Retsudvalget 2014-15 (1. samling)
L 152
Offentligt
1511862_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
24. marts 2015
Formueretskontoret
Katrine Drejer Vienberg
2015-0037-0125
1542788
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1 vedrørende forslag til lov om
internationale sikkerhedsrettigheder i flymateriel (L 152), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 19. marts 2015.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Preben Bang Henriksen (V).
Mette Frederiksen
/
Helga Lund Laursen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 1 vedrørende forslag til lov om internationale sikker-
hedsrettigheder i flymateriel (L 152) fra Folketingets Retsudvalg:
”Hvorledes er prioritetsordenen i relation til registrering i det
nationale register (Rettighedsregisteret) og det register, der
findes i henhold til Cape Town konventionen med tilhørende
protokol?”
Svar:
1.
Det foreslås i lovforslagets § 13, at der indsættes en bestemmelse i lov
om registrering af rettigheder over luftfartøjer, som indeholder de gælden-
de danske regler om registrering af rettigheder over luftfartøjer, hvorefter
denne lov ikke skal finde anvendelse for sikkerhedsrettigheder i flygen-
stande omfattet af lov om internationale sikkerhedsrettigheder i flymateri-
el.
Når lov om internationale sikkerhedsrettigheder i flymateriel er trådt i
kraft, vil der således ikke længere i det danske rettighedsregister kunne re-
gistreres rettigheder i flygenstande, som er omfattet af Cape Town-
konventionens og flymaterielprotokollens anvendelsesområde, dvs. fly-
skrog, flymotorer og helikoptere over en vis minimumskapacitet, jf. flyma-
terielprotokollens artikel I, stk. 2, litra b, e og l.
Rettigheder i sådanne genstande vil efter lovens ikrafttræden alene kunne
registreres i det internationale register, og prioritetsordenen mellem ret-
tighederne vil således være entydigt fastlagt i medfør af konventionens ar-
tikel 29, hvorefter en registreret rettighed har prioritet over enhver senere
registreret rettighed og enhver uregistreret rettighed, også selvom rettig-
hedshaveren havde kendskab til disse rettigheders eksistens på det tids-
punkt, hvor rettighedshaveren registrerede sin rettighed.
2.
Det foreslås i lovforslagets § 12, stk. 2, at loven ikke skal finde anven-
delse på rettigheder, der er stiftet forud for lovens ikrafttræden. Det fore-
slås endvidere, at de hidtil gældende regler skal finde anvendelse for så-
danne såkaldte gamle rettigheder. Loven finder således alene anvendelse
på rettigheder, der opstår eller stiftes efter lovens ikrafttræden (og dermed
konventionens og protokollens ikrafttræden for Danmark).
Overgangsbestemmelsen i § 12, stk. 2, er en konsekvens af overgangsbe-
stemmelsen i konventionens artikel 60. Det fremgår af artikel 60, at med-
mindre den kontraherende stat erklærer andet, finder konventionen ikke
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
anvendelse på rettigheder, der er opstået eller stiftet inden konventionens
ikrafttræden for den stat, hvori debitor befinder sig, og en sådan rettighed
beholder således den plads i prioritetsordenen, som rettigheden havde i
medfør af den nationale lovgivning, der finder anvendelse i medfør af de
international-privatretlige regler i den stat, hvor sagen skal afgøres. Hvis
det land, hvor sagen skal afgøres, har tiltrådt Geneve-konventionen af 19.
juni 1948 om international anerkendelse af rettigheder over luftfartøjer,
som f.eks. Danmark har, vil det være lovgivningen i det land, hvor flyet
var nationalitetsregistreret på tidspunktet for stiftelse af rettigheden, der vil
finde anvendelse.
3.
Hvis en rettighed A i en dansk nationalitetsregistreret flygenstand om-
fattet af Cape Town-konventionens og flymaterielprotokollens anvendel-
sesområde er blevet registreret i det danske rettighedsregister forud for
ikrafttrædelsen af lov om internationale sikkerhedsrettigheder i flymateriel,
og der efter lovens ikrafttræden registreres en international sikkerhedsret-
tighed B i den samme flygenstand i det internationale rettighedsregister,
vil rettighed A, såfremt dansk ret finder anvendelse, beholde sin prioritets-
stilling og vil således have forrang for den internationale sikkerhedsret-
tighed B.
Spørgsmålet om, hvorvidt dansk ret – og dermed også bestemmelsen i §
12, stk. 2, i lov om internationale sikkerhedsrettigheder i flymateriel om, at
de hidtil gældende regler, dvs. lov om registrering af rettigheder over luft-
fartøjer, finder anvendelse for gamle rettigheder – skal finde anvendelse,
afgøres efter de international-privatretlige regler på det sted, hvor sagen
afgøres, jf. ovenfor.
3