Udvalget for Landdistrikter og Øer 2014-15 (1. samling)
L 159
Offentligt
Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer
Sagsnr.
2015 - 2677
Doknr.
222891
Dato
13-04-2015
Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer har den 7. april 2015 stillet følgende
spørgsmål nr. 3 (L 159) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 3:
”Vil ministeren kommentere høringssvaret fra Fanø Kommune, som ”imødeser
særlige vanskeligheder med at honorere lovforslagets krav om, at ”kommunalbestyrel-
sen skal udarbejde en redegørelse om, hvorledes tilskuddet er anvendt.”?
Fanø Kommune bemærker i sit høringssvar, at man ”har gentagne gange forsøgt
at få adgang til regnskabsmateriale fra udbyderen, rederiet Færgen, for at få indsigt i
netop prisfastsættelsen. Færgen har ikke ønsket at imødekomme dette,…”.
a. Når det tages i betragtning, at staten, via Transportministeriet, er medejer
af rederiet Færgen, vil ministeren da, evt. i samarbejde med transportministeren,
tage initiativ til at få rederiet Færgen til at oplyse sine regnskabstal for Fanøoverfarten
over for Fanø Kommune, så kommunen kan opfylde lovforslagets
krav om udarbejdelse af en redegørelse for, hvorledes tilskuddet er anvendt?
b. Hvis en kommune (i.e.: Fanø Kommune) ikke kan leve op til lovforslagets
krav om udarbejdelse af en retvisende redegørelse for, hvorledes tilskuddet til
nedsættelse af godstaksterne på færgeoverfarten er anvendt, hvilke sanktioner
forestiller ministeren sig da taget i anvendelse for at sikre, at lovens krav
overholdes?”
Svar:
Jeg har indhentet følgende bidrag fra Transportministeriet til spørgsmålsbesvarelsen.
”Lovforslag L 159 om ændring af lov om kommunal udligning og generelle tilskud til
kommuner (Nedsættelse af færgetakster for godstransport til og fra øer) vil give Fanø
Kommune mulighed for, i lighed med en række andre kommuner, at få tilskud fra
Økonomi- og Indenrigsministeriet til reduktion af godstaksterne med 80 pct. Det er en
betingelse for dette tilskud, at kommunen over for Økonomi- og Indenrigsministeriet
redegør for anvendelsen af tilskuddet, med henblik på at sikre, at priserne er reduce-
ret med 80 pct. og at der ikke sker overkompensation.
Opfyldelsen af dokumentationskravet mener jeg ikke vil kræve, at Fanø Kommune får
indsigt i Danske Færgers prisfastsættelse for både passagerer, biler og gods, samt
regnskabsmateriale, hvilket Fanø Kommune gennem længere tid har ønsket.
En mulig fremgangsmåde kan efter min opfattelse være, at Fanø Kommune forhandler
med Danske Færger om nedsættelse af godstaksterne med 80 pct.
Danske Færger må i den forbindelse dokumentere, hvor stort et indtægtstab rederiet
vil få ved at reducere taksterne for gods med 80 pct. Desuden vil selve takstnedsæt-