Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 154 Bilag 9
Offentligt
1516582_0001.png
F IN/\NS
FORBUNDET
Fin a nsti Isynet
Århusgade 110
2100 København Ø
Att. Vicedirektør Thomas Brenøe
A
F~
ARDEJOSGVERFORENING
__________
Den 30. marts 2015
DOK. NR.:
Formulering til ændringsforslag til L154
Kære Thomas Brenøe
FA og Finansforbundet har modtaget dine svar på vores henvendelser om
undtagelsesbestemmelsen for aflønning efter kollektiv overenskomst i L154
(~
2, nr. 5,
§
4, nr. 20, og
§
5, nr. 19), der alene undtager variabel aflønning fra
lovens nye begrænsninger. Du beder i brevet om formuleringsforslag senest
15. april 2015, hvilket er dagen før Folketingets planlagte 2. behandling af
L154, og således for sent i forhold til at rette den fejl, vi har gjort opmærk
som på i breve af 13. marts og 16. marts 2015.
FA og Finansforbundet skriver samlet til dig, da vi er de overenskomstbæ
rende parter på den del af arbejdsmarkedet, lovforslaget griber ind i.
Indgreb i Den Danske Model
Det er et uhørt indgreb i arbejdsmarkedets parters frihed til at forhandle løn-
og ansættelsesvilkar, når lovforslaget regulerer al aflønning af medarbejdere i
penge- og realkreditinstitutter. Det er ikke i overensstemmelse med “Den
Danske Model”, der netop er kendetegnet ved, at det er arbejdsmarkedets
parter, der gennem forhandling af kollektive overenskomster aftaler løn- og
ansættelsesvilkår på arbejdsmarkedet.
Herudover skal vi også gøre opmærksom på TEUF art. 153, der fastslår, at
det er arbejdsmarkedets parter, der aftaler løn- og ansættelsesvilkår. Denne
traktatbestemmelse er relevant, da L154 implementerer et EU direktiv, og
selve baggrunden for lovforslaget kan derfor ikke være et ønske om at gribe
ind i arbejdsmarkedets parters roller.
Ret den lovtekniske fejl
Vi finder det meget utilfredsstillende, at Finanstilsynet ikke agter at rette den
åbenlyse fejl i lovforslaget, inden det færdigbehandles i Folketinget. Det er
lovteknisk uheldigt, idet det så alene er lovbemærkningerne, der udtrykker
den ønskede retsstilling.
På den baggrund foreslår vi følgende formulering i stedet for
§
2,
nr. 5,
(~
77f, stk. 3),
§
4, nr. 20,
(~
7a, stk. 3) og
§
5, nr. 19,
(~
8 b, stk. 3) i L154:
FAID-6-30283
SAG. NR:
FAID-6-504
cl r
FINANSS~KTORENS
AJ~BE.JOSGIVERFORENING
AMALÆGADE 7
1256 KØBENHAVN K
T +45 33914700
F +45 33911766
FA~FANETOK
V~WFANETOX
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1516582_0002.png
“Stk. 3. Lønpolitikken skal indeholde foranstaltninger til at undgå interesse-
konflikter og sikre, at variabel aflønning af de ansatte ikke er afhængig af
antallet af eller andelen af imødekomne ansøgninger om boligkredit eller
andre former for salgsmål.”
Alternativt foreslår vi, at undtagelsesbestemmelsen ændres, s~ al aflønning
efter kollektiv overenskomst omfattes af undtagelsen. Det kan ændres i
§
2,
nr. 5,
(~
77f, stk. 4),
§
4, nr. 20,
(~
7a, stk. 4) og
§
5, nr. 19,
(~
8 b, stk. 4) i
L154:
“Stk. 4. For personer i ansættelsesforhold, der er omfattet af en kollektiv
overenskomst, finder stk. i og 3 kun anvendelse på aftaler om aflønning,
der ikke er omfattet af overenskomsten.”
Vi henstiller til, at der straks fremsættes et ændringsforslag til L154, der ret
ter den lovtekniske fejl.
Afslutningsvis gør vi opmærksom p~, at en kopi af dette brev er sendt til Fol
ketingets Beskæftigelsesudvalg med kopi til Folketingets Erhvervs-, vækst- og
eksportudvalg.
Med venlig hilsen
Mariane Dissin
Side 2