Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 157 Bilag 2
Offentligt
1508622_0001.png
NOTAT
17. marts 2015
15/02028-1
tiv-dep
Omtryk af L157 - Forslag til lov om ændring af lov om graveadgang
og ekspropriation m.v. til telekommunikationsformål, lov om elek-
troniske kommunikationsnet og -tjenester og konkurrenceloven
Erhvervs- og Vækstministeriet er blevet opmærksom på manglende kon-
sekvensændringer som følge af den lovtekniske gennemgang, som kan
give anledning til fortolkningstvivl. L157 vil derfor blive omtrykt med
følgende ændringer:
(1) På side 19 i de specielle bemærkninger til lovforslagets § 9 e, stk. 2,
nr. 4, ændres henvisningen til ”nr. 2” til ”nr. 1”.
(2) På side 22 i de specielle bemærkninger til lovforslagets § 9 f, stk. 3,
ændres henvisningen til ”stk. 4, nr. 1-6” til ”stk. 3, nr. 1-6”.
(3) På side 24 i specielle bemærkninger til lovforslagets § 9 g, stk. 2, æn-
dres ”eksisterende bygningsinterne fysiske infrastruktur” til ”eksisterende
passive fysiske infrastruktur”.
(4) På side 26 i de specielle bemærkninger til lovforslagets § 9 h, stk. 3,
bedes teksten som helhed slettet og erstattet af følgende:
” Med den foreslåede bestemmelse i
stk. 3
skal den netope-
ratør, hvis passive fysiske infrastruktur der anmodes om an-
lægsopmåling af, imødekomme anmodningen om anlægs-
opmåling inden for to uger efter modtagelsen af anmodnin-
gen. Adgangen til anlægsopmåling skal gives på forholds-
mæssige, ikkediskriminerende og gennemsigtige vilkår.
Hvis en netoperatør anmoder om anlægsopmåling af en an-
den netoperatørs passive fysiske infrastruktur i et bestemt
område, oplyser den netoperatør, hvis passive fysiske infra-
struktur der anmodes om adgang til opmåling af, om vilkå-
rene herfor. Der kan i den forbindelse udarbejdes en aftale
mellem parterne, hvoraf de nærmere vilkår for anlægsopmå-
lingen fremgår.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2/4
Hvad der er rimelige vilkår for adgang til anlægsopmåling
afgøres på baggrund af en konkret vurdering af de omstæn-
digheder, der gør sig gældende i situationen.
Ved fastsættelsen af vilkår for adgang til anlægsopmåling
kan den netoperatør, hvis passive fysiske infrastruktur der
anmodes om opmåling af, medtage fuld kompensation for
de effektivt afholdte omkostninger forbundet med imøde-
kommelsen af anmodningen om anlægsopmåling.
Det kan eksempelvis fastsættes som vilkår, at den netopera-
tør, der får adgang til anlægsopmåling, skal træffe passende
foranstaltninger for at sikre overholdelse af fortrolighed
samt drifts- og forretningshemmeligheder. Det vil i en kla-
gesag eller domstolsbehandling være op til den adgangsgi-
vende netoperatør at sandsynliggøre, at der er tale om drifts-
og forretningshemmeligheder.
Ved fastsættelse af prisen for adgang til opmåling skal den
adgangsgivende netoperatør endvidere have rimelig mulig-
hed for at få dækket sine omkostninger. I prisfastsættelsen
kan der endvidere tages hensyn til, hvordan den adgang til
opmåling, der søges om, vil påvirke den adgangsgivende
netoperatørs forretningsplan.”
(5) På side 26 i de specielle bemærkninger til lovforslagets § 9 h, stk. 4,
ændres henvisningen til ”stk. 6” til ”stk. 4”.
(6) På side 29 i de specielle bemærkninger til lovforslagets § 9 j, stk. 1,
ændres henvisningen til ”§9 j, stk. 3” til ”§ 9 j, stk. 4”.
(7) På side 29 i de specielle bemærkninger til lovforslagets § 9 j, stk. 2,
ændres henvisningen til ”§9 j, stk. 3” til ”§ 9 j, stk. 4”.
(8) På side 29 i de specielle bemærkninger til lovforslagets § 9 j, stk. 4,
erstattes følgende afsnit:
”Med den foreslåede bestemmelse i
stk. 4
skal tilladelse til
at etablere offentlige højhastighedsnet til elektronisk kom-
munikation frem til en bygnings adgangspunkt, jf. stk. 1, og
adgang til en bygnings adgangspunkt, jf. stk. 2, gives på ri-
melige og ikkediskriminerende vilkår og betingelser, herun-
der i forhold til pris.”
