsministeriet om håndtering af vurdering af eksamensbeviser, som hidrører fra dan-
ske institutioners udbud af ungdomsuddannelser i udlandet.
Høringssvaret giver ikke anledning til ændring af lovforslaget.
Økonomi/indtægtsdækket virksomhed
DI finder det uhyre vigtigt, at aktiviteterne i udlandet holdes økonomisk adskilt fra de danske aktivite-
ter, herunder at udbuddet i udlandet gennemføres i et selskab med begrænset hæftelse.
GL noterer med tilfredshed, at forslagets regler omkring de økonomiske rammer for aktiviteten sikrer,
at udbuddet i udlandet ikke kan belaste institutionernes uddannelsestilbud i Danmark.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1505767_0007.png
Undervisningsministeriet
Marts 2015
Sagsnr.: 130.22M.351
Danske SOSU-skoler og Bestyrelsesforeningen for Social- og Sundhedsskoler hilser det velkomment, at
loven bemyndiger ministeren til at fastsætte regler for udbud gennem selskaber med begrænset hæftelse.
Medlem af ekspertgruppen Lars Alrø Olesen anfører, at opkrævningen på 50.000 kr. for godkendelsen
formentlig vil medføre, at det kun er de største institutioner, der vil være i stand til at finansiere dette.
FTF foreslår, at det nøje overvejes, hvor store beløb institutionerne kan afsætte til investeringer i udbud
i udlandet. FTF anfører, at sådanne investeringer ideelt sker som et offentligt privat partnerskab, sådan
at ikke hele investeringskapitalen skal hentes i uddannelsessystemet. FTF foreslår endvidere, at bemyn-
digelsen i § 7 benyttes til at fastsætte nærmere regler, der forpligter institutionen til at tilbageføre en del
af overskuddet fra selskaber med begrænset hæftelse til institutionens almindelige opgaver i Danmark.
DA finder det vigtigt, at aktiviteterne i udlandet holdes økonomisk adskilt fra de danske aktiviteter.
Udbuddet i udlandet må ikke risikere at blive en belastning for institutionens primære danske aktivite-
ter, hvor der overføres statslige ressourcer til udlandet.
Undervisningsministeriets bemærkninger:
Der er i forbindelse med lovforslaget ikke afsat statsmidler til brug for institutionernes etablering i ud-
landet. Etablering og drift af udbud i udlandet skal ske som særskilt indtægtsdækket virksomhed. Dette
indebærer, at udbud i udlandet ikke må finansieres af danske taxametertilskud. Der vil dermed gælde et
krav om, at der foretages særskilte for- og efterkalkulationer for et udbud i udlandet, og at udlandsvirk-
somheden ikke i sig selv må give et akkumuleret underskud fire år i træk. Det betyder, at der senest det
fjerde år i en periode skal være oparbejdet et samlet overskud for så vidt angår udlandsvirksomheden.
Er dette ikke tilfældet, vil udlandsvirksomheden skulle afvikles.
Institutionernes indtægtsdækkede virksomhed behandles regnskabsmæssigt i et særskilt kredsløb uaf-
hængigt af institutionernes ordinære drift.
Det kan oplyses, at erhvervsskolernes samlede overskud på indtægtsdækket virksomhed i perioden
2010-2013 har varieret mellem 65,7 og 76,0 mio. kr. årligt. Institutionernes akkumulerede overskud på
indtægtsdækket virksomhed fra tidligere år kan anvendes til at etablere udbud af ungdomsuddannelser i
udlandet.
Den foreslåede bemyndigelse for ministeren til at fastsætte regler om gennemførelse af udbuddet gen-
nem et selskab med begrænset hæftelse forventes blandt andet anvendt til at stille krav til institutionens
anbringelse af likvide midler i et aktieselskab eller et andet selskab med begrænset hæftelse hjemmehø-
rende i Danmark med henblik på, at selskabet kan gennemføre undervisningen i udlandet. Risikoen for
at lide tab ved aktiviteterne i udlandet vil hermed blive begrænset til de indskudte midler. Omfanget af
de midler, der anbringes i et sådant selskab, må ikke have et omfang, der bringer grundlaget for institu-
tionens opgaver i fare.
Den foreslåede adgang for undervisningsministeren til at fravige regler i uddannelses- og institutionslo-
vene forventes blandt andet anvendt til at stille krav om, at uddannelsesinstitutionen besidder den nød-
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1505767_0008.png
Undervisningsministeriet
Marts 2015
Sagsnr.: 130.22M.351
vendige økonomiske og organisatorisk kapacitet til udbud i udlandet, herunder at udbuddet i udlandet
ikke indebærer risici for uddannelsens hovedaktivitet i Danmark.
