Udvalget for Landdistrikter og Øer 2014-15 (1. samling)
L 159 Bilag 1
Offentligt
1507822_0001.png
Enhed
ADMPOL
Sagsbehandler
MB
Koordineret med
Høringsnotat til Folketingets Udvalg for Landdistrikter og
Øer om forslag til lov om ændring af lov om kommunal
udligning og generelle tilskud til kommuner (Nedsættelse
af færgetakster for godstransport til og fra øer)
Modtagne høringssvar
Økonomi- og Indenrigsministeriet har modtaget i alt 19 høringssvar.
Sagsnr.
2014 - 20733
Doknr.
209387
Dato
03-03-2015
Følgende myndigheder og organisationer m.fl. (i alt 18) har meddelt, at de har be-
mærkninger: KL, Sammenslutningen af Danske Småøer, Bornholms Regionskommu-
ne, Fanø Kommune, Faaborg-Midtfyn Kommune, Læsø Kommune, Norddjurs Kom-
mune, Samsø Kommune, Slagelse Kommune, Ærø Kommune, Aabenraa Kommune,
Aalborg Kommune, Sejerøbugtens Færger (Kalundborg Kommune), Svendborg Havn
(Svendborg Kommune), Askø/Lilleøs medlemmer i kontaktudvalget for øerne i Lol-
lands Kommune, Ø-repræsentanterne fra Agersø og Omø i Slagelse Kommunes Ø-
udvalg, Avernakø Beboerforening og Opholdsstedet Munkegården på Avernakø.
Følgende myndigheder og organisationer (i alt 1) har meddelt, at de ikke har bemærk-
ninger: Dansk Erhverv.
Følgende myndigheder og organisationer (i alt 17) har ikke afgivet høringssvar: Dan-
marks Fiskeriforening, Danmarks Rederiforening, Dansk Industri, Dansk Transport og
Logistik, Danske Speditører, Håndværksrådet, Småøernes Færgeselskaber, Assens
Kommune, Haderslev Kommune, Hedensted Kommune, Holbæk Kommune, Horsens
Kommune, Langeland Kommune, Lolland Kommune, Odder Kommune, Skive Kom-
mune og Struer Kommune.
Bemærkninger til lovforslaget
I det følgende foretages en tværgående gennemgang af de centrale politiske tilkende-
givelser, der er fremkommet i høringssvarene. Der er ud over de punkter, som omta-
les i det følgende, på baggrund af ministeriets egen kvalitetssikring af lovforslaget
indarbejdet en række mere tekniske, herunder lovtekniske, ændringer i lovforslaget
inden fremsættelsen.
Generelle bemærkninger
Langt de fleste høringssvar hilser overordnet lovforslaget om nedsættelse af færge-
takster for godstransport til og fra øer velkomment.
KL anfører, at lovforslaget er et godt initiativ til at understøtte udviklingen på øerne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1507822_0002.png
Sammenslutningen af Danske Småøer finder det overordentligt glædeligt, at man nu
tilgodeser erhvervslivet på øerne med lovforslaget.
Norddjurs Kommune tilkendegiver, at det er meget positivt, at der nu skabes mulighed
for nedsættelse af færgetaksterne for godstransport, fordi det vil bidrage til at bringe
øerne tættere på trafikal ligestilling med resten af landet.
Ærø Kommune ser ligeledes særdeles positivt på lovforslaget under henvisning til, at
det vil bidrage til at bringe øerne tættere på trafikal ligestilling med resten af landet.
Slagelse Kommune ser lovforslaget som et godt initiativ til at understøtte udviklingen
på øerne.
Samsø Kommune er meget positivt stemt over for lovforslaget under henvisning til, at
Samsø har en meget stor produktion af grøntsager på øen, og dette erhverv sikrer
mange arbejdspladser lokalt.
Svendborg Kommune ser lovforslaget som en positiv håndsrækning til erhvervet på
kommunens småøer.
Læsø Kommune opfatter lovforslaget som en stor håndsrækning, der vil bidrage til at
binde hele Danmark sammen, ligesom det efter kommunens opfattelse er et væsent-
ligt grundlag til at fremme trafikal ligestilling.
Faaborg-Midtfyn Kommune hilser forslaget om øget tilskud til nedsættelse af takster
for godstransport til og fra Bjørnø, Avernakø og Lyø velkomment og fremhæver, at
forslaget falder helt i tråd med kommunens udviklingsstrategi og ønsker om at skabe
attraktive vilkår for erhvervslivet.
Bornholms Regionskommune finder det positivt, at de godsbærende virksomheder på
øen sidestilles med de øvrige virksomheder i resten af landet, da det er helt afgørende
for erhvervsudviklingen på Bornholm. Bornholms Regionskommune finder det endvi-
dere positivt, at der bliver tale om en permanent ordning, da det er med til at skabe
forudsigelighed og gennemsigtighed.
Ærø, Norddjurs og Læsø Kommuner udtrykker ønske om, at lovforslaget følges op af
et initiativ, der indfører landevejsprincippet for personer og personbiler, så øerne efter
deres opfattelse sikres fuld trafikal ligestilling med resten af landet.
Konkrete bemærkninger
Implementering af ordningen
KL og Slagelse Kommune udtrykker bekymring for, at det samlede tilskud og fordelin-
gen mellem kommunerne sker på et misvisende grundlag under henvisning til, at der
er tale om meget forskellige opgørelsesmetoder færgeselskaber imellem, hvilket efter
deres opfattelse gør det vanskeligt at få et entydigt billede af godsomsætningen på de
enkelte ruter. KL og Slagelse Kommune foreslår på den baggrund, at der udarbejdes
en model, hvor det ensartet fastsættes, hvorledes færgeselskaberne skal indberette.
Sammenslutningen af Danske Småøer, Faaborg-Midtfyn Kommune, Ø-
repræsentanterne for Agersø og Omø i Slagelse Kommunes Ø-udvalg udtrykker øn-
ske om en præcisering af, at evt. overskydende midler skal anvendes til nedsættelse
af øvrige takster eller andre serviceforbedringer frem for en ordlyd om, at overskyden-
de midler skal anvendes til færgeområdet i øvrigt. Ligeledes er der ønske om en præ-
cisering af, at evt. overskydende midler skal anvendes i det efterfølgende år.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1507822_0003.png
Samsø Kommune anfører, at den kommunale færgerute/Samsø Rederi har beman-
dingsløs indtjekning, hvorfor det ikke vil være muligt at sælge godsstøttebilletter direk-
te i drive-in. Dette gør det efter kommunens opfattelse ikke muligt at kontrollere, om fx
en hvidpladebil er berettiget til at købe en godsstøttebillet eller ej. Samsø Kommune
efterlyser sanktionsmuligheder over for de personer, der misbruger ordningen om
godsstøttebilletter.
Askø/Lilleøs medlemmer af kontaktudvalget for øerne i Lolland Kommune finder, at
tilskuddet skal gøres betinget af, at den nuværende færgedrift ikke forringes i væsent-
lig grad.
Sejerøbugtens Færger (Kalundborg Kommune) forudser en række praktiske proble-
mer i forbindelse med ordningens konkrete udformning.
Faaborg-Midtfyn Kommune finder, at fordelingsnøglen skal ligge fast i en kortere peri-
ode end 5 år som foreslået, fx 3 år.
Ærø Kommune tilkendegiver, at kommunen ønsker at fastsætte ens godstakster for
alle 3 færgeruter til Ærø og anmoder derfor om, at de kommende regler ikke må være
til hinder herfor.
Økonomi- og Indenrigsministeriets bemærkninger:
Økonomi- og Indenrigsministeriet har indhentet oplysninger fra de omfattede færgeru-
ter om den samlede godsomsætning. Ud over forskelle i mængden af gods vil omsæt-
ningen også være påvirket af forskelle i takststrukturen mellem ruterne. Der foreligger
imidlertid ikke data, som muliggør en korrektion for forskelle i takststruktur, hvorfor
tilskudsbehovet er beregnet på grundlag af de kendte omsætningstal.
Økonomi- og Indenrigsministeriets udgangspunkt for udmøntningen af ordningen er, at
der skal være tale om en enkel og let administrerbar ordning.
Der kan lokalt være nogle praktiske forhold, som skal håndteres i forbindelse med
ordningens indførelse, bl.a. i forbindelse med check-in, der ikke er bemandet. Nogle
færgeruter har ikke bemandede billetsalgssteder. Spørgsmålet om eventuelle kontrol-
foranstaltninger i forhold til den nye ordning må håndteres på den enkelte færgerute
ud fra de lokale forhold. Ordningen adskiller sig dermed ikke fra kontrol med andre
billettyper.
Det er den enkelte kommune, som selv tilrettelægger færgebetjeningen af de øer, der
er beliggende i kommunen ud fra de lokale forhold. Den nye ordning ændrer ikke ved
dette.
Der foretages en evaluering af fordelingsnøglen efter 5 år bl.a. for at tage højde for
udviklingen i godsomsætningen. En periode med en længde på 5 år anses for at være
hensigtsmæssigt, da det herved er muligt at få et konsolideret billede af mere vedva-
rende udviklingstendenser og ikke blot midlertidige udsving.
Reduktionen af færgetakster for godstransport til og fra øer vil ske med udgangspunkt
i de færgetakster, der er gældende pr. 1. januar 2015. Den nye ordning giver mulighed
for at ændre takststrukturen på de enkelte færgeruter, men det skal ske inden for de
fastsatte rammer, fx at godstakster maksimalt må nedsættes med 80 pct., ekskl. vare-
afgift opkrævet af havnene.
Økonomi- og Indenrigsministeriet er enig i, at det bør præciseres i lovbemærkninger-
ne, at evt. overskydende midler skal anvendes i det efterfølgende år til nedsættelse af
øvrige takster eller andre serviceforbedringer på færgeområdet.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1507822_0004.png
Det præciseres i lovforslaget, at evt. overskydende midler skal anvendes i det efterføl-
gende år til nedsættelse af øvrige takster eller andre serviceforbedringer på færgeom-
rådet. Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer i øvrigt i lovforslaget.
Afgrænsning i forhold til varevogne
Avernakø Beboerforening gør opmærksom på, at lovforslaget ikke tager højde for de
små erhvervsdrivende, som har biler indregistreret til delvis privat og delvis erhvervs-
mæssig kørsel. Beboerforeningen henviser til, at der på Avernakø er erhvervsdriven-
de, som har gårdbutikker, og som selv henter varer på fastlandet.
Samsø Kommune finder det meget vigtigt, at godsstøtten begrænses til alene at om-
fatte de godsførende biler under 3500 kg og ikke gulpladebiler generelt. Efter kommu-
nens opfattelse skal der være krav om, at det reelt er godsførende biler med en ugent-
lig frekvens på min. 4 overfarter i faste mønstre, at der fragtes gods kommercielt som
hovedformål, og at alle kan bestille transporter ved dem. Alternativt vil det efter kom-
munens estimat kræve et ekstra tilskud på 9 mio. kr. årligt til Samsø Vest.
Økonomi- og Indenrigsministeriets bemærkninger:
Vækstinitiativet sigter mod at understøtte erhvervsudviklingen på øerne, uanset stør-
relsen af den pågældende erhvervsvirksomhed.
Det er generelt vurderingen, at der særligt i forhold til de mindre øer sker en del gods-
transport i mindre varevogne og lignende under 3.500 kg. Økonomi- og Indenrigsmini-
steriet finder det derfor velbegrundet, at mindre varevogne og lignende under 3.500
kg, der anvendes udelukkende til erhvervsmæssig kørsel, bliver omfattet af ordningen
uden, at der lægges særlige restriktioner ned over netop denne kategori.
Derimod er mindre varevogne og lignende under 3.500 kg, der er registreret til både
privat og erhvervsmæssig kørsel, ikke omfattet af ordningen, da dette vil være meget
vanskeligt at administrere i praksis for de enkelte færgeruter. Reelt ville det forudsæt-
te, at der ved hver enkelt billetkøb skulle tages stilling til, om der er tale om erhvervs-
mæssig kørsel af gods.
Økonomi- og Indenrigsministeriet har indhentet oplysninger om godsomsætningen for
varevogne for alle de omfattede færgeruter. Hvis varevogne på en færgerute er takst-
fastsat som personbiler, er der blevet udarbejdet et skøn for den pågældende færge-
rute over andelen af varevogne.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer i lovforslaget.
Betinget tilskud
Sammenslutningen af Danske Småøer bifalder, at tilskuddet til kommuner med små-
øer kan gøres betinget af, at forhøjelsen af ø-tilskuddet med ekstra 15 mio. kr. er an-
vendt i overensstemmelse med intentionerne bag forhøjelsen. Sammenslutningen
ønsker imidlertid, at den foreslåede bemyndigelse til økonomi- og indenrigsministeren
skærpes og foreslår på den baggrund konkrete ændringer af lovteksten og lovbe-
mærkningerne.
Aabenraa Kommune er af den opfattelse, at en regel om at gøre et tilskud betinget af
anvendelsen af et andet tilskud, er unødigt kompliceret at anvende.
Økonomi- og Indenrigsministeriets bemærkninger:
Økonomi- og Indenrigsministeriet finder det hensigtsmæssigt at fastholde en ”kan”
bestemmelse. Bestemmelsen må antages at miste sin aktualitet på sigt, fordi kommu-
nerne vil tilpasse sig de nye regler for at få del i tilskuddet.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1507822_0005.png
Det er hensigten at etablere en enkel ordning, som ikke er unødig kompliceret for
kommunerne. Det gælder også for denne bestemmelse.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer i lovforslaget.
Pristalsregulering
Der udtrykkes i flere høringssvar ønske om, at tilskuddet til de omfattede kommuner
pristalsreguleres således, at der tages højde for den særlige afhængighed, der er i
udsving af brændstofpriserne. Synspunktet er fremført af Læsø Kommune, Samsø
Kommune, Ærø Kommune og Norddjurs Kommune.
Økonomi- og Indenrigsministeriets bemærkninger:
Tilskuddet vil blive reguleret én gang årligt med den forventede pris- og lønudvikling
for den kommunale sektor. Udviklingen i energipriserne indgår i dette indeks sammen
med en lang række andre elementer.
Ud fra hensynet til enkel administration af ordningen og budgetsikkerhed i den enkelte
kommune er det vurderet mest hensigtsmæssigt at regulere tilskuddet til kommunerne
med udgangspunkt i et generelt indeks.
Tilskuddet ligger fast for den enkelte kommune i 5 år. Tilskudsprocenten kan dog æn-
dre sig over tid afhængigt af udviklingen i godsomsætningen på de enkelte ruter. Det
er derfor planen at gennemføre en evaluering af fordelingsnøglen efter 5 år for at vur-
dere, hvorvidt der er sket en udvikling på godsområdet, herunder forskydninger mel-
lem ruterne, som giver anledning til at revidere fordelingsnøglen.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer i lovforslaget.
Takstfastsættelsen
Samsø Kommune finder det vigtigt, at ordningen sikrer ens priser hele året igennem.
Efter kommunens opfattelse er det nødvendigt, når der skal bydes på licitationer af
kørsel for kommunen og afgives priser for det kommende år. Kommunen ønsker mu-
lighed for, at for meget udbetalt støtte kan modregnes i tilskuddet for det efterfølgende
år.
Svendborg Havn (Svendborg Kommune) anfører, at kommunen i dag har en takst-
struktur, hvor erhvervskøretøjer får rabat uden for sommersæsonen. Kommunen øn-
sker fortsat mulighed for at tilpasse taksterne således, at fx overførsel af korntranspor-
ter er mest attraktive uden for turistsæsonen.
Økonomi- og Indenrigsministeriets bemærkninger:
Ordningen rummer ikke mulighed for, at en kommune på forhånd kan bruge af tilskud-
det for det kommende år. Dette er i overensstemmelse med almindelige bevillings-
mæssige procedurer, og en sådan mulighed for modregning ville i øvrigt betyde en
betydelig øget kompleksitet i administrationen af ordningen.
Tilskudsbehovet ved etablering af ordningen er beregnet på grundlag af indberetning
fra de enkelte kommuner om godsomsætningen over en treårig periode. Det er såle-
des omsætningstal fra kommunen selv, som udgør grundlaget for beregning af til-
skuddet til den pågældende kommune. Derfor må beregningsgrundlaget antages at
være så præcist som muligt.
Ordningen indebærer, at takstnedsættelsen ud fra statsstøtteretlige betragtninger
maksimalt kan udgøre 80 pct. af de gældende færgetakster pr. 1. januar 2015. Samti-
dig er udgangspunktet for kommunens prisfastsættelse af færgetakster, at der skal
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1507822_0006.png
ske en ligelig procentvis reduktion af taksterne for de enkelte billettyper og rabatord-
ninger. Der vil således være relativt faste rammer for ordningen.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer i lovforslaget.
Statslige ruter
Bornholms Regionskommune finder, at der er behov for præciseringer på nogle punk-
ter i lovforslaget, herunder:
At det forudsættes, at også statsstøttede ruter kan anvende midler fra et
eventuelt fald i godsomsætningen til nedsættelse af øvrige billetpriser
At trailerhåndteringen indgår i tilskudsberegningen
At der sikres en kontrolmekanisme, således nedsættelse af godstaksterne
kommer fragtkunderne til gode
Økonomi- og Indenrigsministeriets bemærkninger:
Den nye ordning udmøntes af Transportministeriet for de statslige ruters vedkommen-
de. Transportministeriet har oplyst, at for de statslige færgeruter indgår Transportmini-
steriet kontrakter med en operatør, som varetager driften af færgeruten. Kontrakterne
indgås ved udbud og gælder typisk en driftsperiode på 6 til 10 år. Operatøren modta-
ger et tilskud, der fastsættes i forbindelse med udbuddet, og for dette skal operatøren
opfylde samtlige kontraktvilkår. Det gælder også vilkår for billetpriser. Eftersom der
indgås en kontrakt med operatøren, kan Transportministeriet ikke uden aftale med
operatøren foretage ændringer. Reduktion af færgetaksterne for de eksisterende kon-
trakter kræver således en forhandling med operatøren, hvor de nærmere vilkår og
reduktioner fastlægges. Derimod vil de reducerede færgetakster i de kommende kon-
trakter blive indarbejdet direkte som krav i forbindelse med udbuddet af disse. Tilskud
til de statslige færger reguleres ikke, hvilket bl.a. betyder, at det ikke er muligt at over-
føre et beløb til prisreduktioner på andre billettyper.
Økonomi- og Indenrigsministeriet finder dog ikke anledning til en detaljeret beskrivelse
i lovforslaget af takstfastsættelsen for de statslige ruter, da lovforslaget alene udmøn-
ter den del af vækstinitiativet, som vedrører de ikke-statslige færgeruter.
I det omfang trailerhåndteringen er en forpligtelse, som rederiet skal levere, vil der
være tale om en godstakst, som er omfattet af ordningen.
For de ruter, der ikke er statslige, fastsættes krav om en årlig redegørelse til Økonomi-
og Indenrigsministeriet om, hvorledes tilskuddet er anvendt. Det er ikke muligt at regu-
lere, hvorledes nedsættelsen af godstaksterne kommer slutkunderne til gode.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer i lovforslaget.
Private ruter
Fanø Kommune imødeser særlige vanskeligheder med at honorere lovforslagets krav
om, at kommunalbestyrelsen skal udarbejde en redegørelse for, hvorledes tilskuddet
er anvendt, for så vidt angår overfarten mellem Fanø og Esbjerg, der drives på kom-
mercielle vilkår. Fanø Kommune fremfører i den forbindelse, at kommunen gentagne
gang har forsøgt at få adgang til regnskabsmateriale fra udbyderen for at få indsigt i
prisfastsættelsen.
Økonomi- og Indenrigsministeriets bemærkninger:
Anvendelsen af midlerne fra Vækstpakken 2014 skal ske under hensyntagen til EU’s
statsstøtteregler. Det indebærer, at kommunen skal kunne dokumentere, at midlerne
anvendes til reduktion af færgetaksterne og ikke tilgår operatøren som et generelt
tilskud.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1507822_0007.png
Det er således en forudsætning for udbetaling af tilskud, at kommunalbestyrelsen
udarbejder en årlig redegørelse om, hvorledes tilskuddet er anvendt, og som opfylder
dokumentationskravene.
Økonomi- og Indenrigsministeriet vil i forbindelse med fastsættelsen af de nærmere
regler for den årlige opfølgningsredegørelse stille krav om dokumentation.
En dialog mellem Fanø Kommune og operatøren om, hvorledes dokumentationskra-
vene kan opfyldes, kan være med til at afgrænse, hvilke konkrete oplysninger der
vurderes at være relevante for den pågældende rute.
Det præciseres i lovbemærkningerne, at det er en forudsætning for udbetaling af til-
skud, at kommunalbestyrelsen udarbejder en tilfredsstillende redegørelse for anven-
delsen af tilskuddet i det regnskabsår, der ligger forud for det år, hvor tilskuddet ud-
meldes. Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer i øvrigt i lovforslaget.
Særlig problematik vedr. institutioner
Opholdsstedet Munkegården på Avernakø anmoder om, at den nye ordning stiller alle
erhvervsdrivende lige, herunder institutioner på øerne, således at transport af instituti-
onens beboere, fx i forbindelse med tandlægebesøg på fastlandet, også kan blive
omfattet af reducerede færgetakster.
Økonomi- og Indenrigsministeriets bemærkninger:
Den nye ordning gælder alene for godstransport. Persontransport er således ikke
omfattet, selvom det er del af en erhvervsmæssig virksomhed på øen, fx turistfart og
institutionsdrift.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer i lovforslaget.
7