Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 157 Bilag 12
Offentligt
1523284_0001.png
Til lovforslag nr.
L 157
Folketinget 2014-15
Betænkning afgivet af Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget den [7. maj 2015]
2. udkast
(Ændringsforslag fra erhvervs- og vækstministeren)
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om graveadgang og ekspropriation m.v. til
telekommunikationsformål, lov om elektroniske kommunikationsnet og
-tjenester og konkurrenceloven
(Fælles udnyttelse af passiv fysisk infrastruktur, forberedelse af bygninger til højhastighedsnet, krav til øget sikring af
ikkediskrimination ved lancering af nye eller væsentligt ændrede detailprodukter, sektorspecifik fusionskontrol og gratis wifi
til turismeformål m.v.)
[af erhvervs- og vækstministeren (Henrik Sass Larsen)]
1. Ændringsforslag
Erhvervs- og vækstministeren har stillet 3 ændringsfor-
slag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 27. februar 2015 og var til
1. behandling den 19. marts 2015. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Erhvervs,- Vækst- og
Eksportudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og erhvervs- og vækstministeren sendte den
17. december 2014 dette udkast til udvalget, jf. ERU alm.
del – bilag 84. Den 2. marts 2015 sendte erhvervs- og
vækstministeren de indkomne høringssvar og et notat herom
til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
skriftlige henvendelser fra:
DANVA,
Foreningen af Vandværkere i Danmark,
TDC og
Örsundskomiteen
Erhvervs- og vækstministeren har over for udvalget kom-
menteret de skriftlige henvendelser til udvalget.
Deputationer
Endvidere har Örsundskomiteen mundtligt over for ud-
valget redegjort for sin holdning til lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 22 spørgsmål til erhvervs- og vækst-
ministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger <og politiske bemærkninger>
<>
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-
givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og
havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger
eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen. Der gøres opmærksom på, at et flertal eller
et mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/
mindretal ved afstemning i Folketingssalen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
erhvervs- og vækstministeren,
tiltrådt af: <>
DokumentId
Journalnummer
L 157 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 12: 2. udkast til betænkning
1523284_0002.png
2
Til § 2
1)
I den under
nr. 3
foreslåede
§ 51
affattes
stk. 1
således:
Ȥ 51 a.
En fusion, jf. konkurrencelovens § 12 a, mellem
to eller flere erhvervsmæssige udbydere af elektroniske
kommunikationsnet i Danmark skal af de deltagende virk-
somheder meddeles til Erhvervsstyrelsen, hvis de deltagen-
de virksomheder tilsammen har en samlet årlig omsætning i
Danmark på mindst 900 mio. kr., og fusionen omfatter et of-
fentligt elektronisk kommunikationsnet, jf. dog stk. 2.«
[Den foreslåede ændring er en begrænsning af anvendelses-
området for den sektorspecifikke fusionskontrol, således at
kun fusioner, der omfatter et offentligt elektronisk kommu-
nikationsnet, skal meddeles Erhvervsstyrelsen]
2)
I den under
nr. 3
foreslåede
§ 51 a
affattes
stk. 3
såle-
des:
»Stk. 3.
Erhvervsstyrelsen henviser en fusion meddelt til
styrelsen efter stk. 1 til behandling hos Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen efter konkurrencelovens regler om fusi-
onskontrol, hvis betingelserne i stk. 1 er opfyldt.«
[Den foreslåede ændring er en konsekvensændring som føl-
ge af den begrænsning af anvendelsesområdet for den sek-
torspecifikke fusionskontrol, der følger af ændringsforslag
nr. 1]
Til § 3
3)
I det under
nr. 3
foreslåede
§ 12, stk. 1., nr. 3,
ændres
»elektroniske kommunikationsnet eller -tjenester i Dan-
mark« til: »elektroniske kommunikationsnet i Danmark«.