Høringssvarene giver anledning til uddybning af lovforslagets bemærkninger i forhold til, hvilke midler
institutionerne vil kunne indskyde i forbindelse med etablering af udbud i udlandet.
Bilateral aftale
Niels Alrø Olesen anfører, at det måske kunne være klargørende, hvis det af bemærkningerne fremgik,
hvilke konkrete lande der allerede er indgået bilateralt samarbejde med. Han spørger endvidere til, hvil-
ken betydning et overstatsligt samarbejde som EU har: Betyder vores deltagelse i EU, at man kan in-
troducere danske ungdomsuddannelser uden bilaterale samarbejder med det pågældende EU-land?
Undervisningsministeriets bemærkninger:
Efter lovforslaget forudsætter en godkendelse af et udbud i udlandet, at der er indgået en bilateral aftale
mellem Danmark og en anden stat, efter hvilken udbuddet af uddannelsen er erhvervskompetencegi-
vende eller adgangsgivende til videregående uddannelse i den anden stat. Den bilaterale aftale vedrører
kun udbud i henhold til lovforslaget og vedrører derfor efter Undervisningsministeriets vurdering ikke
EU-retlige aspekter.
I lyset af, at lovgrundlaget endnu ikke er etableret, at der på nuværende tidspunkt ikke indgået bilaterale
aftaler eller tillæg til bilaterale aftaler om udbud af ungdomsuddannelser i udlandet.
Modellen, hvorefter en bilateral aftale to lande imellem, muliggør fravigelse fra lov, er kendt fra lov om
private gymnasieskoler, studenterkurser og kurser til højere forberedelseseksamen (hf-kurser). Efter
denne lov er Sankt Petri Skoles udbud af en tysk studentereksamen godkendt.
Høringssvaret giver ikke anledning til ændring af lovforslaget.
Privat handel med grunduddannelserne
GL frygter, at Danmark via bilaterale aftaler tilsvarende vil blive stillet over for et krav om at tillade, at
det pågældende land kan etablere private profitgivende ungdomsuddannelsestilbud i Danmark. DI fin-
der det vigtigt at fastholde en dansk modstand mod liberalisering af handel med grunduddannelser som
muliggør profit til udbyderne.
Undervisningsministeriets bemærkninger:
Udenlandske såvel som danske udbydere af ungdomsuddannelser kan allerede udbyde private uddan-
nelser i Danmark uden statstilskud. Lovforslaget ændrer ikke herpå.
Høringssvarene giver derfor ikke anledning til ændring af lovforslaget.
Eksamensbeviser
Danske Gymnasier er umiddelbart positive over for den i lovforslaget foreslåede model til sikring af
eksamensbevisernes certificering. Det står imidlertid ikke klart, hvilken certificering udbudsgodkendel-
sen medfører, og hvilken status certifikatet tænkes at skulle have. Jf. § 2, stk. 2, forudsætter det, at ud-
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1505767_0009.png
Undervisningsministeriet
Marts 2015
Sagsnr.: 130.22M.351
buddet af uddannelsen skal være erhvervskompetencegivende eller adgangsgivende til videregående
uddannelse i modtagerlandet. Det står ikke Danske Gymnasier klart, hvilken type certificering der kan
give denne erhvervskompetence eller adgang til videregående uddannelse og en præcisering af dette, vil
være fordelagtigt. Er der tale om ”skræddersyede eksamensbeviser forbeholdt det konkrete bilaterale
samarbejde”? Danske Gymnasier sætter spørgsmålstegn ved, hvilken værdi dette vil have uden for det
konkrete samarbejde i tilfælde af, at en indehaver måske ønsker at få det anerkendt af 3. stat. Udbud af
studieforberedende uddannelse, som ikke giver international adgang til videregående uddannelse, bidra-
ger ikke til kvalitetsudvikling af uddannelse.
Niels Brock spørger ind til, hvem der udarbejder eksamensopgaverne, og om der er særlige regler i for-
bindelse med censorer etc.? Niels Brock anfører, at der i sætningen ”De udbud, der godkendes til ud-
bud i udlandet, vil ikke kunne godkendes til udbud i Danmark og vil ikke automatisk være kompetence-
givende i Danmark.” mangler et ”automatisk”.
Undervisningsministeriets bemærkninger:
Der vil være tale om skræddersyede eksamensbeviser forbeholdt det konkrete bilaterale samarbejde, der
opfylder de behov, som den anden stat har. Uddannelsernes eventuelle værdi i Danmark vil afhænge af
de almindelige regler om anerkendelse af udenlandske uddannelser, eksamensbeviser og kvalifikationer i
øvrigt til brug på arbejdsmarkedet eller i uddannelsessystemet i Danmark. Undervisningsministeriet er i
dialog med Styrelsen for Videregåede Uddannelser herom.