MED
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3/4
”Med den foreslåede bestemmelse i
stk. 4
skal adgang til en
bygnings adgangspunkt, jf. stk. 1, og tilladelse til at etablere
offentlige højhastighedsnet til elektronisk kommunikation
frem til en bygnings adgangspunkt, jf. stk. 2, gives på rime-
lige og ikkediskriminerende vilkår og betingelser, herunder i
forhold til pris.”
(9) På side 30 i de specielle bemærkninger til lovforslagets § 9 j, stk. 5,
ændres ”den passive fysiske infrastruktur” til ”adgangspunktet”.
(10) På side 30 i de specielle bemærkninger til lovforslagets § 9 j, stk. 6,
erstattes følgende afsnit:
”Med den foreslåede bestemmelse i
stk. 6
har udbydere af
offentlige højhastighedsnet til elektronisk kommunikation
ikke ret til at etablere deres net frem til en bygnings ad-
gangspunkt, jf. stk. 1, eller ret til at få adgang til en byg-
nings adgangspunkt, jf. stk. 2, såfremt der allerede på en
slutbrugers område er adgang til et eksisterende offentligt
net, som er egnet til udbud af elektroniske kommunikations-
tjenester over offentlige højhastighedsnet. Det er i den
sammenhæng en forudsætning, at adgangen til det eksiste-
rende net er sikret på enten objektive, gennemsigtige, for-
holdsmæssige og ikkediskriminerende vilkår og betingelser,
via en afgørelse truffet i medfør af afsnit IV i lov om elek-
troniske kommunikationsnet og -tjenester eller via regler
fastsat i medfør af afsnit IV eller V i lov om elektroniske
kommunikationsnet og -tjenester.”
MED
”Med den foreslåede bestemmelse i
stk. 6
har udbydere af
offentlige højhastighedsnet til elektronisk kommunikation
ikke ret til at få adgang til en bygnings adgangspunkt, jf. stk.
1, eller ret til at etablere deres net frem til en bygnings ad-
gangspunkt, jf. stk. 2, såfremt der allerede på en slutbrugers
område er adgang til et eksisterende offentligt net, som er
egnet til udbud af elektroniske kommunikationstjenester
over offentlige højhastighedsnet. Det er i den sammenhæng
en forudsætning, at adgangen til det eksisterende net er sik-
ret på enten objektive, gennemsigtige, forholdsmæssige og
ikkediskriminerende vilkår og betingelser, via en afgørelse
truffet i medfør af afsnit IV i lov om elektroniske kommuni-
kationsnet og -tjenester eller via regler fastsat i medfør af af-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4/4
snit IV eller V i lov om elektroniske kommunikationsnet og
-tjenester.”
(11) På side 31 og 32 i de specielle bemærkninger til lovforslagets § 9 k,
stk. 3 og stk. 4, ændres flere steder ”passive fysisk infrastruktur” til ”byg-
ningsintern fysisk infrastruktur”.
(12) På side 33 i de specielle bemærkninger til lovforslagets § 9 m, stk. 1,
nr. 2, ændres henvisningen til ”§ 9 f, stk. 1 og 2” til ”§ 9 f, stk. 1 og 4”.
(13) På side 34 i de specielle bemærkninger til lovforslagets § 9 n ændres
henvisningen til ”§ 9 m, stk. 1, nr. 1-7” til ”§ 9 m, stk. 1, nr. 1-11”.
(14) På side 34 i de specielle bemærkninger til lovforslagets § 9 n, nr 1,
ændres henvisningen til ”§ 9 f, stk. 2” til ”§ 9 f, stk. 4”.
(15) På side 35 i specielle bemærkninger til lovforslagets § 9 n, nr. 4 og 5,
ændres henvisningerne til ”9 j, stk. 3” til ”§ 9 j, stk. 4”.
(16) På side 35 i de specielle bemærkninger til lovforslagets § 9 o indsæt-
tes ”i
stk. 2”
efter ”Det foreslås” i følgende afsnit, således at det bliver til:
”Det foreslås i
stk. 2,
at Erhvervsstyrelsen gives mulighed
for at kunne pålægge en netoperatør tvangsbøder, såfremt
den pågældende netoperatør ikke har efterlevet styrelsens
anmodning om materiale i medfør af § 9 o om udlevering af
oplysninger.”