[Den foreslåede ændring er en konsekvensændring som føl-
ge af den begrænsning af anvendelsesområdet for den sek-
torspecifikke fusionskontrol, der følger af ændringsforslag
nr. 1]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med den foreslåede affattelse af § 51 a, stk. 1 begrænses
anvendelsesområdet for den sektorspecifikke fusionskontrol,
således at kun fusioner mellem to eller flere erhvervsmæssi-
ge udbydere af elektroniske kommunikationsnet skal med-
deles til Erhvervsstyrelsen, hvis fusionen omfatter et offent-
ligt elektronisk kommunikationsnet.
Offentligt elektronisk kommunikationsnet er defineret i §
2, nr. 5, i lov om elektroniske kommunikationsnet og -tjene-
ster og omfatter bl.a. enhver form for fysisk infrastruktur,
der anvendes til formidling af elektroniske kommunikations-
tjenester.
Fusionskontrol er en indgribende foranstaltning, og for-
målet med begrænsningen af bestemmelsens anvendelses-
område er at sikre, at alene de fusioner, hvor der er størst ri-
siko for en negativ påvirkning af konkurrencesituationen på
telemarkedet, underlægges fusionskontrol.
Til nr. 2
Med den foreslåede ændring af § 51 a, stk. 1, meddeles
kun fusioner mellem to eller flere erhvervsmæssige udbyde-
re af elektroniske kommunikationsnet, der omfatter et of-
fentligt elektronisk kommunikationsnet, til Erhvervsstyrel-
sen. Styrelsen skal henvise de fusioner, der er meddelt til Er-
hvervsstyrelsen, til fusionskontrol hos Konkurrence- og For-
brugerstyrelsen efter konkurrenceloven, hvis betingelserne i
stk. 1 er opfyldt.
Til nr. 3
Den foreslåede ændring er en konsekvensændring som
følge af den begrænsning af anvendelsesområdet for den
sektorspecifikke fusionskontrol, der følger af ændringsfor-
slag nr. 1.
Trine Bramsen (S) Julie Skovsby (S) Anne Sina (S) Mette Reissmann (S) Karin Gaardsted (S)
fmd.
Thomas Jensen (S)
Ole Sohn (S) Ida Auken (RV) Nadeem Farooq (RV) Jeppe Mikkelsen (RV) Steen Gade (SF) Lisbeth Bech Poulsen (SF)
Frank Aaen (EL) Stine Brix (EL) Uffe Elbæk (ALT) Kim Andersen (V) Michael Aastrup Jensen (V)
Anne-Mette Winther Christiansen (V)
nfmd.
Preben Bang Henriksen (V) Torsten Schack Pedersen (V)
Jakob Engel-Schmidt (V) Hans Christian Schmidt (V) Hans Christian Thoning (V) Hans Kristian Skibby (DF)
Dennis Flydtkjær (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Kim Christiansen (DF) Joachim B. Olsen (LA) Brian Mikkelsen (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
47
47
22
17
12
12
Det Konservative Folkeparti (KF)
Alternativet (ALT)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
8
1
1
1
1
1
L 157 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 12: 2. udkast til betænkning
1523284_0003.png
3
Liberal Alliance (LA)
9
L 157 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 12: 2. udkast til betænkning
1523284_0004.png
4
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 157
Bilagsnr.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Titel
Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervs- og vækstministeren
Orientering om omtryk af lovforslaget
Udkast til tidsplan
Henvendelse af 19/3-15 fra Öresundskomiteen
Endelig tidsplan
Henvendelse af 23/3-15 fra Foreningen af Vandværkere i Danmark
Henvendelse af 20/3-15 fra DANVA
Henvendelse af 9/4-15 fra TDC
Henvendelse af 8/4-15 fra DANVA
1. udkast til betækning
Ændringsforslag fra erhvervs- og vækstministeren
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 157
Spm.nr.
