Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 157 Bilag 7
Offentligt
DANVA
Dansk Vand- og
Spildevandsforening
Folketinget
Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget
Skanderborg, den 20. marts 2015
sv
Spørgsmål til lovforslag L 157
Lov om ændring af lov om graveadgang og ekspropriation m.v. til telekommunikati-
onsformål, lov om elektroniske kommunikationsnet og –tjeneste og konkurrencelo-
ven
Budskab og spørgsmål
DANVA er af den opfattelse, at det kan være samfundsøkonomisk relevant at føre elektronisk kommunikati-
onsnet igennem diverse fysiske infrastruktursystemer – herunder spildevandsledninger. Foreningen undrer
sig dog over følgende emner i lovforslaget:
-
-
Der mangler en eksplicit og generel undtagelse af infrastruktursystemer, der håndterer drikkevand
(”vandforsyningssystemer”).
For at fremme mulighederne for at de elektroniske kommunikationsnet kan gøre brug af evt. plads i
spildevandsanlæg – herunder spildevandsledninger – bør begrebet ”spildevandsanlæg” fremgå så-
vel af lovteksten som lovbemærkningerne.
Har udvalget mulighed for at sikre en afdækning af, om der er juridiske eller politiske overvejelser, der hin-
drer dette?
Har udvalget mulighed for at sikre, at der sker den nødvendige tilretning i sektorlovgivning i forhold til spilde-
vandsforsyningsselskabernes aktivitetsmuligheder?
Baggrund
Dansk Vand- og Spildevandsforening, DANVA, organiserer primært de kommunalt ejede vand- og spilde-
vandforsyninger organiseret som aktieselskaber. Derudover er der ca. 2.100 forbrugerejede almene vand-
forsyninger, der hovedsageligt er organiseret i FVD.
Infrastruktur til drikkevand
Der var stor glæde i den europæiske vandforsyningsbranche, da det lykkedes vores europæiske interesse-
organisation, EurEau, at få ændret teksten i udkastet til ”Broadband” direktivet, således at fysisk infrastruk-
tur, der håndterer drikkevand (typisk vandforsyningsledninger, stikledninger og jordledninger på privat grund)
ikke er omfattet af direktivet. Der blev fremført talrige faglige betragtninger, som understregede denne infra-
strukturs sårbarhed, se art. 2 nr. 2 i direktiv 2014/61. Disse gør sig specielt gældende i et land som Dan-
mark, hvor behandlingen af råvandet er yderst minimalt, før det leveres ukloreret som drikkevand. Se evt. bi-
lag fra EurEau.
Det er heldigvis også vores indtryk, at danske politikere har stor forståelse for, at dansk drikkevand skal
håndteres med stor respekt, hvilket ligger i fin forlængelse af alle bestræbelser for at beskytte grundvandet.
Side 1 af 3
Vandhuset
•
Godthåbsvej 83
•
8660 Skanderborg
•
Tlf.nr.: 7021 0055
•
Fax: 7021 0056
•
www.danva.dk