Af lovforslagets bemærkninger fremgår det, at de uddannelser, der gennemføres på baggrund af en
godkendelse efter dette lovforslag, ikke vil kunne godkendes til udbud i Danmark. I Danmark udbydes
de ordinære gymnasiale og erhvervsrettede ungdomsuddannelser.
Høringssvarene giver derfor ikke anledning til ændring af lovforslaget.
Tilsyn/kvalitetssikring
GL bemærker med tilfredshed, at lovforslaget opererer med, at Undervisningsministeriet fører tilsyn
med den danske uddannelsesinstitution, der godkendes til denne aktivitet. GL opfordrer til, at der ved
indgåelse af evt. bilateral aftale sikres et offentligt tilsyn med den uddannelsesaktivitet, der foregår i de
berørte lande, da det danske Undervisningsministerium ikke har nogen kompetence uden for landets
grænser.
Medlem af ekspertgruppen Lars Alrø Olesen udtrykker usikkerhed om, hvorvidt tilsyn med institutio-
nen i Danmark er nok. Der bliver meget langt mellem tilsyn og den konkrete uddannelse. Mener, at det
vil være nødvendigt at gennemføre en eller anden form for direkte kvalitetskontrol for at sikre, at ud-
dannelsen er etableret og gennemført nært beslægtet med den tilsvarende danske uddannelse.
FTF foreslår, at der udvikles et specifikt regelsæt for kvalitetssikring af udbud i udlandet, der tager høj-
de for de særlige problemstillinger, som disse udbud vil opleve.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1505767_0010.png
Undervisningsministeriet
Marts 2015
Sagsnr.: 130.22M.351
Undervisningsministeriets bemærkninger:
Efter lovforslaget forudsætter en godkendelse af et udbud i udlandet, at der er indgået en bilateral aftale
mellem Danmark og en anden stat, efter hvilken udbuddet af uddannelsen er erhvervskompetencegi-
vende eller adgangsgivende til videregående uddannelse i den anden stat.
Den bilaterale aftale vil kunne bidrage til at sikre, at der bliver et offentligt tilsyn med den uddannelses-
aktivitet, der foregår i de berørte lande. Den anden stat vil således i givet fald kunne forestå den direkte
kvalitetskontrol, der kan kræves af institutionen, såvel som fra de kompetente myndigheders side.
Høringssvarene har givet anledning til uddybning af lovforslagets bemærkninger omkring tilsyn.
Deltagerbetaling
Medlem af ekspertgruppen Lars Alrøe Olesen anfører, at hvis lovforslagets § 7 blot omfatter, at der
stilles krav om deltagerbetaling, er det ok, men hvis reglen også omfatter, at ministeren kan stille krav
om niveau og sammensætning af deltagerbetalingen, kan det skabe en vis usikkerhed om institutionens
muligheder for at manøvrere på et åbent marked, som der i de fleste tilfælde vil være tale om.
Undervisningsministeriets bemærkninger:
For at gøre det muligt for institutionerne at oppebære indtægter, der sætter dem i stand til at dække
udgifterne ved udbud af uddannelser i udlandet, foreslås det, at undervisningsministeren fastsætter reg-
ler om, at institutionerne kan oppebære indtægter i form af opkrævning af deltagerbetaling. Der forven-
tes ikke at blive stillet krav herom, ej heller krav om niveau og sammensætning af deltagerbetaling. Be-
slutning om, hvordan de vil tilvejebringe indtægter, vil være op til lokal beslutning.
Høringssvaret giver ikke anledning til ændring af lovforslaget.
Private gymnasier
Private Gymnasier og Studenterkurser finder det højst besynderligt, at institutioner omfattet af lov om
private gymnasieskoler, studenterkurser og kurser til højere forberedelseseksamen (hf-kurser) ikke er
omfattet.
Undervisningsministeriets bemærkninger:
I gennemsnit er det tale om små private gymnasieskoler. Det er Undervisningsministeriets vurdering, at
de private gymnasieskoler skal koncentrere sig om den opgave, de er godkendt til, nemlig at give den
bedst mulige gymnasiale undervisning i Danmark. Skolerne skal ikke bruge ressourcer, herunder leder-
og lærerkræfter, på at drive uddannelsesvirksomhed i udlandet.
Høringssvaret giver ikke anledning til justering af lovforslaget.
Andet
Herudover har høringssvarene givet anledning til lovtekniske og sproglige justeringer og præciseringer.
10