1
2
Titel
Spm. om kommentar til henvendelsen af 19/3-15 fra Öresundskomite-
en, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelsen af 23/3-15 fra Foreningen af
Vandværkere i Danmark, til erhvervs- og vækstministeren, og ministe-
rens svar herpå
Spm., om ministeren vil tage initiativ til at sikre, at der i det kommen-
de bygningsreglement indføjes krav om digitale føringsveje, således at
bygninger forberedes til højhastighedsbredbånd, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelsen af 20/3-15 fra DANVA, til er-
hvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvad der forstås med »rimelige vilkår«, når man skal fast-
sætte prisen for udleje af passiv infrastruktur, til erhvervs- og vækst-
ministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan man skal fastsætte lejen for passiv infrastruktur,
hvis man f.eks. er en kommune, til erhvervs- og vækstministeren, og
ministerens svar herpå
Spm., om en kommune må sætte lejen af passiv infrastruktur til 0 kr.,
til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om reglerne også gælder for højhastighedsinternet via luften, til
erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om en ejer af passiv infrastruktur er forpligtet til at oplyse en
detaljeret kortlægning af den passive infrastruktur, hvis f.eks. et kon-
kurrerende selskab henvender sig om det, til erhvervs- og vækstmini-
steren, og ministerens svar herpå
Spm. om den foreslåede ændring om, at kommunerne må stille gratis
WiFi til rådighed i en time om dagen, til erhvervs- og vækstministe-
ren, og ministerens svar herpå
3
4
5
6
7
8
9
10
L 157 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 12: 2. udkast til betænkning
1523284_0005.png
5
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
Spm., om det er i overensstemmelse med grundlovens bestemmelser
om ejendomsrettens ukrænkelighed, at man nu lovgivningsmæssigt gi-
ver adgang til en ejers passive infrastruktur, til erhvervs- og vækstmi-
nisteren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren vil kommentere bemærkningerne i høringssvaret
af 19. januar 2015 fra Dansk Energi, til erhvervs- og vækstministeren,
og ministerens svar herpå
Spm. om forslaget om reguleret adgang til passiv infrastruktur, til er-
hvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren mener, at forslaget om reguleret adgang til
passiv infrastruktur vil styrke eller svække TDC's dominerende stil-
ling på tv- og bredbåndsmarkedet, til erhvervs- og vækstministeren,
og ministerens svar herpå
Spm., om der i forhold til at give adgang til passiv infrastruktur er tale
om et grænseoverskridende problem, som EU bør tage sig af, eller om
det er noget nationalstaterne godt selv kunne tage stilling til, til er-
hvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren kan oplyse om hensigten med EU-direktivet, til
erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelsen af 9/4-15 fra TDC, til erhvervs-
og vækstministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelsen af 8/4-15 fra DANVA, til er-
hvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om begrundelsen for, at den sektorspecifikke fusionskontrol skal
omfatte teleområdet generelt og ikke kun fusioner vedrørende infra-
strukturopkøb, der kan anses for at have konkurrenceskadelig virk-
ning, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan ministeren forholder sig til kritikken i høringssvar,
der peger på, at den foreslåede sektorspecifikke fusionskontrol har
som konsekvens, at investerings- og finansieringsvilligheden i tele-
branchen risikerer at blive mindsket betydeligt, da bare usikkerheden
omkring exitmulighederne kan være tilstrækkelige til, at investorerne
vælger en anden investeringsmulighed, til erhvervs- og vækstministe-
ren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan ministeren forholder sig til kritikken i høringssvar
om, at definitionen af, hvilke fusioner der vil være omfattet af det nye
regelsæt og rækkevidden af anvendelsesområdet er meget vidtgående
og uklart formuleret, og at det i sig selv indebærer et retssikkerheds-
mæssige problem, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om, hvordan ministeren forholder sig til kritikken i høringssvar
om, at der ikke er klare nok retningslinjer for, hvornår en fusion vil
blive oversendt til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, og at dette
skaber uforudsigelighed og risiko for vilkårlighed, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå